جستجو در سایت

1401/06/17 00:00

کارگردانی کلیشه‌ای اولیویا وایلد

کارگردانی کلیشه‌ای اولیویا وایلد

ترجمه اختصاصی سلام سینما

دومین فیلم اولیویا وایلد به عنوان کارگردان، بیشتر با حواشی پشت صحنه‌اش به یاد خواهد آمد. فیلمنامه‌ی تقطیع‌شده، جایگزینی بازیگر اصلی و رابطه‌ی بین کارگردان و ستاره‌ی فیلم تنها گوشه‌ای از حواشی بی‌انتهای این اثر هستند. البته این‌ها به این معنا نیست که فیلم خالی از هرگونه نکته‌ی مثبت است. فلورنس پیو به خوبی درخشیده است و کریس پاین ثابت کرده چقدر می‌تواند شرور باشد!

نگران نباش عزیزم تریلر روان‌شناختی پرمفهومی است که چندان رضایت‌بخش نبوده. به همه ثابت شد که وایلد توانایی وسیعی دارد (اولین فیلمش بوک اسمارت یک کمدی بود) اما به هیچ‌ وجه نگران نباش عزیزم در حد و اندازه‌های بوک اسمارت نیست.

بی‌تردید یکی از جذابیت‌های فیلم هری استایلز است که افشای رابطه‌اش با وایلد طرفداران متعصبش را به شدت عصبانی کرد. به خصوص آنکه اولیویا ده سال بزرگتر از هری است. اما با وجود همه‌ی اینها، استایلز با اعتماد به نفس قابل تحسینی نقش خود را در فیلم ایفا کرد.

در اوایل فیلم – که جک (استایلز) و همسرش آلیس (پیو) حتی دست یکدیگر را رها نمی‌کنند - همه چیز عالی به نظر می‌رسد؛ اما خیلی خوش‌خیالانه است که بیننده با خودش نگوید: "یک جای کار می‌لنگد. نمی‌شود همه چیز آن‌قدر خوب و عاشقانه باشد." قطعاً پشت آن لبخندها قضیه‌ای پنهان است.

درست وقتی اوضاع ناجور می‌شود و جک دنیای ایده‌آلش را در خطر می‌بیند، استایلز به چالش کشیده می‌شود. آیا او فقط یک مرد جذاب در دهه‌ی 1950 است یا نقشی عمیق‌تر از این حرف‌ها دارد؟ او در نقش خوب جا افتاده؛ اما به هر حال نظر منتقدان چیز دیگری است.

اگرچه وایلد شاهکارهایی چون تلقین، ماتریکس و نمایش ترومن را به عنوان آثار الهام‌بخشش ذکر کرده، اما بیننده ردپایی از آنها در فیلم نمی‌بیند. به نظر می‌رسد فیلم نقاط مشترک بیشتری با آثاری مانند سابربیکن ساخته‌ی جرج کلونی دارد که حرف چندانی برای گفتن نداشت.

نگران نباش عزیزم به جای نژادپرستی، به نابرابری‌های جنسیتی موجود در جامعه‌ی دهه‌ی 1950 پرداخته که زنان را محدود به خانه و پرورش فرزند کرده بود و کیلومترها با آنچه امروز به عنوان برابری‌های جنسیتی می‌شناسیم، فاصله داشت.

یکی از نکات قابل‌توجه فیلم طراحی لباس آن است که هنرمندانه توسط ارینا فیلیپس انجام شده است. لباس‌ کاراکترها به خوبی با حال و هوای دهه‌ی پنجاه تناسب دارد. فیلمنامه اما حواشی خاص خودش را داشت. فیلمنامه اصلی نوشته‌ی برادران کری و شین ون دایک بود که کیتی سیلبرمن مأمور بازنویسی آن شد. سیلبرمن پیش‌تر در بوک اسمارت هم با وایلد همکاری کرده بود.

خانواده چمبرز (آلیس و جک) و همسایه‌هایشان بانی (وایلد) و همسر جاه‌طلبش (نیک کرول) زندگی‌شان را باهم می‌گذرانند. هر روز صبح‌ زن‌ها همسرانشان را بدرقه می‌کنند تا با عبور از بیابان به محل کار مرموزشان در اداره‌ی مرکزی آرمان‌شهر ویکتوری بروند. جایی که ورود زن‌ها ممنوع است و ماهیت کار مردها برای همسرانشان به یک راز تبدیل شده است ...

بانی و آلیس پس از انجام کارهای خانه، بقیه روز را به گفت‌وگو با یکدیگر، شنا کردن و خرید در خرده‌‌فروشی ویکتوری که برای آنها رایگان است می‌گذرانند. در این بین کلاس رقصی هم شرکت می‌کنند که توسط شلی (جما چان) برپا شده. شوهر شلی، فرانک (پاین) است که ظاهراً مغز متفکر تمام قضایای ویکتوری است. آن‌ها سپس به خانه برمی‌گردند تا برای شام غذا آماده کنند و از شوهرانشان با نوشیدنی استقبال کنند.

همزمان با ورود زوج تازه‌کار ویولت (سیدنی چندلر) و بیل (داگلاس اسمیت)، فرانک در حال تدارک جشنی است که به دلیل "رو‌به‌راه شدن دنیا" می‌خواهند برگزار کنند. درست همانجا است که مارگارت (کیکی لین) که از خود بی‌خود شده، همه چیز را خراب می‌کند و شوهرش تد (آریل استاچل) او را جمع ‌و جور کرده و به خانه ‌می‌برد.

دکتر کولینز (تیموتی سیمونز) که در تأسیس شهر با فرانک همکاری کرده، سعی در متقاعد کردن مهمان‌ها دارد و مدام می‌گوید: "اتفاقی نیفتاده!" اما حرف‌های مارگارت تأثیرش را گذاشته. آلیس شروع به سؤال‌پیچ کردن جک می‌کند. آلیس حتی دیگر در خواب هم آرامش ندارد و مدام با کابوس مارگارت که می‌گوید: "اینجا روی دروغ بنا شده است." شکنجه می‌شود.

هنگامی که آلیس با چشمان خودش سقوط یک هواپیما را می‌بیند؛ اما دیگران او را به خیال‌بافی متهم می‌کنند، رویارویی او با فرانک شروع می‌شود. یک طرف ماجرا آلیسی است که با وجود وحشت، از مواضعش کوتاه نمی‌آید و آن طرف فرانک حقه‌بازی قرار دارد که به نظر در حال لذت بردن از این جدال است و یاغی‌گری آلیس حسابی توجهش را جلب کرده. از سویی عصیان آلیس زندگی را برای جک هم طاقت‌فرسا کرده. جک هر آن روی دادن فاجعه را اجتناب‌ناپذیر می‌بیند.

سرانجام داستان با یک تسویه حساب همراه است. دیدنش دردآور است. آلیس در محاصره‌ی پزشکان و مأموران امنیتی ویکتوری که همگی قرمز بر تن کرده‌اند، قرار دارد. مأمورها از آن دسته هستند که حاضرند هر کسی را که آرامش سرزمین رؤیایی‌شان را مختل کرده از روی زمین محو کنند. به موازات عذاب آلیس، ضربان قلب بیننده هم به اوج خودش می‌رسد.

به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران فیلم باید قدردان هنر متیو لیباتیک (فیلمبردار) و جان پاول (موسیقی) باشند و این نکته که یک کارگردان زن پروژه‌ای به این بزرگی را با آن همه بازیگر پرآوازه توانسته به سرانجام برساند، خودش شایان توجه است.

منبع: هالیوود ریپورتر

مترجم: وحید فیض خواه


نگران نباش عزیزم Don’t Worry Darling (2022)

تاریخ اکران: 5 سپتامبر

کارگردان: اولیویا وایلد

نویسنده: کیتی سیلبرمن، کری ون دایک

توزیع‌کننده: برادران وارنر

بازیگران: فلورنس پیو، هری استایلز، اولیویا وایلد، جما چان، کیکی لین، نیک کرول، کریس پاین

فیلمبردار: متیو لیباتیک

تدوین: آفوسنو گونسالوس

موسیقی: جان پاول

خلاصه داستان: در سال 1950 یک زن خانه‌دار و همسرش در یک شهر آزمایشی که شبیه‌سازی یک آرمانشهر است، زندگی می‌کنند؛ اما آن‌ها به تدریج به پشت پرده‌ی اسرارآمیز اهداف واقعی شرکت پی می‌برند.