نقش امپراتوری مُد آرمانی در دنیای سینما

طراحیهای جورجیو آرمانی طراح لباس نامدار ایتالیایی به نوعی یک نیروی محرکه چشمگیر در دنیای سینما به شمار میآمد که برای دههها ظاهر شخصیتها و فیلمهای نمادین را شکل داده بود. آثار او اغلب به واسطه انقلاب در دنیای مُد مردانه و همینطور دور شدن از کت و شلوارهای سنتی ستایش میشدند. آرمانی که روز گذشته (۴ سپتامبر) در سن ۹۱ سالگی درگذشت، از پیشگامان لباسهای رسمی در دنیا و نمادی در جهان مد به شمار میآمد. این طراح افسانهای، مجموعه پوشاک آماده (prêt-à-porter) خود را در سال ۱۹۷۵ ایجاد کرد و در سال ۱۹۸۰ با طراحی لباس فیلم «ژیگولوی آمریکایی» به سینما وارد شد. او در طول دوران حرفه خود با کارگردانان و طراحان لباس مطرحی همکاری داشت و در طراحی لباس نزدیک به ۲۰۰ فیلم از جمله «تسخیرناپذیران» برایان دی پالما، «رفقای خوب» اسکورسیزی، «شوالیه تاریکی برمیخیزد» نولان و «گرگ وال استریت» اسکورسیزی و بسیاری فیلم دیگر مشارکت داشت، در اینجا به معرفی چند کار برجسته این طراح نامدار پرداختهایم.
«ژیگولوی آمریکایی»
شاید مشهورترین کار سینمایی آرمانی برای فیلم نئو نوآر «ژیگولوی آمریکایی» ساخته پل شریدر باشد. او کل کمد لباس شخصیت جولیان کی با بازی ریچارد گر را طراحی کرد و ارتباط این برند با سبک و استایل مدرن و راحت را در دنیا تثبیت کرد. رویکرد آرمانی در تغییر جایگاه کت و شلوار از یک لباس رسمی به لباس غیررسمی، به نمادی تبدیل شد که توسط همه، از مدیران وال استریت گرفته تا سلبریتیهای هالیوود، پذیرفته شد.
«پدیده»
آرمانی لباسهای نمادینی را در فیلم ترسناک «پدیده» ساخته داریو آرجنتو برای جنیفر کانلی بازیگر کم سن و سال اما مشهور آن سالها طراحی کرد. این لباسها که لباسهای سفید و موجدار و بلوزهای گشاد بود تضاد ملایمی با ژانر «جالو» (گونه ترسناک ایتالیایی) که به واسطه جلوههای بصری شیک، رنگهای زنده و خشونت تکاندهندهاش شناخته میشد، داشتند.
«تسخیرناپذیران»
جورجیو آرمانی در مشارکت خود با برایان دی پالما در فیلم «تسخیرناپذیران»، تضاد چشمگیری بین پوشش قهرمانان و تبهکاران فیلم ایجاد کرد. آرمانی برای شخصیت قهرمان الیوت نس با بازی کوین کاستنر، لباسهای با شانههای پهنتر و مرسوم در دهه ۱۹۸۰ میلادی را انتخاب کرد او به جای دقت تاریخی این نوع پوشش را به فضای دهه ۱۹۳۰ که داستان فیلم در آن می گذرد، ترجیح داد.
«رفقای خوب»
کت و شلوارهای آرمانی که در دنیای مُد شهرت بسیاری دارند برای کمک به تعریف ظاهرِ در حال پیشرفت گنگسترهای فیلم کلاسیک «رفقای خوب» مارتین اسکورسیزی، مورد استفاده قرار گرفتند، این فیلم یکی از جدی ترین همکاریهای اسکورسیزی و آرمانی در دنیای سینما شناخته میشود.
«برای پسران»
طرحهای جورجیو آرمانی برای بت میدلر در فیلم «برای پسران» اثر مارک رایدل، به نشان دادن تغییر شخصیت او در طول چندین سال کمک کرد. آرمانی با فراتر رفتن از سبک «لباسهای پرقدرت» دهه ۱۹۸۰ خود، کمد لباسی را در این فیلم خلق کرد که از ظاهر پر زرق و برق و میهنپرستانه شخصیت در طول سالهای جنگ به سبکهای پیچیدهتر اواخر زندگی کاراکتر بت میدلر تکامل پیدا کرد.
«بادیگارد»
آرمانی در این فیلم لباسهای شخصیت کوین کاستنر را طراحی کرده است، کت و شلوارهایی که اغلب در یک پالت رنگی ملایم به رنگهای خاکستری، سرمهای و زغالی بودند که در تضاد با لباسهای پر زرق و برقتر و رنگارنگتر شخصیت ستاره پاپ فیلم یعنی ویتنی هیوستون به چشم میآمدند.
«گاتاکا»
در فیلم آیندهنگرانه «گاتاکا» ساخته اندرو نیکول، کالین اتوود طراح لباس فیلم از پوشش و مد دهه ۱۹۳۰ الهام گرفت. او از سبکی شیک و مینیمالیستی در این کار استفاده کرد که یادآور طرحهای جورجیو آرمانی بود، طرحهایی که منعکسکننده محیط استریل و کنترلشده شرکت گاتاکا در این فیلم بودند.
«لعنتیهای بی آبرو»
آرمانی در این فیلم به عنوان طراح لباس با تارانتینو همکاری داشت، از جمله این طراحیهای لباس میتوان به کت سفید مشهور شخصیت برد پیت در مراسم شام فیلم اشاره کرد.
«شوالیه تاریکی»
جورجیو آرمانی کت و شلوارهای بروس وین با بازی کریستین بیل را در مجموعه فیلمهای شوالیه تاریکی (۲۰۰۸) و شوالیه تاریکی برمیخیزد (۲۰۱۲) هر دو ساخته کریستوفر نولان طراحی کرده است. این استاد ایتالیایی لباس بازیگرانی چون مایکل کین، گری اولدمن و جوزف گوردون-لویت را نیز در این فیلم طراحی کرده بود.
«گرگ وال استریت»
در این فیلم که یکی از آخرین کارهای مهم آرمانی در دنیای سینما شناخته میشود این طراح لباس مشهور برای شخصیت جردن بلفورت با بازی لئوناردو دیکاپریو، کت و شلواری تهیه کرد که در چگونگی به تصویر درآوردن پوشش قدرتمندان وال استریتِ دهه ۱۹۹۰ به فیلمساز کمک شایانی کرده است.