جستجو در سایت

1396/07/06 07:52

تصویر-مکان-فیلم(جلسه ششم)

تصویر-مکان-فیلم(جلسه ششم)

فصل سوم 

مبحث امروز 

فیلم-مکان-تصویر (جلسه ششم)

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


ترکیب بندی های هندسی :

دایره:حس وحدت و اشتراک را القا میکند

مثلث:دلدارانه بوده و مناسبات افراد را به خوبی نمایش میدهد


شمایل سازی یا تصویر سازی در ذهن مخاطب :بدین معناست که کارگردان اثر تلاش میکند صحنه ها به گونه ای پرداخت گردد که موقعیت یا شخصیتی تاریخی را در ذهن مخاطب تداعی کند این اتفاق باید به گونه ای صورت پذیرد که کاملا نرم و بدون جلب توجه باشد


زاویه دید دوربین  نسبت به موضوع:

این مساله به وسیله دو متغیر تعیین میشود 

۱-منطق روایی 

۲-معنای نمادین


مثال معنای نمادین :

نمای سر بالا :حاوی مفاهیمی همچون شکوه و عظمت کاراکتر میباشد 

مثال منطق روایی:

در فیلمنامه اگر یک کاراکتر از پایین پلکان کاراکتر دیگر را نظاره کند نما فرد نسبت به کاراکتر دوم باید قطعا سر بالا باشد (لو انگل)


فوکوس (یا وضوح کانونی)


تعریف :فوکوس در درون قاب تصویر ان مقدار از صحنه را مشخص میکند که باید در تصویر واضح دیده شود 

نکته:اگر فیلم سازی بخواهد در نما پیش زمینه .میانه .پس زمینه به یک اندازه دیده شوند نما باید وضوح عمیق داشته باشد


دلایل استفاده از وضوح عمیق :

۱-نمایش عمق بیشتر 

مثال:مشاهده تمامی عناصر   پس زمینه با محوریت کاراکتر اصلی تحت تاثیر یک اتفاق

۲-کمتر کردن نیاز به برش از این نما به نمای بعد 

۳-دست یابی به معانی و مضامین خاص


تکنیک فوکوس کشی :برای مواردی که میخواهیم عمق میدان اندک باشد 

یا پس زمینه وضوح کمتری داشته باشد تا پیش زمینه  تفکیک شود در این موارد فیلم ساز از تغییر فاصله کانونی عدسی استفاده میکند


نکته مهم :گاهی ممکن است به عمد فاصله کانونی  نا منظم و اشفته تنظیم شود به نحوی که تصویر دائم واضح و نا واضح شود این تکنیک برای نمایش حالاتی از قبیل گیجی یا مستی به کار میرود


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی