خالق سریال آخرین بازمانده از ما: بعید است دیگر از بازی های ویدیویی اقتباس کنم

با پایان فصل دوم سریال «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us)، داستان تلخ و پرتنش بقا در جهانی پسا آخرالزمانی، ابعاد تازهای به خود گرفت. کریگ مازن، خالق سریال، در گفتوگویی اختصاصی از تجربه ساخت این فصل، وفاداری به منبع اصلی بازی، و چشمانداز ادامه روایت سخن گفته است؛ روایتی که به گفته او، پایانش از همان ابتدا مشخص بوده است.
کریگ مازن در پاسخ به اینکه آیا انتظار چنین موفقیتی از فصل اول را داشت، گفت:
«امیدوار بودم موفق شود، اما فکر نمیکردم در این حد و در این سطح سر و صدا کند. فقط دلم میخواست آنقدر مخاطب داشته باشد که بتوانیم ادامهاش دهیم. اما اینکه هر هفته بینندهها بیشتر میشدند، واقعاً غیرمنتظره و حیرتانگیز بود.»
چرا اقتباس از بازی آخرین بازمانده از ما موفق بود؟
به باور کریگ مازن، رمز موفقیت این اقتباس، اصالت و عمق داستان خود بازی است. او افزود:
«آخرین بازمانده از ما بهترین داستانیست که تاکنون در یک بازی ویدیویی گفته شده. من خودم گیمر هستم و با عشق به این دنیا واردش شدم، نه بهعنوان یک IP یا برند. خواستم کسانی که هرگز بازی نکردهاند هم این داستان را تجربه کنند.»
احتمال اقتباس بازیهای دیگر؟
کریگ مازن در پاسخ به اینکه آیا علاقهای به اقتباس بازیهای دیگر دارد، با شوخی گفت:
«بعید میدانم. شاید اگر قرار باشد کاری بکنم، (GTA IV) باشد که البته شاید به ۱۹ فصل تبدیل شود! ترجیح میدهم تهیهکننده اقتباسهای خوب باشم، نه نویسنده تماموقتشان.»
تلویزیون در برابر بازی ویدیویی
کریگ مازن با اشاره به تفاوتهای روایت در تلویزیون گفت:
«در سریال میتوانیم از گیمپلی فاصله بگیریم و روایت را گسترش دهیم، با زوایای دید مختلف کار کنیم. بازیها اما با حس مشارکت مستقیم بازیکن، نوعی همذاتپنداری خاص ایجاد میکنند.»
همکاری با خالق بازی آخرین بازمانده از ما
او درباره سبک همکاریاش با نیل دراکمن، خالق بازی آخرین بازمانده از ما، گفت:
«ابتدای هر فصل، با هم خط داستانی کلی را طراحی میکنیم. اما بیشتر نوشتنها را خود من انجام میدهم و بعد با نیل درباره متن گفتوگو میکنیم. مهمترین بخش کار، همان جلسات اولیه بحث و طرح ایدههاست.»
فصل دوم، وفادار یا متفاوت؟
«رویکرد ما در فصل دوم همان است که در فصل اول داشتیم. برخی عناصر را باید عین بازی نگه میداشتیم، چون برای هواداران اهمیت داشت. اما جاهایی هم برای گسترش داستان وجود داشت که در بازی فرصت آن نبود.»
بازخوردهای شگفتانگیز
کریگ مازن از واکنشها به قسمت سوم فصل اول، و تأثیر احساسی آن بر مخاطبان میگوید:
«از کسانی که آن قسمت را با خانوادهشان دیدند پیامهای احساسی گرفتم. برای نخستین بار والدین فرزندان خود را درک کرده بودند. این یعنی سریال به چیزی فراتر از یک داستان زامبی محور تبدیل شده است.»
نقش ژانر علمیتخیلی در پرداخت مضمونهای انسانی
او اذعان داشت: «ژانر علمیتخیلی میتواند داستان را از قید مکان و زمان آزاد کند و شخصیتها را در کانون توجه بگذارد. اینکه آدمها را در شرایط متفاوت ببینیم، درکپذیرتر و انسانیتر است.»
پایان ازپیشتعیینشده
کریگ مازن تأکید کرد که با نیل دراکمن از ابتدا به پایان داستان فکر کردهاند:
«برای من، پایان همه چیز را مشخص میکند. هر چیزی که در مسیر میسازیم، باید به آن ختم شود. بدون دانستن پایان، نمیتوانم بنویسم.»
مترجم: نگار رعنایی


پدرو پاسکال (Pedro Pascal) متولد 2 آوریل 1975 در شیلی است. او در سریال «بازی تاج و تخت» در نقش پرنس اوبرین مارتل، مجموعه تلویزیونی «نارکس» و فیلم «زن شگفت انگیز 1984» بازی کرده است. او از سال 2019 در سریال «مندلورین» نقش شخصیت اصلی را بازی کرده است. پدرو پاسکال در فیلمهای «اداره تعدیل» (۲۰۱۱)، «حرامزادههای خونخوار» (2015)، «دیوار بزرگ» (2016)، «اکولایزر 2» (2018)، «مرز سهگانه» (2019) نیز ظاهر شده است.