جستجو در سایت

1396/10/01 00:00

شوق کشف رازها

شوق کشف رازها

  

«ائو» بی ­تردید فیلمی جسورانه برای یک فیلمساز فیلم ­اولی به ­شمار می­ آید؛ فیلمی که شاید پیش از تماشایش هیچ ­کس انتظار نداشته باشد با اثری این­ چنین ساختارشکن و نفس­ گیر مواجه شود.
علاوه بر ریسک بزرگ ساخت فیلم به زبان غیرفارسی، آن­چه «ائو» را به اثری نو و ساختارشکن مبدل ساخته است، واقع­ گرایی محض آن است تا حدی که فیلم، از واقع­ گرایی نیز عبور کرده و مشخصه­ هایش به سمت و سوی اسلوب­ های ژانر مستند متمایل می­ گردند. بنابراین دو مسئله در «ائو» پررنگ و حیاتی ­اند؛ یکی فرم و سبک عجیب و منحصر به فرد آن که چیزی میان ناتورالیسم و داکیومنتری است و دیگری موضوع خاص­ اش که شاید به ذهن کم تر فیلمسازی خطور کند و البته شیوه ­ی روایتگری این موضوع.
به­ طور قطع، گروه «هنر و تجربه» مناسب­ ترین فضا برای نمایش چنین فیلمی است، فیلمی که مصداق بارزی از یک اثر تجربه­ گرایانه است. آن­چه در فیلم اهمیت دارد هویت قومی و زبان متفاوت کارکترها نیست زیرا این واقعه در هر موقعیت جغرافیایی و در میان هر قومی می­ تواند رخ دهد و اتفاقاً فیلمساز به قدری مخاطب را درگیر جنبه­ های دیگر فیلم می­ کند که دیگر سختی خواندن زیرنویس­ ها و ناآشنا بودن موقعیت جغرافیایی و ناشناخته بودن بازیگران فراموشمان می­ شود و محو میزانسن دشوار کار، سبک روایی خاصش و وجوه شبه ­مستند آن می­ شویم که بی­ شک اجرای دشواری هم داشته است.
طرح و ایده ­ی اولیه­ ی فیلم هم­چون یک خمیربازی قابل انعطاف است، طرحی که می­توانست دستمایه­ ساخت فیلمی جنایی مطابق با الگوهای کلاسیک قرار گیرد یا به شکل فیلمی کوتاه درآید و ظرف ده یا پانزده دقیقه روایت خود را به تصویر کشد   

اما این شیوه از قصه­ گویی به  شدت خاص و متفاوت است؛ اول آن­ که روایت دیر آغاز می­ شود و مخاطب خود را در میان انبوهی از مردان و زنان به­ ظاهر عزادار می­ بینید که هویت هیچ ­یک را نمی­داند؛ طی هفتاد دقیقه، ما شاهد رخدادهایی هستیم که کاراکترهای داستان نیز با آن مواجه می ­شوند و به مرور تک ­تک آن­ ها برایمان هویت می ­یابند. به بیانی دیگر فیلمساز با این شیوه از طرح روایت، مخاطب را با دقیقه به دقیقه­ ی رویدادهای در حال وقوع در فیلم همراه می­سازد تا رازهای موجود در آن را همپا با شخصیت­ های فیلم و دوربین سرگردانِ آن کشف ­کند. بله، شاید عمده زمان مفید فیلم به مشاجره­های لفظی و فیزیکی سایه و مجید (با بازی های بسیار حرفه­ای محدثه حیرت و رامین ریاضی) با یکدیگر و دیگران اختصاص یافته باشد اما طی این جدل­ها، تنشها و البته کنش­های مختلف میان شخصیت­ها، بسیاری از وجوه حائزاهمیت شخصیتی و اطلاعات کلیدی و سربه مهر گذشته نیز بر مخاطب آشکار می­ گردند تا به مرور پازل ­شخصیتی این انسان­های بی­شناسنامه تکمیل گردد و با ابعاد دیگری از شخصیت آن­ها رو به رو شویم. درواقع هیچ عنصر دیگری جز کلام و دیالوگ در فیلم نمی ­تواند منجر به واکاوی دنیای درونی شخصیت­ها و آشکارسازی لایه ­های زیرین گذشته ­شان شود و تفاوت «ائو» با بسیاری از درام ­­های رایج همین است که در این واکاوی ­ها مخاطب پا به پا همراه شخصیت­ های فیلم پیش می ­رود و در نهایت به طرز ناباورانه ­ای از تلنگر نهایی فیلمساز که در واقع همان گره­ گشایی از راز اصلی فیلم است مبهوت و شگفت­ زده می ­شود زیرا به رغم نشانه هایی که در سراسر فیلم کاشته شده است حدس دلیل پافشاری دختر مبنی بر تشریح نکردن جنازه­ ی پدر غیرممکن است.
واضح است یوسفی­ نژاد به­ عنوان یک فیلمساز فیلم­ اولی تلاش بسیاری کرده است تا فیلم در حوزه­ ی اجرا همخوان با ایده­ه هایی باشد که در پس ذهن داشته و کم ­تر الگوی بیرونی برایش موجود است و این کوشش تا حد زیادی به بار نشسته است. دوربین جز یک سکانس از لوکیشن ثابت یعنی خانه، خارج نمی­شود و این تثبیت موقعیت مکانی به­عنوان بستر شکل­گیری رویدادها انتخاب هوشمندانه­ ایست. در روزگاری که بهره­ گیری بی­دلیل از دوربین روی دست به ژستی مرسوم برای بسیاری از فیلمسازان تبدیل شده است، دوربین رها و پویا، خوراک چنین فیلمی ­ست که اتفاقاً استفاده­ ای درست و بجا هم از آن شده است و تنش جاری در محیط خفه و بسته­ ی خانه و التهاب شخصیت­ ها را با مهارت به تصویر می­ کشد . پلان سکانس بودن از دیگر وجوه مثبت و قابل تأمل فیلم است که ضمن دشواری و با پرهیز از کات­ های اضافی که ممکن است میان مخاطب و فیلم فاصله­گذاری کنند فیلمساز را به رگه­های ناتورالیستی مورد نظرش نزدیک می­کند.
در نهایت باید اذعان کنم که «ائو» یک غافلگیری شیرین در حوزه­ی فیلمسازی تجربی به حساب می­آید؛ فیلمی که شامل مجموعه درستی از تصمیم­های فیلمسازی جسور است که می­توان آن را بارها با شوق کشف جزئیات بیش­تر به تماشا نشست.