چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم و لیلو و استیچ در صدر

فیلم لایواکشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» محصول یونیورسال، با فروش چشمگیر ۸۳ میلیون دلاری در نخستین آخر هفته اکران، صدرنشین جدول فروش شد؛ رقمی فراتر از پیشبینیها که بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار برآورد شده بود.
اشتیاق خانوادهها و حس نوستالژی نسبت به نسخه انیمیشنی سال ۲۰۱۰، نقش بسزایی در موفقیت فروش این فیلم داشت. این بازسازی لایواکشن همچنین در گیشه بینالمللی ۱۱۴ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروش جهانی آن به رقم قدرتمند ۱۹۷.۸ میلیون دلار برسد.
بیشتر بخوانید:
چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم صدرنشینی خود را در گیشه کره حفظ کرد
این فیلم که با بودجهای ۱۵۰ میلیون دلاری تولید شده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار نیز صرف بازاریابی آن شده است، به جمع موفقیتهای دیگر فیلمهای PG سال ۲۰۲۵ میپیوندد. تاکنون، فیلمهای PG در نیمه نخست سال ۱.۵۳ میلیارد دلار فروش داشتهاند که ۴۱ درصد از کل فروش گیشه را شامل میشود—بالاترین سهم در میان تمام ردهبندیهای سنی.
پل درگابدیان، تحلیلگر ارشد کاماسکور، میگوید: «ردهبندی PG به گزینهای طلایی تبدیل شده است؛ نه آنقدر کودکانه که برای نوجوانان و بزرگترها جذاب نباشد، و نه آنقدر خشن یا سنگین که خانوادهها را نگران کند. این روند احتمالاً در فیلمهایی مانند “الیو”، “اسمورفها” و “آدمبدها ۲” ادامه خواهد داشت.»
نسخه جدید «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» به کارگردانی دین دبلوا ساخته شده؛ کسی که پیشتر سهگانه انیمیشنی پرطرفدار این مجموعه را با موفقیت هدایت کرده بود. داستان فیلم، مانند نسخه اصلی، در دهکده افسانهای وایکینگی «برک» رخ میدهد و ماجراهای یک نوجوان لاغراندام به نام هیکاپ را روایت میکند که با اژدهایی مجروح به نام توثلس دوست میشود.
گرچه نقدهای منتشرشده درباره فیلم چندان درخشان نیستند (۷۷٪ در راتن تومیتوز)، اما واکنش تماشاگران بسیار مثبت بوده و فیلم نمره «A» از نظرسنجی CinemaScore دریافت کرده است. یونیورسال با اطمینان از موفقیت این فیلم، ساخت دنباله لایواکشن آن برای سال ۲۰۲۷ را نیز تأیید کرده است.
جیم اور، رئیس بخش توزیع داخلی یونیورسال، گفت: «کارگردان ما دین دبلوا داستانی خارقالعاده خلق کرده است که قلب و هیجان را با هم دارد. نسلهای مختلف عاشق این ماجرا هستند. با توجه به نمرات بالای مخاطبان، اطمینان دارم که این فیلم حضور پررنگی در گیشه تابستان خواهد داشت.»
در رتبه دوم جدول، فیلم لایواکشن «لیلو و استیچ» محصول دیزنی با فروش ۱۵.۵ میلیون دلاری در چهارمین آخر هفتهاش قرار گرفت. این فیلم تاکنون ۳۶۶ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۸۵۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و در مسیر تبدیلشدن به نخستین فیلم میلیارد دلاری سال است.
فیلم جدید A24 با نام «ماتریالیستها» هم با فروش چشمگیر ۱۲ میلیون دلاری و بالاتر از پیشبینیها (۸ تا ۱۰ میلیون دلار)، در رتبه سوم قرار گرفت. این فیلم با بازی داکوتا جانسون، پدرو پاسکال و کریس ایوانز و به کارگردانی سلین سونگ (سازنده فیلم تحسینشده «زندگیهای گذشته») ساخته شده و داستان یک دلال ازدواج در نیویورک را روایت میکند که بین عشق قدیمی و گزینهای ثروتمند گرفتار شده است. علیرغم نمره «B-» از تماشاگران، عملکرد مالی فیلم بسیار امیدوارکننده تلقی میشود.
دیوید گراس، کارشناس تحلیل گیشه، گفت: «این یک داستان بزرگسالانه است که بهموقع در قالب ضدبرنامههای تابستانی عرضه شد. سلین سونگ استعداد درخشانی دارد.»
در جایگاه چهارم، فیلم «ماموریت: غیرممکن – حسابرسی نهایی» از پارامونت با ۱۰.۳ میلیون دلار فروش در چهارمین هفته اکران قرار گرفت. این فیلم تاکنون ۱۶۶.۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۰۶ میلیون دلار در سطح جهان به دست آورده؛ اما با بودجه عظیم ۴۰۰ میلیون دلاری، بعید است در دوران اکران سینمایی خود به سوددهی برسد.
فیلم «رقاصه» (Ballerina)، اسپینآف مجموعه «جان ویک» با بازی آنا د آرماس، نیز با فروش ۹.۴ میلیون دلاری در دومین هفته، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد. با مجموع فروش ۴۱.۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۹۱.۵ میلیون دلار در سطح جهانی، این فیلم عملکردی متوسط برای بودجه ۹۰ میلیون دلاری خود داشته است.
با پایان این آخر هفته، درآمد کلی گیشه نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته اما همچنان ۲۶ درصد پایینتر از سال ۲۰۱۹ است. فیلمهای بزرگی که در ادامه تابستان اکران میشوند و امید تازهای برای گیشه هستند، شامل درام مسابقهای «F1» با بازی برد پیت، «دنیای ژوراسیک»، «سوپرمن» از دیسی، و «چهار شگفتانگیز: گامهای نخست» از مارول هستند.
منبع: variety