جستجو در سایت

1404/03/20 20:07

آن چه باید در مورد فیلم فیگور با بازی علی مصفا بدانید | فیلمی که تحت تاثیر طعم گیلاس کیارستمی است

آن چه باید در مورد فیلم فیگور با بازی علی مصفا بدانید | فیلمی که تحت تاثیر طعم گیلاس کیارستمی است
در این مطلب به معرفی فیلم سینمایی «فیگور» به کارگردانی پویا پارسامقام پرداخته‌ایم.
به گزارش سلام سینما

«فیگور» نام فیلمی به کارگردانی پویا پارسامقام است که این روزها در گروه هنر و تجربه روی پرده است.


بیشتر بخوانید:

رونمایی از اولین تیزر فیلم سینمایی فیگور با بازی علی مصفا


معرفی کارگردان فیلم فیگور

«فیگور» فیلمی به کارگردانی پویا پارسامقام است. پارسامقام (متولد 1360) در سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه ساخت فیلم کوتاه، ساخت فیلم مستند و برگزاری گالری‌های نقاشی داشته است. چند سال پیش مستند «از سکوی سرخ» در مورد یدالله رویایی شاعر فقید به کارگردانی پارسامقام با استقبال منتقدان و کارشناسان روبه‌رو شد. پارسامقام همچنین سابقه همکاری با عباس کیارستمی و تدوین فیلم‌هایی چون «لرزاننده چربی» به کارگردانی محمد شیروانی و «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف را در کارنامه خود دارد. «فیگور» اولین فیلم بلند داستانی پارسامقام در مقام کارگردان محسوب می‌شود که روایتی ویژه و بی‌شباهت به جریان اصلی سینمای ایران دارد.

فهرست عوامل و اطلاعات بیشتر فیلم فیگور

علی مصفا، نازنین فراهانی، محمود حقیقی و با معرفی: راستین غفوری و راضیه منصوری، از بازیگران فیلم «فیگور» محسوب می‌شوند. فهرست دیگر عوامل «فیگور» به شرح زیر است:

مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش - مدیر پروژه: مرتضی فرشباف - مدیر تولید: مهراد مهرپویان- دستیار کارگردان: محمد ثقفی - صدابردار: وحید مقدسی- طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان - موسیقی: کامران آرش نیا- طراحی صحنه: سیامک کارینژاد- تدوین: پویا پارسامقام - جلوه های ویژه: جواد مطوری- اصلاح رنگ و نور: هوتن حق‌شناس- طراح گریم: احسان روناسی.

تولید «فیگور» سال‌ها قبل شروع شد اما در نهایت 24 اردیبهشت 1404 در گروه هنر و تجربه روی پرده رفت. پویا پارسامقام در مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه «فیگور» چنین گفته بود: «زمانی که از گروه هنر و تجربه تماس گرفتند که بگویند قرار است فیلمت اکران شود بازگشتم به هفت سال قبل و به یاد روزی افتادم که هنوز ده روز به پایان فیلم‌برداری در شهر گنبد مانده بود و در پایان یک روز کاری، اواخر پاییز با خودم گفتم که نهایتاً تا بهار فیلم آماده نمایش خواهد بود ولی نمی‌دانستم که هفت بهار بعد این اکران میسر خواهد شد.»

خلاصه داستان فیلم فیگور

در خلاصه داستان «فیگور» چنین آمده است: علی همراه با همسر و دو فرزندش برای کار و زندگی به شهر کوچکی نقل مکان کرده است، او‌ برای حفظ آرامش آن‌ها رازی را از خانواده پنهان می‌کند اما اتفاقاتی آرام آرام در حال رخ دادن است.

نظرات کارگردان فیلم فیگور

پارسامقام در نشست نقد و بررسی فیلم «فیگور» که توسط گروه سینمایی هنر و تجربه شامگاه دوشنبه 12 خرداد 1404 در پردیس چارسو برگزار شد، به این اشاره کرد که ایده این فیلم بعد از خواندن یک داستان کوتاه آلمانی به نام «حمایت از هیچ» به ذهن او رسید هر چند فضای داستان در مرحله نگارش فیلمنامه به‌حدی تغییر کرد که دیگر نمی‌توان اسم فیلم او را اقتباس گذاشت.

پارسامقام علاقه ویژه‌ای به سینمای عباس کیارستمی به‌ویژه «طعم گیلاس» دارد. به‌گفته او، «طعم گیلاس» فیلمی بود که پارسامقام پس از کشف آن به سینما علاقه‌مند بو. او به دو ویژگی اصلی «طعم گیلاس» یعنی پنهان کردن و وجود فاصله به عنوان مواردی اشاره کرد که تلاش کرد این موارد را در نسبت با فیلم خود مطرح کند.

نقد و بررسی فیلم فیگور

در نشست ذکرشده، نوید پورمحمدرضا (منتقد و کارشناس سینما) «فیگور» را یادآور نمایشنامه‌های هنریک ایبسن دانست که در آن آثار هم همه چیز سر جای خود قرار دارد اما مواردی در مناسبات خانوادگی فاش می‌شود که این عامل مرموز نظم اولیه را بر هم می‌زند و این امر ریشه در ژن و وراثت دارد.

این منتقد سینما همچنین به اهمیت فیلم از منظر نمایش نحوه روابط پدران و پسران اشاره کرد. از دید پورمحمدرضا، در فیلم‌های این سال‌های سینمای ایران نمایش پدران و دختران جایگاه ویژه‌ای داشته اما «فیگور» پای ماجراهای پدران و پسران را نیز به میان می‌آورد.

یکی دیگر از ویژگی‌های «فیگور» پایان‌بندی شوکه‌کننده آن است که از دید پورمحمدرضا نمونه‌های آن شوک را در سینمای معاصر می‌توان در فیلم‌های میشاییل هانکه و سینمای معاصر رومانی مشاهده کرد. این کارشناس سینما همچنین یک نمای دور (لانگ شات) در پایان فیلم را هم یادآور «طعم گیلاس» دانست.

از دید نوید پورمحمدرضا، «فیگور» یادآور فیلمساز دیگری هم هست. غیرمستقیم‌گویی در صحنه پایانی فیلم یادآور جنس تنش در فیلم‌های شهرام مکری به‌ویژه «ماهی و گربه» و «هجوم» است. این پرده‌پوشی و امتناع در نمایش تقابل دوبه‌دوی پدر و پسر در فیلم مشهود است و در این مسیر از روش غیرمستقیم‌گویی و کنایه استفاده شده است؛ عنصری که شبیه به فیلم‌های مدرن معاصر است.


اخبار مرتبط
افراد مرتبط
نازنین فراهانی
نازنین فراهانی در سال 1352 در تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل روزنامه نگاری از دانشگاه علامه طباط...
علی مصفا
متولد 1345 در تهران. همسر لیلا حاتمی بازیگر. تحصیلات: لیسانس مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه ...
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image