گونه جنایی ۱
فصل چهارم
مبحث امروز
گونه های فیلم (جلسه سیزدهم )
منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی
گونه جنایی
فیلمسازان همیشه شیفته گنگستر ها و جنایتکاران بوده اند از این رو بسیاری از فیلمنامه ها مستقیما از تیتر روزنامه ها اقتباس می شد و با وجود تیترهایی درباره آلن کاپون ،بانی پارکر و کلاید بارو ،جان دیلینجر و لاکی لوچیانو ،به هیچ وجه نگران یافتن موضوع نبودند
شیفتگی نسبت به جنایتکاران تنها به فیلمسازان منحصر نمی شد و عامه مردم را نیز مبتلا کرده بود به عبارت دیگر در فضای یاس آلود و مرده دوران رکود بزرگ ،گنگستر ها چهره جذابی بودند و دست به اقداماتی می زدند که توده مردم حتی اگر میخواستند هم قادر به انجام آن نبودند
ویژگی های یک گنگستر :
۱-آنقدر که پز قانون شکنی میدادند ،واقعا از ان عبور نمیکردند
۲-مسیر ترقی اجتماعی و ارتقای طبقاتی خود را با دله دزدی های کوچک آغاز میکردند و کارشان به بانک زنی و سرقت های مسلحانه می رسید
۳-انها کار خود را با نوچه گری آغاز میکردند و ارام آرام به ریاست باند های بزرگ تبهکاری می رسیدند
۴-از ابزار و یال و کوپال یک گنگستر ارتقا یافته میتوان به پالتو .کلاه لبه دار و کت و شلوار مشکی یا راه راه اشاره داشت
لازم به ذکر است سینمای جنایی ،گنگستر ها و جنایتکاران را با امیزه ای از جذابیت و همدلی و کم و بیش پاک و مبرا از گناه نمایش میداد
آیین نامه سانسور تاکید داشت که هیچ جنایتکاری نباید از چنگ قانون بگریزد اما این محدودیت مانع از ان نمی شد که هالیوود گنگستر ها را در پوششی از جاذبه و جذابیت عرضه نکند
این بدین معنا بود که زندگی انها را دست کم تا دقایق پایانی فیلم که زمان عقوبت و مکافات عمل فرا می رسید در لایه ای از شور و هیجان نمایش دهد
مانند مرگ بر سطح تیره خیابان یا پیاده رویی که گویی نشان دهنده وقار و عظمت گنگستر است
پایان بحث امروز
منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی
#مهیارمحمدملکی