نقد فیلم Baahubali: The Epic؛ شاهکار اس. اس. راجامولی که اسطوره را به سینما آورد

«باهووبالی: حماسه» (Baahubali: The Epic) نسخهای تقریبا چهار ساعته است که داستان هر دو قسمت (The Beginning) و (The Conclusion) را ترکیب میکند. فیلم روایت شاهزادهای را دنبال میکند که در محیطی روستایی بزرگ شده و به تدریج از تبار واقعی خود باخبر میشود. داستان با المانهای شناختهشده حماسههای هندو مانند رامایانا و مهابهاراتا در هم میآمیزد و با صحنههای عظیم نبرد، توطئههای دربار و قهرمانی فراانسانی پرابهاس در نقش دو نسل از خانواده به تصویر کشیده میشود.
بازنمایی جدید شامل اصلاحات فنی و بازترتیب برخی صحنههاست، اما اکشنهای دیدنی و دراماتیک اصلی، از جمله صعود شگفتآور به آبشار و جدالهای هیجانانگیز با دشمنان سلطنتی، همچنان دستنخورده باقی ماندهاند. موسیقی M.M. Keeravani با ترومپتهای حماسی، بر اوجگیری هر صحنه میافزاید.
با وجود برخی کاهشها در زیرخط عاشقانهها و گاهی کندی ریتم، «باهووبالی: حماسه» همچنان نمونهای است از نحوه خلق اسطوره شخصی در سینما، با شخصیتهایی که نقشهای فولکلوریک و فرازمانی ایفا میکنند، از جمله شاهزاده مهندرا و قهرمان وفادار کاطاپا. خشونت فیلم، ترکیبی از آیین و نمایش قدرت است که با صحنههای شگفتانگیز و اغراقآمیز، تجربهای اپرایی و تماشایی خلق میکند.
با اینکه برخی نمادها و نابرابریهای اجتماعی بازتابی از بستر تاریخی و فرهنگی هند هستند، هیچچیز مانع از آن نمیشود که «باهووبالی: حماسه» بهعنوان یک تجربه سینمایی حماسی، فریبنده و پرهیجان، مخاطب را کاملاً درگیر کند و جایگاه راجامولی را بهعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان اکشن و حماسهای جهان تثبیت نماید.