جستجو در سایت

1396/11/18 00:00

دوران عاشقی

دوران عاشقی

یادداشتی برای  فیلم رگ خواب 

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی 

#مهیارمحمدملکی


رگ خواب حکم همان ادای احترامی را دارد که حمید نعمت الله بعد از سالیان سال ،توانست با به نمایش در آوردن اثر  خود در حق  داریوش مهرجویی به انجام برساند زمانیکه به تماشای رگ خواب نشستم در همان ابتدا متوجه مرز بندی های عجیبی در فی ما بین قصه شدم این مرز بندی ها به حدیست که عملا میتوان پرده های مختلف فیلم را از یکدیگر تفکیک کرد 

اگر چه این تغییر فاز یا همان نقطه عطف ورود به پرده های داستانی کاملا ناگهانی و بدون هیچ پیش در امدی صورت میپذیرد اما این موضوع هیچگاه ارزش عملکرد حمید نعمت الله حول بحث بازیگردانی و دوربین و بعد تدوین و زیر شاخه های مختلف ان همچون موسیقی متن کم نمیکند

اثر پیش رو علیرغم کمی و کاستی های ناچیز در بخش محتوا یا فیلمنامه ،در بحث فرم یا القای حس به مخاطب بسیار موفق ظاهر میشود و همین میزان درگیری سبب میگردد مخاطب تا لحظات پایانی آن را دنبال کند


بازی کوروش تهامی و لیلا حاتمی به حدی خوب کار شده است که ما در تمام لحظات احوال شخصیت محوری داستان را به خوبی درک میکنیم لیلا حاتمی که در این اثر نقش یک دختر ساده باور را دارد از لحاظ تیپ بازیگری تکرار تیپ های گذشته اش همچون بی پولی یا خود لیلا میباشد اما با این تفاوت که برای مزه دار کردن بیشتر نقش خود ،همچنین شخصیت پردازی بهتر چاشنی هایی اضافه نموده است 

بازیگری نور پردازی و در نهایت عاشقانه ای که حمید نعمت الله خلق کرده است قطعا چیزی از حماسه کم ندارد 

در پرده اول شاهد زندگی نه چندان آرام دختری ساده باور هستیم که آرام آرام بدون هیچ پرداخت جالب توجهی در دام مردی میافتد که مدعای دوست داشتنش است اما همین موضوع ساده دستمایه کار نعمت الله قرار میگیرد

 وقتی پرده ها کنار میرود،  ما با کوروش تهامی ای رو به رو میشویم که به طور حتم یکی از بدمن های جذاب سینمای ایران میباشد


از طرفی چهره کوروش تهامی به نوعیست که مارا فریب میدهد و به گونه ای ما را با فهم غلط و ارزیابی نادرست آن دختر همراه میکند 

ضمن اینکه در پرده اول تمام تلاش بدین سمت است که ما هم مثل مینا با این شناخت غلط همراه شویم


زاویه دید به صورت کاملا متمرکز حول شخصیت مینا با بازی لیلا حاتمی میباشد 

این بدین معناست که تمامی پلان ها و سکانس ها از دریچه چشمان او دنبال میشود نعمت الله برای القای حس هر چه بیشتر از موسیقی و فید صدا در بخش هایی بهره برده تا مارا با حالو احوال درونی مینا در بحث عاشقی بیشتر آشنا کند


در بخش میانی ما هم مثل مینا لحظاتی شیرین از عاشقی را تجربه میکنیم و مثل او این شادی را باور میکنیم اما پرده سوم با برملا شدن ویژگی های فردی مرد قصه دنبال میشود و ما هم مثل مینا شوکه میشویم و این غافلگیری از ازدحام بی امان اتفاقات  خوب توامان بین انها در  پرده دوم نشات میگیرد


رگ خواب ترکیب درستی از وقایع مرتبطیست که در اثر شکست عشقی و بعد رسیدن به بن بست در زندگی برای یک نفر روی میدهد 

عشقی که قرار بود نجات بخش باشد اما  حالا مایه آزار و اذیت است


پرده سوم سعی دارد به نوعی ضمن پایان بندی ما را به این فهم برساند که برخی آسیب های روحی را شاید بتوان پشت سر گذاشت اما جای زخمش  همیشه ماست


جمع بندی پایانی


اول که به جناب نعمت الله تبریک و دست مریزاد میگویم بدون شک رگ خواب یکی از بهترین آثار حال حاضر سینماست 

چرا که این اثر  به طرز خیلی واضحی   دوران عاشقی را میفهماند 

لحظه به لحظه فیلم جذاب  و زیبا کار شده بود و برای من لذت بخش و قابل درک بود


نمره ارزشیابی از ده :۱۰


#مهیارمحمدملکی