فیلم روزاریو به دنبال بازنمایی چه چیزی است؟

فیلم "روزاریو"، که به تازگی در سینماها اکران شده است، ویژگیهای زیادی از یک فیلم ترسناک سنتی مانند ارواح، بدنهای متلاشیشده و دستهای وحشتناک در تاریکی دارد. اما نویسنده این فیلم، آلن ترتسا، هدف عمیقتری داشته است.
امروژه توبیا در نقش روزاریو، یک زن کارآفرین، بازی میکند که در حین انتظار برای آمبولانس پس از مرگ مادربزرگش، مجبور است با وضعیت عجیب و غریب همسایهاش (دیوید داستمالچیان) روبهرو شود و متوجه میشود که مادربزرگش برخی از قدرتهای جادویی سنگین را به نمایش گذاشته است که ممکن است تاثیر زیادی در مسیر موفقیت او داشته باشد.
در دنیای روزاریو که پر از آسمانخراشهای خاکستری و بیروح است، خانه مادربزرگش پر از نمادهای فرهنگی مکزیکی و حتی گوشههای تاریک با شواهدی از جادوگری است. ترتسا در این فیلم قصد داشته است تا بحثهای مرتبط با مهاجرت و ادغام فرهنگی را نشان دهد و تجربیات شخصی خود را از دیدگاه یک فرد مهاجر و همسرش که آمریکایی-مکزیکی است، در داستان بگنجاند.
وی در این باره میگوید: "برای موفقیت در آمریکا، گاهی اوقات بیش از زمان صرف شده، باید هویت فردی خود را فدا کنید. گاهی اوقات باید ریشههای خانوادگی، فرهنگ و قومیت خود را قربانی کنید."
در حین تحقیق در مورد جادوی تاریکی که در خانواده روزاریو وجود دارد، ترتسا به دنبال استفاده از جادوهای مرسوم مانند سانتریا یا ودوو نبود. بلکه او به مذهب "پالو مایومب" پرداخته است.
وی در ادامه توضیح میدهد: این جادو هم برای اهداف خوب و هم برای اهداف شرورانه استفاده میشود. برخی برای سلامتی و رفاه دعا میکنند، اما برخی دیگر برای قدرت و ثروت، یا حتی قربانی کردن انسانها برای جلب قدرت، آن را به کار میبرند.
در این فیلم، روزاریو به تدریج متوجه میشود که ترسهایی که با آن روبهرو میشود، نه تنها از ارواح، بلکه از واقعیترین وحشتهایی است که خانوادهاش در طول تجربه مهاجرت و عبور از مرزها با آن مواجه بودهاند.
ترتسا میگوید: ترسهای مؤثر باید معنای عمیقی داشته باشند. این ترسها باید به موضوع اصلی فیلم مرتبط شوند تا واقعاً هراسآور باشند.
منبع: variety