آمارهای اقتصادی عجیب از سریال «بازی مرکب»

سلام سینما: شهریور 1400 هرگاه وارد شبکههای اجتماعی میشدی امکان نداشت با خبر، متن یا تبلیغی از سریال «Squid Game» (بازی مرکب) مواجه نشوی. یک سریال کرهای که قلب مخاطبان را از آن خود کرده بود. عکسهایی از شخصیتهای این سریال در لباسهای مشابه با سریال «Money Heist» (خانه کاغذی)، با ماسکهای عجیبوغریب، در صحنههای رنگ و وارنگ همانند کودکستان یا پارک در اینستاگرام دست به دست میشد. میگویند کتاب را نباید از جلد آن قضاوت کنی، اما این موضوع در مورد (بازی مرکب) صدق نمیکرد.
در ابتدا با خود میگویید این دیگر چیست؟ بعد متوجه میشوید یک سریال نتفلیکسی دیگر. اما کرهایست. اسمش چیست؟ بهتدریج نام عجیب (بازی مرکب) برایتان تکرار میشود. به نظر فضای جالبی دارد پس ترغیب میشوید گوگل را باز و عنوانش را سرچ کنید. داستانش چیست؟ چند شرکتکننده که به دلیل بدهی بالا تصمیم میگیرند برای یک جایزه بزرگ، در یک مسابقه نفسگیر با یکدیگر به رقابت بپردازند.
امتیازش در IMDb چند است؟ 8/10. چند اپیزود دارد؟ 9. به نظر میآید ارزش دیدن دارد. همین محتوای مجازی کافی بود تا کنجکاوی مردم تحریک شود و آنها را به سمت تماشای این سریال بکشاند.
نتفلیکس با سیاست درست این اثر را در ذهن میلیونها کاربر در سراسر جهان هک و نام آن را در این پلتفرم و صنعت تلویزیون جاودانه کرد.
تأثیر این سریال فقط محدود به این حیطه نمیشود. (بازی مرکب) در سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشور کره و همچنین کل دنیا نفوذ کرد.
مثلاً همین کشور خودمان، ایران. بهخاطر دارید لوازم جانبی «Squid Game» چهقدر محبوب شد؟ از لباس و تیشرت گرفته تا قاب گوشی و استیکر و جوراب. حداقل با یک نوجوان با یکی از این اکسسوریها در طول روز مواجه میشدید.
هرکجا میرفتید، کافه، محفل دوستان یا سرکار گپزدن درباره داستان این سریال به نقل مجالس تبدیل شده بود. "بازی مرکبو ندیدی؟ حتماً ببین. خیلی هیجانانگیزه. دقت کردی فرهنگشون چهقدر شبیه به ماست؟"
شاید با خود فکر کنید باوجود اینکه کره جنوبی جز این که یک کشور آسیایی است هیچ وجه اشتراکی نداشته باشید. اما با دیدن (بازی مرکب) نظرتان تغییر خواهد کرد.
بازیهای به کار گرفته شده در داستان این سریال بازیهای کودکان است. با وجود ریشه کرهای برای ما ایرانیها آشناست. بازی چراغسبز، چراغقرمز، مسابقه طناب کشی و تیله بازی همه و همه برای ما تداعیگر بازیهای دوران بچگیمان است.
وجود چنین بازیهایی در کشورهای مختلف، پل ارتباطی بزرگی بین فرهنگهای مختلف ایجاد کرد.
داستان و شخصیتهای سریال Squid Game
گروهی متشکل از 456 نفر برای بردن 35.3 میلیون دلار به شرکت در بازیهای کودکانه اما مرگبار دعوت شده و جان خود را به خطر میاندازند.
لی جونگ – جه در نقش سونگ گی – هون (بازیکن شماره 456) معتاد به قماری است که برای حمایت مالی از دختر و مادرش و همچنین پرداخت بدهیهای فراوان خود، وارد این بازیها میشود.
پارک هه – سو در نقش چو سانگ – وو (بازیکن شماره 218)، دوست قدیمی گی – هون به دلیل دزدی تحت تعقیب پلیس است.
وی ها – جون در نقش هوانگ جون – هو افسر پلیسی است که برای یافتن برادر گمشده خود، مخفیانه وارد بازی میشود.
جونگ هو – یون در نقش کانگ سه – بیوک (بازیکن شماره 67) یک فراری از کره شمالی که برای نجات خانوادهاش از این کشور در این رقابتها شرکت میکند.
اوه ایل – نام با بازی او یونگ – سو (بازیکن شماره 001) پیرمردی مبتلا به تومور مغزی که ترجیح میدهد بهجای این که انتظار مرگ خود را بکشد، هیجان بازیها را تجربه کند.
چه چیزی باعث شد یک سریال کرهای به پدیده جهانی تبدیل شود؟
(بازی مرکب) پس از انتشار در تاریخ 17 سپتامبر 2021 به عنوان محبوبترین سریال نتفلیکس بر فرهنگ عامه تاثیر بزرگی گذاشت. این سریال یکی از مثالهای موج صنعت سینما و تلویزیون کره است که از اوایل 2010 در سطح جهانی مطرح شد. موسیقی کی – پاپ یا پاپ کرهای با وجود گروههای پرطرفدار BTS، Blackpink و همچنین سریالهای درام و فیلمهای بینظیری چون «Parasite» (انگل) در شکلگیری این موج بسیار موثر بودند.
به لطف نتفلیکس و یوتیوب و تولید محتوای کرهای، توجه جامعه بینالمللی به چنین آثاری جلب شد.
«Squid Game» به 31 زبان زیرنویس و با 13 زبان مختلف دیگر نیز دوبله شده است. این حرکت باعث شد تا سریال برای جذب مخاطب، خود را تنها به کره جنوبی محدود نکند و اکثر مردم جهان از آمریکا گرفته تا هند و ایران آن را تماشا کنند. 96 درصد مخاطبان (بازی مرکب) خارج از کشور کره زندگی میکنند.
بازیگران پس از حضور در سریال (بازی مرکب) بسیار محبوب شدند به حدی که تعداد دنبالکننده آنها در شبکههای اجتماعی سر به فلک کشید.
جونگ هو – یون بیشترین میزان دنبالکننده را داشت. در مدت سه هفته طرفداران او از 400 هزار نفر به بیش از 23.5 میلیون نفر رسید. برند معروف لویی ویتون این بازیگر خوشچهره را بهعنوان سفیر جهانی، لباس، ساعت و جواهرات خود معرفی کرد.
او یونگ – یو پیش از معروف شدن حرفه متواضعانهای در تئاتر و سینما کره را دنبال میکرد. شهرت پس از سریال (بازی مرکب) او را بسیار متحیر کرد. به دلیل نداشتن دستیار، برای جوابدادن به پیشنهادهای بازیگری فراوان، مجبور شد از دختر خود کمک بگیرد.
آبنبات لانهزنبوری که در دومین مرحله از بازیها نمایش داده میشود، هم در کره و هم در سطح جهانی بسیار پرفروش شد.
در آمریکا لباسهای یکسره نگهبانان و ماسکهایشان به آیتمی جذاب برای جشن هالووین تبدیل شد. صنعت پوشاک کره جنوبی به دلیل افزایش تقاضا برای تولید لباسهای ورزشی سبزرنگ شخصیتهای داستان، برای مدت کوتاهی رشد قابلتوجهی داشت.
(بازی مرکب) به پدیده فرهنگی تبدیل شده بود. یک ماه پس از انتشار این سریال، بیش از 42 میلیارد عکس و ویدئو مرتبط با آن در اینترنت پخش شد. کلیپهایی با محوریت بازیها در یوتیوب 17 میلیون بار دیده شده بود و این سریال را از «Game of Thrones» (بازی تاجوتخت) محبوبتر کرد.
نتفلیکس توانست 900 میلیون دلار از سریال (بازی مرکب) درآمدزایی کند.
سال 2023 برنامه واقعنما تحت عنوان «Squid Game: The Challenge» (بازی مرکب: چالش) محصول کشور انگلستان و از نتفلیکس منتشر شد. در این رئالیتی شوی 10 اپیزودی 456 نفر در محیط و بازیهایی شبیه به سریال اما در شرایطی امنتر با یکدیگر به رقابت میپردازند. این مسابقه بیشترین تعداد شرکتکننده در تاریخ تلویزیون را داراست.
گوگل در گزارشی اعلام کرد واژه «Squid Game» بیشترین عنوان سریالی جستوجو شده در سال 2021 بوده است. توییتر هم اعلام کرد بیشترین میزان توییت درباره یک سریال به (بازی مرکب) باز میگردد.
بازیهای کامپیوتری بسیاری چون «Crab Game» بر اساس بازیهای چراغ سبز، چراغ قرمز و همچنین آبنبات لانهزنبوری تولید شد.
بازی مرکب و سرمایهداری
طبیعت انسان راحتطلب است و او ترجیح میدهد از سادهترین کارها و بدون کشیدن دردسر خاصی خود را به سود برساند. این موضوع بنمایه (بازی مرکب) است. قرض و بدهی دارید و شرایط زندگیتان فاجعه است، ایراد ندارد، بیایید با همبازی کنیم. چه چیزی راحتتر از بازیهای کودکان است؟ آن هم برای این حجم پول. با منطق جور درنمیآید. اما حرص انسان او را به انجامش ترغیب میکند.
چیزهایی که گفتیم برایتان آشنا نیست؟ شاید زیادی آشنا باشد. در شرایط اقتصادی دشوار کشورمان دنبال رسیدن به پول از روشهای مختلف اما سادهای هستیم. قرعهکشی، لاتاری، ارز دیجیتال و...
این چالشها تنها مختص ما نیست و یک پدیده جهانی است. برای همین هم سازندگان سریال (بازی مرکب) به سراغ آن رفته و با یک تیر دو نشان زدهاند. هم به مشکلات کشور خود پرداخته و هم همزاد پنداری جامعه جهانی را برای خود خریداری کردهاند.
هزینههای بالای زندگی در کره جنوبی و دشواری کار پیداکردن با حقوق کافی برای سرکردن در این کشور آسیایی پیشرفته، برای مردم آن به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.
هوانگ دونگ – هیوک نویسنده و کارگردان سریال، سال 2008 داستان آن را نوشت و بالغ بر 10 سال برای فروش ایده خود تلاش کرد و به هر دری زد. اما کسی خریدار آن نبود. تا این که سال 2019 نتفلیکس علاقه خود را به ژانر ویرانشهری (بازی مرکب) نشان داد.
سختیهایی که خود هوانگ دونگ – هیوک کشیده بود، نظام سرمایهداری و اختلاف طبقاتی مردم کشورش دستبهدست هم داد تا یکی از بهترین داستانهای تلویزیونی ساختهوپرداخته شود.
شرایط دشوار زندگی شرکتکنندگان بهقدری اسفناک است که با وجود آگاهی از عواقب وحشتناک بازیها، به حضور در مراحل بعدی ادامه میدهند.
قرارگرفتن انسان در حالت بقا، او را وادار به انجام کارهای غیرقابلجبرانی چون قتل، دروغ و دزدی میکند. این مردم بهقدری بیچارهاند که حاضرند برای داشتن کوچکترین شانس برندهشدن از جان خود بگذرند.
تا زمانی که یک درصد آدمهای دنیا از 6.9 میلیارد دیگر پولدارتر باشند، چنین فاجعههایی را شاهد خواهیم بود.
جوایز و افتخارات بازی مرکب
او یونگ – سو برنده جایزه گلدنگلوب برای بهترین بازیگر مکمل در سریال، مینیسریال و فیلم تلویزیونی شد. همچنین لی جونگ – جه و جونگ هو – یون جایزه انجمن بازیگران فیلم آمریکا برای بهترین بازی در یک سریال درام را از آن خود کردند. این سه بازیگر نخستین بازیگران کرهای بودند که موفق به دریافت چنین جوایزی میشدند.
فصل نخست (بازی مرکب) 14 نامزدی امی دریافت کرد. این اولین سریال غیرانگلیسی زبانی بود که در بخش بهترین سریال درام در مراسم امی نامزد میشد. لی جونگ – جه، نخستین بازیگر آسیایی که برای نقش غیر انگلیسی نامزد شده بود، توانست این جایزه را از آن خود کند.
فصل دوم بازی مرکب
به تازگی نتفلیکس در تریلری زمان پخش فصل دوم محبوبترین سریال خود را فاش کرد. مراحل تولید فصل دوم سریال (بازی مرکب) در ماه جولای 2023 آغاز شد و قرار است در تاریخ 26 دسامبر 2024 یا 6 دی از نتفلیکس منتشر شود. دفتر این سریال با فصل سوم بسته خواهد شد.