سه شبکه و سه ناکامی؛ شکست تلویزیون در پخش سریالهای شبانه

این روزها کنداکتور سه شبکه اصلی تلویزیون در اختیار سریالهایی است که اغلب از نظر کیفیت ضعیف و شکست خورده به نظر میرسند. سریالهایی مانند «ناریا»، «لمندگان» و «یزدان» که با پشتوانه نسبتا قدرتمندی ساخته شدند، اما حالا در مرحله پخش به بنبستی جدی رسیدهاند؛ بنبستی که ناشی از عدم استقبال مخاطبان است. در ادامه با نگاهی به مطلب هفتهنامه تیویبان، به بررسی کیفیت این سریالهای تلویزیونی میپردازیم.
ناریا / شبکه یک
«ناریا» داستان زندگی هوژان، دانشمند ایرانی است که درگیر باندهای تبهکاری و کلاهبرداری میشود. ماجرا زمانی آغاز میشود که خبر اختراع مهم و استراتژیک او، مانند بمب صوتی، در داخل و خارج از کشور سروصدا به پا میکند.
تا کنون ۳۷ قسمت از «ناریا» پخش شده و داستان پلیسی – جاسوسی آن ادامه دارد. واقعیت این است که میشد این قصه را در ۱۵ قسمت تعریف کرد تا هم هزینهها کاهش یابد و هم مخاطب کسل نشود. موضوع نفوذ، که پیشتر بارها دستمایه سریالهای دیگری بوده، در «ناریا» حرف تازهای ندارد. بدتر اینکه خردهداستانهای متعدد، تمرکز را از موضوع اصلی دور کردهاند و با اثری شلوغ، ملالآور، کمهیجان و گاه شعارگونه روبهرو هستیم.
لمندگان / شبکه دو
«لمندگان» روایتگر سه جوان است که با نگاهی متفاوت به زندگی، سوالی را مطرح میکنند: چرا لاکپشتی که به کندی حرکت میکند، ۳۰۰ سال عمر دارد اما خرگوشی پرتحرک تنها چهار سال زنده میماند؟ این گروه با تکیه بر این تفکر، سبک زندگی لمیدن و آرامزیستن را انتخاب میکنند؛ شیوهای که به باور خودشان میتواند عمرشان را طولانیتر کند.
هرچند ایده مرکزی سریال جذاب است، اما این تنها نکته مثبت آن به شمار میرود. در ابتدا که سه جوان تنبل دور هم جمع شده بودند، فضای سریال بامزه و کنایهآمیز بود. اما رفتهرفته کمدی کمرنگ شد و لحن سریال تغییر کرد. اکنون «لمندگان» هر قسمت چند شخصیت جدید را معرفی کرده و داستانهای اپیزودیک روایت میکند. داستانهای ضعیف و شوخیهای تکراری و بیمزه، عوامل اصلی ناکامی این سریال هستند.
یزدان / شبکه سه
«یزدان» که پیشتر با عنوان «یک، سه، هفت» شناخته میشد، درباره عماد، مامور شهرداری است که در کوچهپسکوچههای شهر به دنبال داستانهای افراد بینام نشان میگردد. هر اپیزود از سریال به موضوعی متفاوت میپردازد که عماد را به چالش میکشد.
نزدیک به پایان پخش «یزدان» هستیم؛ سریالی که محور اصلیاش عماد (با بازی پژمان بازغی) و چند مامور شهرداری است. از قسمت اول مشخص بود که شهرداری تهران سرمایهگذاری کرده تا «یزدان» تبدیل به تریبونی تبلیغی شود؛ موضوعی که به شکلی شعاری و نچسب در سریال نمود پیدا کرده و دلیل اصلی شکست آن است.
«یزدان» ترکیبی از داستانهای عجیب و مستندگونه است که بدون جذابیت دراماتیک، مستقیم به چشم مخاطب میآید. عماد نیز همچون یک قهرمان افسانهای مشکلات را حل میکند تا به بیننده القا شود که نمادی از شهردار تهران و همکارانش است. اخیراً هم داستان خواستگاری لعیا زنگنه از عماد، به عنوان ایدهای کمجاذبه، به سریال اضافه شده است.