چگونه مشاوره فرانک سیناترا مسیر یکی از بزرگترین فیلمهای کلینت ایستوود را تغییر داد؟

شهر سانفرانسیسکو در مقایسه با نیویورک یا لسآنجلس، شاید تعداد کمتری فیلم در آن فیلمبرداری شده باشد، اما در عوض، برخی از بهیادماندنیترین صحنههای تاریخ سینما را میتوان در آن یافت. از حمله هشتپای غولپیکر در فیلم «It Came From Beneath the Sea» گرفته تا تعقیب و گریز معروف فیلم «Bullitt» با بازی استیو مککوئین، و همینطور لوکیشنهایی مانند Union Square در فیلم «The Conversation» و جزیره آلکاتراز در فیلم «The Rock». اما شاید هیچ فیلمی نتواند به اندازه «هری کثیف» (Dirty Harry) تصویرگر روح سانفرانسیسکو در دهه ۷۰ باشد — و جالب اینجاست که انتخاب این لوکیشن را مدیون فرانک سیناترا هستیم.
فرانک سیناترا، که بیشتر بهعنوان خواننده و عضو ارشد گروه Rat Pack شناخته میشود، در ابتدا یکی از گزینههای اصلی برای ایفای نقش هری کالاهان بود. در واقع، او پیش از کلینت ایستوود برای این نقش انتخاب شده بود، اما بهدلیل آسیبدیدگی دست، مجبور به کنارهگیری شد. در آن زمان، سیناترا بازیگری باتجربه و با چهرهای سختگیرانه بود که میتوانست نقش یک پلیس سرکش را ایفا کند.
بیشتر بخوانید:
ادامه آبروریزی انتشار مصاحبه جعلی با کلینت ایستوود | پای رای دهنده گلدن گلوب در میان است
تکذیب رسمی کلینت ایستوود: مصاحبه با رسانه اتریشی جعلی است
او در فیلمهایی چون «From Here to Eternity» (که برای آن اسکار گرفت)، «The Man with the Golden Arm» (نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد)، و «Von Ryan’s Express» عملکرد قابلتوجهی داشت. در اواخر دهه ۶۰ نیز با سه فیلم جنایی – «Tony Rome»، «The Detective» و «Lady in Cement» – نشان داد که در ژانر جنایی نیز توانمند است. سپس پروژهای با عنوان «Callahan» به او پیشنهاد شد؛ فیلمی درباره پلیسی خشن، که سیناترا حتی نظر خود را درباره محل فیلمبرداری اعلام کرد.
در مصاحبهای رادیویی در سال ۱۹۷۰، سیناترا گفت:«قراره بود فیلم تو نیویورک ساخته بشه، ولی من گفتم بیاریمش سانفرانسیسکو. بهنظرم این شهر اونطور که باید، تا حالا خوب فیلمبرداری نشده.»
با این حال، چند ماه بعد، سیناترا بهدلیل مشکل دستش از پروژه کنار رفت. به گفته دوستش، رابرت داوی، زمانی که اسلحه معروف هری کالاهان را دید، گفته: «فکر کنم برای دستام زیادی بزرگه.» کلینت ایستوود بعدها این بهانه را «ضعیف» توصیف کرد — اما در نهایت، همین موضوع باعث شد که خودش وارد پروژه شود و با کارگردان قدیمیاش، دان سیگل، بار دیگر همکاری کند.
اگرچه بازیگر و کارگردان تغییر کردند، ولی انتخاب سیناترا برای لوکیشن فیلم پابرجا ماند. نتیجه، فیلمی بود که سانفرانسیسکو را به زیبایی هرچه تمامتر به تصویر کشید. فیلم با نمایی پانورامیک از خیابان ۵۵۵ کالیفرنیا آغاز میشود و با موسیقی جاز داغ لالو شیفرین، تماشاگر را به گردش در خیابانهای پرهیاهو، ترامواهای سنتی، سینماها، میدانها و حتی ورزشگاه قدیمی تیم 49ers میبرد. یکی از برجستهترین لوکیشنها، صلیب ۳۰ متری در قله مونت دیویدسون است، جایی که صحنه مهم تحویل پول با حضور هری و اسکوریو در آن اتفاق میافتد.
اگر فیلم در نیویورک ساخته میشد، احتمالاً باز هم موفق میبود، اما سانفرانسیسکو به فیلم شخصیتی خاص بخشید — شخصیتی که آن را به یک کلاسیک جاودانه بدل کرد. همه اینها را باید مدیون پیشنهاد ساده اما هوشمندانه فرانک سیناترا دانست.
منبع: