پرفروش ترین فیلم های نیمه اول سال ۱۴۰۱ سینمای ایران
اختصاصی سلام سینما - با رسیدن به روزهای پایانی نیمه اول سال جدید، آمار شش ماه گذشته سینما را مرور و پرفروشترین فیلمهای نیمه اول را معرفی کردهایم. همانطور که قابل پیشبینی است و مانند سالهای گذشته، دو فیلم پرفروش نیمه اول ۴۰۱ هم کمدی هستند. البته دیدن نام فیلمهایی مانند «تی تی» در آن میان جالبتوجه و امیدوارکننده است. البته همانطور که میدانید و در سلام سینما همبارها دربارهٔ آن صحبت کردیم، سینمای ایران اصلاً حالوروز خوبی ندارد.
کدام فیلم ایرانی نماینده اسکار ۲۰۲۲ خواهد بود؟
آمار فروش فیلمها حتی با وجودی که نسبت به سال کرونایی گذشته، رشد صعودی داشتهاند؛ اما کماکان ناامیدکنندهاند. سینمای ایران هنوز روی مرز ورشکستگی حرکت میکند و این مسئلهای است که پارامترهای زیادی در آن دخیل هستند. اگر فقط قضیه را گردن کرونا یا افزایش سرسامآور قیمت بلیتها بیندازیم، سادهانگاری کردهایم. در این یادداشت آمار فروش سینمای ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱ را مرور خواهیم کرد.
انفرادی
آمار فروش: 670,857,308,500 ریال
تعداد تماشاگران: 2,075,100
تاریخ اکران: 1401/02/07
امتیاز کاربران سلام سینما: ۷.۲
فیلم «انفرادی» کمدی یکی از کارگردانان پولساز ایرانی یعنی سیدمسعود اطیابی است. از آن کمدی بساز/ بفروشها که نامش پشت یک فیلم، متضمن بازگشت سرمایه و فروش خوب در گیشه است و خیال تهیهکننده و اسپانسر فیلم را راحت میکند. این آقای اطیابی هرچند فیلمهای خوبی نمیسازد، اما رگ خواب تماشاگر ایرانی را پیدا کرده و خوب میداند از چطور خنده و پول بلیت را بکشد بیرون.
رضا عطاران، بازیگر پولساز مهم ایرانی هم نام دیگری است که وقتی در فیلم به چشم بخورد، یعنی آن فیلم در گیشه جوابش را پس میدهد. او بهعنوان بازیگر اصلی در «انفرادی» حضور دارد و احمد مهرانفر، برزو ارجمند و مهدی هاشمی دیگر بازیگران فیلم هستند. در خلاصه داستان آن آمده: پولامون رو دزدیدن، دارن باهاش پز میدن!
داستان فیلم درباره امیر است که بدهی سنگینی بالا آورده و برای پرداخت آن به سراغ دوست و همکار قدیمیاش میرود تا با دزدی پول را جور کنند. در ابتدا ماشین میدزدند؛ اما تصمیم میگیرند دست به انجام کار بزرگتری بزنند. یک سرقت بزرگ ...
سگ بند
آمار فروش: 408,063,210,940 ریال
تعداد تماشاگران: 1,274,175
تاریخ اکران: 1400/12/25
امتیاز کاربران سلام سینما: ۶.۷
مهران احمدی در دومین تجربه کارگردانی خود بعد از «مصادره»، بار دیگر به سراغ ساخت یک فیلم کمدی رفته. هرچه باشد از «مصادره» جواب مطلوبی گرفت و با حرکات عجیبش در نشست مطبوعاتی آن در جشنواره، بهقدر کافی حاشیه درست کرد و توجه خرید. «سگ بند» از جمله فیلمهای اکران عید بود اما نتوانست گوی سبقت را از «انفرادی» رقیب اصلی خود برباید.
«سگ بند» هم مانند «مصادره» اصلیترین بار کمیک خود را از شوخیهای کلامی میگیرد و در روایت بهقدری شلخته است که میتوان آن را به آیتمهای کوتاه چند دقیقهای تقسیم کرد و جداجدا پخششان کرد و آب از آب تکان نخورد و فیلمی هم از دست نرود.
در این میان بازی بازیگران خصوصاً بهرام افشاری از معدود نکات مثبت «سگ بند» است. مهران احمدی،امیر جعفری، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار و عزتالله مهرآوران از دیگر بازیگران این فیلم پرفروش هستند. سینمای ملت ۸۰ میلیونی که فیلم پرفروشش فقط ۱ میلیون تماشاگر داشته را باید برایش مرثیهسرایی کرد.
علفزار
آمار فروش: 201,417,455,000 ریال
تعداد تماشاگران: 585,183
تاریخ اکران: 1401/03/03
امتیاز کاربران سلام سینما: ۶.۹
یک فیلم اجتماعی تلخ به کارگردانی کاظم دانشی که فیلم اول اوست. هرچند دیدن نام یک فیلم غیر کمدی در لیست پرفروشترینهای شش ماه اول سال امیدوارکننده است، اما اگر موضوع فیلم درباره تجاوزهای گروهی و دستهجمعی به عنف نبود و پژمان جمشیدی نداشت، الان در این لیست به چشم نمیخورد. هوشمندی کارگردان در انتخاب موضوعی که هم اجتماعی باشد و هم تماشاگرپسند برای فیلم اولش، نکتهای است که جا دارد به آن اشاره کنیم.
پژمان جمشیدی در این فیلم که معدود فیلمهای غیر کمدی اوست در نقش بازپرس پرونده ظاهر شد و بازی جدیاش بسیاری را غافلگیر کرد. درباره بازی خوب او در «علفزار» احتمالاً بیش از خود فیلم صحبت شده؛ اما این مرهون همه تیم بازیگری است.
«علفزا» » فیلم پرستارهای است و سارا بهرامی، ترلان پروانه، ستاره پسیانی، مهدی زمینپرداز و صدف اسپهبدی که برای این فیلم سیمرغ گرفت، از جمله بازیگران «علفزار» هستند. جالب است بدانید که «علفزار» برداشتی عینی از یک پرونده واقعی نیست اما ثمره مطالعه و تحقیق پیرامون تعداد زیادی از پروندههای قضایی تجاوزهای این چنینی است و هرچند از داستانی واقعی اقتباس نشده اما برداشت و تجمیعی از پروندههای حقیقی است.
بهرام رادان تهیهکنندگی این فیلم را بر عهده داشته و در زمان اکران اعلام کرد که «علفزار» نتوانسته اجازه نمایش در برخی استانها را کسب کند.
تی تی
آمار فروش: 191,246,362,500 ریال
تعداد تماشاگران: 579,524
تاریخ اکران: 1401/04/15
امتیاز کاربران سلام سینما: ۶.۸
فیلم جدید آیدا پناهنده با اختلاف بهترین فیلم این لیست پرفروشهاست. فیلمی که اگر در این حلقهٔ چهارتایی نبود، واقعاً اوضاع ناامیدکنندهتر میشد. «تیتی» از معدود فیلمهای سال ۱۴۰۱ است که واقعاً برای مدیوم سینما ساخته شده و فیلم خوب ساختن در آن برای کارگردان بهمراتب اهمیت بیشتری از فتح گیشهها داشته. فیلمی که سطح هوشش از سینمای ایران و ذائقهٔ نهچندان دلچسب تماشاگر ایرانی بالاتر است و همین در گیرایی تماشاگر عامه بعضاً اخلال ایجاد میکند. الناز شاکردوست در فیلم درخشان است، بهترین بازیاش تا به اینجا را ارائه داده. فائزه «شبی که ماه کامل شد» در برابر تیتی خلهی «تی تی» بیشتر شبیه یک شوخی میماند. اما هرچقدر که همبازی شاکردوست هم پردازش کاراکتر تی تی توسط پناهنده جالب و شگرف است، شخصیتهای مرد داستان خام دستانه پرداخته شدهاند و نچسباند. خصوصاً دانشمند ماجرا با بازی پارسا پیروزفر. هوتن شکیبا هم هرچند خوب بازی کرده؛ اما ایرادات شخصیتپردازی باعث میشود، آنطور که باید تأثیرگذار نباشد.
کارگردانی پناهنده در فیلم روان و بدون توجه کشیدن است. او سعی میکند، حضورش را از تماشاگر پنهان کند. در کنار کارگردانی پناهنده، فیلمبرداری فرشاد محمدی و بافتار تصویری که برای «تیتی» خلق میکند، از جمله نکات فنی قابل اشاره فیلم است. «تیتی» آخرین فیلم از تریلوژی زنانه آیدا پناهنده است که در نواحی شمال ایران میگذرند: «ناهید»، «اسرافیل» و «تیتی». سه فیلم زنانهای که نسبت ویژهای باهم پیدا میکنند و گویی هر سه آنها از یک قاب مشترک، یک تصویر ثبت شده در حافظه بیرون آمدهاند: زنی که بعد از عبور از طوفانی سهمگین، در کنار معشوقهاش، چشم به عظمت دریا دوخته ... فارغ از اینکه در کنار مرد خواهد ماند یا نه ...
امیدواریم فیلمهایی مانند «تیتی» بیشتر ساخته شود تا کمی ذائقه سینمایی تماشاگر عام ایرانی ارتقا پیدا کند و هر چیز بیکیفیت و بنجلی را به خوردش ندهند!