جستجو در سایت

1398/04/09 00:00

جمع بندی شایسته برای سه گانه داستان اسباب بازی

جمع بندی شایسته برای سه گانه داستان اسباب بازی

ترجمه اختصاصی سلام سینما

تنها هزینه ای که فرنچایز «داستان اسباب بازی» برای خود کرده ، گذر زمان بوده است. گذر زمان باعث شده تا ارزش واقعی این فرنچایز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم مسیری که «داستان اسباب بازی» طی کرده ، الگوی سایر برندها نیز قرار گیرد. وقتی شما به عنوان فیلمساز موفق شدید تا یک سه گانه از داستان خود بسازید ، قسمت چهارم آن قطعا باید ، تصویری ویژه از کار شما ارائه دهد. «داستان اسباب بازی 4» آخرین محصول از بزرگترین دنباله ی سینمایی شرکت پیکسار است که روی کاغذ یک سعی بلیغ غیرضروری بنظر می رسد. به این دلیل که سه قسمت اصلی آن ، داستان یک چرخه ی کامل از زندگی کاراکترهای اصلی را روایت کرده بود.

«داستان اسباب بازی 4» با هوشمندی به دنبال این نیست که قسمتی جدید در دنباله ی «داستان اسباب بازی3» باشد بلکه در قالبی جداگانه به دنبال روایت داستان «وودی» و روابط جدید او در دنیای انسانها و اسباب بازی هاست. چالش آورترین ، نفرت انگیزترین و در عین حال دوست داشتنی ترین عنصری که به «داستان اسباب بازی» اضافه شده ، عروسک هیولا مانندی بنام «فورکی» است که جدیدترین عروسک «بونی» است که آن را در مهدکودک ساخته است. مهم ترین ویژگی کاراکتر او این است که نمی داند دلیل زنده بودنش چیست و اهل مطالعه است. این یکی از دلایلی است که باعث شد برای دیدن این فیلم با خیال راحت به صندلی ام تکیه دهم. 

مفهوم زیبایی که در قسمت اول «داستان اسباب بازی» محصول سال 1995 وجود داشت که نخستین محصول استودیو پیکسار بود ، تبدیل به خیال پردازی دوران کودکی بسیار از کودکان آن دوره شد. چه حسی دارد و وقتی اتاق را ترک کنید و عروسک های تان زنده شوند و افکار و احساساتی غنی از خود بروز دهند ؟ قسمت اول «داستان اسباب بازی» به رقابت «وودی» و «باز لایتیر» که عروسک جدید و مورد علاقه ی «اندی» بود می پرداخت. در قسمت دوم اسباب بازی ها به دنبال پیر شدن وودی نگران افزایش سن و از بین رفتن خود شده بودند. وودی نگران این بود که اگر روزی کسی با او بازی نکند ، دیگر هدفش از ادامه حیات چیست. در قسمت سوم نیز جدا شدن اندی از اسباب بازی ها بسیار غمگین و گریه آلود بود اما با آمدن «بونی» این نوید به مخاطبان داده شد که لذت تماشای «داستان اسباب بازی» را از دست نخواهند داد. 

در حالی که همگان بر این باور بودند که «داستان اسباب بازی3» پایانی بر فرنچایز «داستان اسباب بازی» خواهد بود ، اما فروش یک میلیارد دلاری آن در سرتاسر جهان ، باعث شد تا سازندگانش به فکر ساختن قسمت بعدی آن بافتند و خوشبختانه اینطور شد که الان «داستان اسباب بازی4» را روی پرده ها سینما داریم. خوشبختانه وودی هرچقدر که بخواهند می تواند خوشگذرانی کند زیرا اکنون او نامیراست. تا زمانی که او را تکه و پاره نکند ، او دارای حیات ابدی خواهد بود و این را ممنون جادوی اسباب بازی است. «داستان اسباب بازی4» بیشتر از هرچیز دیگری داستان وودی است که متوجه نامیرایی خود می شود و همه ی این اتفاقات بعد آمدن «فورکی» رخ می دهد. فورکی یک موجود پلاستیکی است قدرت تفکر و اندیشه اش بسیار ساده است زیرا سازنده اش که یک بچه مهدکودکی است ، فقط اعضای او را به هم چسبانده است.

این قسمت مانند قسمت های قبلی در یک اتاق خواب که همه ی اسباب بازی ها در آن دور هم جمع شده اند ، اتفاق نمی افتد. اغلب زمان فیلم در یک پارک سرگرمی اتفاق می افتد که خانواده ی بونی در تعطیلات به آنجا رفته اند. اما ماجراجویی آنها از جایی شروع می شود که فورکی خود را از پنجره ی ماشین به بیرون پرت می کند زیرا فکر می کند چون از آشغال ساخته شده ، لیاقتش مرگ است. وودی و باز دچار عذاب وجدان شده و تلاش می کنند تا فورکی را نجات دهند. «داستان اسباب بازی4» هراندازه که بخواهد می تواند جذاب و دوست داشتنی باشد اما از رفتن به سراغ مفاهیم عمیق تر طفره می رود.

ماموریت وودی برای نجات فورکی شامل قانع کردن او راجع به شریف بودن شغل عروسک بودن می شود. او می گوید شادی ای که برای بونی می آورد تنها دلیل کافی برای ادامه دادن به زندگی است. این جمله ی وودی ، مفهوم اصلی و اساسی تمام قسمت های «داستان اسباب بازی» است که رابطه ی قدرتمند و نوستالژیک میان کودکان و دارایی عزیزشان را نشان می دهد. وودی در ادامه ی جست و جو هایش برای نجات فورکی ، با «بو پیپ» و تعدادی دیگر از اسباب بازی های اندی که سال ها قبل آنها را دور انداخته بود و در «داستان اسباب بازی3» حضور نداشتند را ملاقات می کند. او هم اکنون گروهی را رهبری می کند که معتقد به زندگی مستقل از صاحبانشان هستند که شامل «دوک کاربوم» ، «داکی» و «بانی» می شوند. 

«کولی» و نویسندگانش به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند نوع روایت «داستان اسباب بازی» را طبق روال سابق ادامه دهند باید به تک تک سوال هایی که در ذهن مخاطبان ایجاد شده جواب دهند. آیا اسباب بازی ها می توانند زندگی مستقلی داشته باشند؟ آیا اسباب بازی ها می توانند کودک خاصی را انتخاب کنند تا با آنها بازی کند؟ آیا زندگی وودی به دلیل حضور در یک خانواده خوشبخت و یک خانه ی راحت ، نعمت بزرگی برای او نبوده است؟ آیا اسباب بازی ها می توانند رشد کنند و خودشان خانواده تشکیل دهند ؟ «داستان اسباب بازی4» در یک فیلم 100 دقیقه ای به بهترین شکل ممکن به تمام این پرسش ها پاسخ می دهد. من تمام قد از این تولید استودیویی حمایت می کنم که توانست یکی از بزرگترین محصولاتش را برای یک مدت طولانی نجات دهد. 

منبع : آتلانتیک

مترجم : وحید فیض خواه