رکوردشکنی جذب مخاطب در سینما طی 24 سال
به گزارش سلام سینما، تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران از مرز ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر گذشت و توانست رکورد ۲۴ساله مخاطبان سینما را بشکند. این تعداد مخاطب، گیشه را نیز به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رساند. این رکوردزنی در شرایطی محقق شده که امکان بهبود آمار مخاطبان سینما تا پایان سال همچنان وجود دارد و از اینرو، هیچ بعید نیست که سینما بتواند حتی از آمار ۳۳ میلیون مخاطب سال ۱۳۷۹ نیز عبور کند.
به گزارش ایرنا هماکنون ۳ کمدی «هفتادسی»، «زودپز» و «صبحانه با زرافهها» مخاطبان بسیاری را به سینماها گسیل میدارند که از این میان، «هفتادسی» با توجه به اکران دیرتر بهنسبت دو فیلم دیگر، ظرفیت بالاتری برای جذب مخاطب طی هفتهها و ماههای آتی دارد بنابراین با چنین ترکیبی که هماکنون روی پرده است و البته اکران نوروزی که برای امسال احتمالا از نیمههای اسفند آغاز خواهد شد، میتوان آمار مخاطبان و فروش گیشه بهتری را هم برای امسال سینمای ایران پیشبینی کرد.
۳ فیلم ۴۰درصد مخاطبان امسال را از آن خود کردند
اگر آنچه در بهمن ۱۴۰۱ رخ داد و فروش فیلمهای معمول روی پرده از فروش فیلمهای جشنواره فجر بیشتر شد، امسال نیز تکرار شود، سینماها تا همان پایان بهمن موفق خواهند شد تا با عبور از آمار ۳۳ میلیون مخاطب، تاریخساز شوند که البته تحقق این امر، متوجه اکران یک تا دو فیلم پرمخاطب، برای بازه کنونی تا آغاز اکران نوروزی است که با ارائه مشوقهایی، این مهم نیز دست یافتنی است.
۳ فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، کمدی بودند که توانستند با سهم ۶۳۱ میلیاردی از گیشه، تا امروز ۴۰ درصد کل مخاطبان امسال را از آن خود کنند
سینمای ۱۴۰۳ تا امروز، ۶ فیلم با فروش بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ فیلم که مخاطبان میلیونی داشته است. در راس این فهرست، کمدی «تگزاس ۳» قرار دارد که ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار مخاطب جذب کرد و ۲۵۰ میلیارد تومان فروخت. بهعبارتی این فیلم توانسته تا به امروز ۱۶درصد از مخاطبان امسال سینما را در اختیار داشته باشد.
کمدی «زودپز» نیز که انتظار بیشتری از آن میرفت و قربانی فیلمسوزی شد، تاکنون با ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار مخاطب، ۲۰۹ میلیارد تومان فروخته که ۱۳درصد مخاطبان کلی سینما تا به امروز محسوب میشود.
کمدی «هفتادسی» نیز تا امروز با ۳ میلیون و ۵۰ هزار مخاطب، به فروش ۱۷۲ میلیارد تومانی دست یافته است یعنی ۱۱ درصد از کل مخاطبان امسال سینما را به خود اختصاص داده است.
بنابراین ۳ فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، همه کمدی بودند که توانستند با سهم ۶۳۱ میلیاردی از فروش گیشه، تا به امروز ۴۰درصد کل مخاطبان سینما را به خود اختصاص دهند.
«تمساح خونی»، «مست عشق»، «صبحانه با زرافهها»، «پول و پارتی»، «خجالت نکش ۲»، «سال گربه»، «ببعی قهرمان»، «بیبدن»، «قیف» و «مفتبر»، ترکیب دیگر فیلمهای پرمخاطب امسال را تشکیل میدهند.
سنگ اول: آمار سال ۷۹، سنگ دوم: آمار سال ۷۶
سینمای ایران درحالی امروز به جذب ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۲۶۰ هزار مخاطب بود.
تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال ۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.
به این ترتیب، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (و به تعبیری ۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر)
در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر
در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر
در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
و در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند.
اگر سینما بتواند از سد ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند (امری که دور از دسترس نیست) قله بعدی برای فتح، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اما آمار سال ۷۶ است که در این سال، ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند. شکستن این آمار نیازمند برنامهریزی هدفمند در تقسیم گونههای مختلف سینمایی در طول بازههای مختلف سال است.
رکوردشکنی با چاشنی بهبود وضع کیفی
اگر سینما بتواند از سد ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند، قله بعدی برای فتح، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اما آمار سال ۷۶ است؛ در این سال، ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند
اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۴ساله سینما را بشکند، رخدادی قابل توجه است؛ سینمای ۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست مییابد که تعداد فیلمهای تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان میرسد حال آنکه این اتفاق در رقم خوردن مخاطبان سال گذشته، تحتتاثیر فروش تنها ۲ فیلم بود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آن برای سال آینده نیز کارآمد است.
ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد بود، محدود بودن این استقبالها به تنها ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلمها افزایش یافته و شاخص کیفی بر روی «تجمع فیلمهای کمدی در رقم خوردن این آمار» معطوف شده است. به نظر میرسد که حفظ تعدد فیلمهای تاثیرگذار در میزان مخاطبان و افزوده شدن گونههای دیگری از جمله اجتماعی، کودک و... بتواند سال پرفروشتر و پرمخاطبتر را برای سینمای فردا برنامهریزی کند.
همچنانکه نگاهی به روند تولیدات ماههای گذشته، این امیدواری را ایجاد کرده است که در اکران سال آینده، سهم سینمای اجتماعی و کودک به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و این فیلمها نیز رقابت تنگاتنگی را با کمدیها در حوزه مقبولیت مردمی آغاز کنند.
تنها یک برنامهریزی هدفمند برای بازههای مختلف سال میتواند مخاطبان هدف بسیاری را به سینما بیاورد. نخستین چالش اکران سال آینده از همین اکران نوروز آغاز میشود؛ ماه مبارک رمضان از نیمههای اسفند آغاز میشود و نخستین روز سال آینده نیز با لیالی قدر همزمان است. همین امر برنامهریزی مدون و هوشمندانه برای اکران سال آینده را میطلبد تا روند صنعتیشدن سینمای ایران دستکم در حوزه میزان استقبال مخاطب، به یک استاندارد قابلاعتنا نزدیک شود.