فیلم هایی ساخته نشده | 21 طرحی که تارانتینو از ساختنشان صرف نظر کرد
اختصاصی سلام سینما - تابستان سال ۲۰۱۹ بود که «روزی روزگاری در هالیوود» به اکران عمومی رسید و با گیشههای پرفروش و اقبال منتقدین روبهرو شد؛ اما طرفداران تارانتینو غمگین بودند چرا که میدانستند تارانتینوی فیلمساز دارد به نقطه پایانی کار خودش نزدیک میشود. تارانتینو همیشه از این گفته است که ده فیلم بیشتر نخواهد ساخت. اگر «بیل را بکش» ۱ و ۲ را یکی حساب کنیم «روزی روزگاری در هالیوود» فیلم نهم تارانتینو بهحساب میآید و هالیوود باید چشمانتظار آخرین فیلم تارانتینو باشد. تارانتینو در مصاحبه با شبکه استرالیایی جیکیو به همه یادآوری کرده که برای بازنشستگی برنامهها دارد و سر آنها با هیچکس شوخی ندارد. تارانتینو میگوید «اگر بحث فیلم سینمایی باشد من به آخر خط کار خودم رسیدهام... شک ندارم که درباره فیلم مینویسم و کارهای تئاتری تولید میکنم که ادامه فعالیت هنری من خواهد بود. مسئله این است که دیگر هیچچیزی ندارم که صرف فیلمسازی بشود.»
واکنش منتقدان به فیلم های اوپنهایمر، استروید سیتی و باربی
هالیوود چشمانتظار نشسته تا ببیند آخرین فیلم سینمایی کوینتین تارانتینو چه از آب درمیآید. عنوان فیلم را خود تارانتینو اعلام کرده است: «منتقد فیلم»! همچنین گفته که درباره ژورنالیست یک «مجله پورنوگرافی» است. تارانتینو از چندین طرح پیاده نشده صحبت کرده که هر کدامشان میتوانند نامزد این مهم باشند که بهعنوان آخرین فیلم در کارنامه او ضبط بشوند. فهرست پیشرو مجموعه ۲۱ طرح نساخته تارانتینو است که یا هرگز برای ساختن آنها قدمی برنداشته است یا ساخت آنها را نیمهکاره رها کرده است:
۱-اقتباسی از «نخستین خون» که به فرم کتاب وفادار باشد
تارانتینو در مصاحبه با پادکست «د - بیگ پیکچر» گفته که اگر فرصتی پیدا کند «رامبو» را بازسازی میکند. تارانتینو میگوید کتاب «نخستین خون» با فیلمهای استالون فرق دارد و او در سر دارد که در اقتباس خودش به داستان اصلی دیوید مورل وفادار باشد: «هر بار که رمانش را میخوانم کرت راسل را در نقش کلانتر میبینم و آدام درایور را در نقش رامبو... دیالوگها معرکه میشوند... باید فیلم خیلی خوبی از آب دربیاید.»
۲-فیلم «سرجوخه راک» برای دیسی
معروف است که تارانتینو روی فیلمنامهای کار میکند که ایده آن مال خودش باشد و کلمهبهکلمه آن نوشته خودش باشد. عجیب است که پشت کاری برود که بداعت آن از خودش نباشد؛ اما یکجا از چنین طرحی دم زده است. دیوید پیپلز برای «سرجوخه راک» فیلمنامهای نوشته که تارانتینو برای ساخت آن به وسوسه افتاده؛ اما سر آخر از ساخت این فیلم برای دیسی صرفنظر کرده است: پیپلز فیلمنامه معرکهای برای «سرجوخه راک» نوشته بود که من برای ساخت آن مردد بودم. فکر نکنم دوباره برای ساخت آن وسوسه بشوم. شاید اولین و آخرین فیلمنامهای باشد که کار خودم نبوده؛ اما برای ساخت آن برنامه داشتم.
۳-«مردی از یو.ان.سی.ال.ای»
فیلم «مردی از یو.ان.سی.ال.ای» در اصل یک مجموعه تلویزیونی بوده که به دهه ۶۰ برمیگردد. تا سال ۲۰۱۵ که گای ریچی این مجموعه را در قالب فیلم خودش بازسازی میکند نام تارانتینو همهجا به این فیلم گرهخورده است هرچند که خودش چندان مشتاق ساخت آن نبوده است. ریچی که با خود مجموعه تلویزیونی بزرگ شده است در بازسازی سینمایی آن روی قصه پیشینه جاسوسهای روس و آمریکایی تمرکز کرده و به این پرداخته که جاسوسها چگونه در سازمان مخفی «یو.ان.سی.ال.ای» جذب شدهاند.
۴-«کلاغ جانی»
«کلاغ جانی» یکی از آن طرحهایی است که تارانتینو شروع نشده رهایش کرده است. اسپینآف «حرامزادههای بیسیرت» بهحساب میآید که کار مهم و پرفروش تارانتینو بوده است. این فیلم در اصل آن بخشهایی از فیلمنامه «حرامزادهها» بوده که در تولید حذف شدهاند. توی فیلمنامه اصلی، برد پیت که نقش ستوان آلدو راین را در فیلم «حرامزادهها» بازی میکند یکجا به یک دسته سرباز سیاهپوست میرسد که اتفاقاً آنها هم در پی مأموریت انتقامی هستند. «کلاغ جانی» داستان این دسته از سربازهای سیاهپوست است که میخواهند از افسرهای سفیدپوستی انتقام بگیرند که حین خدمت آزارشان دادهاند. تارانتینو گفته که فیلمنامه «کلاغ جانی» صیقلکاری میخواهد و آماده نیست که برای ساخت فیلم استفاده بشود.
۵-«وی وگای دابل»
کوینتین تارانتینو یک زمانی در نظر داشته که برای «داستان عامهپسند» پیشدرآمد بسازد و ایده این طرح پیاده - نشده را با «سینمابلند» در میان گذاشته است: «فقط همین را میدانستم که آغاز داستان کجاست و آنجا آمستردام بود که وینسنت آنجا یک کلوپی را برای مارسلوس والاس اداره میکند... چند سالی آنجاست که سروکله ویک پیدا میشود و باهم یک هفته داستان دارند.» بعید است که آخرین فیلم تارانتینو «وی وگای دابل» از آب دربیاید. باید چشمانتظار نسخه جوان شخصیتهای داستان باشیم. تارانتینو یکجا گفته که آخرین فیلم او باید حکم مؤخره فیلمسازیاش باشد. چه از این بهتر که این مؤخره برگشتی به فیلمهای جوانی خودش باشد؟
۶-بیل را بکش 3
داستان عروس «بیل را بکش» در ذهن تارانتینو تمام نشده است؛ اما اینکه قسمت سوم آن روی پرده سینما نقش میبندد یا نه خود قصه درازی دارد. تارانتینو همیشه گفته که برای ساختن «بیل را بکش ۳» برنامه دارد و این برنامه داستان بیتریکس کیدوی اوما ترومن است و دختر انتقامجوی ورنیتا گرین (ویویکا فاکس). تارانتینو در سال ۲۰۱۹ از این گفته که یکجا با اوما ترومن درباره «بیل را بکش» جدید صحبت کرده است: «اگر قرار باشد فیلم جدیدی از دل فیلمهای قبلیام بیرون بیاید آن فیلم باید «بیل را بکش ۳» باشد.»
۷-یک فیلم ترسناک بدون عنوان
تارانتینو فیلم ترسناک ندارد؛ اما خودش یکجا از این دم زده که شاید برای ساخت دهمین و آخرین فیلم خودش سراغ این ژانر برود: «اگر به داستان خوبی برای یک فیلم ترسناک برسم همان را فیلم دهمم میکنم... عاشق فیلمهای ترسناکم و اگر بتوانم یک فیلم ترسناک میسازم.»
۸-«استار ترک» بالای هجدهسال
فیلمنامه «استار ترک» بالای هجدهسالی که تارانتینو بخواهد بسازد از پیش آماده است و نوشته مارک اسمیت است که فیلمنامه «بازگشته» را در کارنامه خودش دارد. تارانتینو یکجا گفته که برای بازبینی فیلمنامه مارک اسمیت برنامه دارد و باید با آن سروکله بزند تا ببیند آیا میخواهد کارنامه خودش را با یک ماجراجویی فضایی ختم بکند یا نه. اما ازآنجا که استودیوی پارامونت برای ساخت یک «استار ترک» جدید با مت شکمن «وانداویژن» به توافق رسیده است طرفداران تارانتینو نباید به دیدن «استار ترک» تارانتینو امید ببندند.
۹-فیلم گنگستری در عالم دهه ۳۰ قرن نوزدهم
کارنامه تارانتینو به فیلمهایی مثل «سگهای انباری» و «داستان عامهپسند» و «جکی براون» معروف است و او یکی از بزرگترین فیلمسازهای جنایی به شمار میرود؛ اما تارانتینو هیچوقت بلندپروازی نکرده که یک فیلم گنگستری ناب بسازد. انتظار زیادی نیست که بخواهیم تارانتینو برای ساخت آخرین فیلمش به مارتین اسکورسیزی درون خودش رجوع کند. تارانتینو یکجا وقت اکران «جانگو» در سال ۲۰۱۲ از این گفته که آرزو دارد که «یک زمانی» یک فیلم گنگستری به سبک برادران وارنر بسازد. تارانتینو آخرین فرصت را برای تحقق آرزوی دیرینه در پیش رو دارد.
۱۰-فیلم زندگی جان براون
تارانتینو پیش از آنکه «جانگوی زنجیربریده» را ساخته باشد از فیلمی دم میزده که جان براون، شخصیت حیرتانگیز جنبش مخالف بردهداری در آمریکا، محور داستان آن بوده است. خودش یکجا گفته که نمیتواند درباره جان براون فیلم بسازد مگر آنکه جز آخرین کارهایش باشد: «تنها یک زندگینامه هست که من به ساخت فیلم آن علاقه دارم و آن زندگی جان براون است که قهرمان من در تاریخ آمریکاست. شاید زمانی سراغش رفتم که جز آخرین کارهایم بشود. راه پایان بردهداری را جان براون یکتنه صافکرده است. او بوده که برای پایان آن خون ریخته است. جان براون گفته که «ایده ما تنها وقتی دستگیرشان میشود که خون سفیدپوستها را پیش چشمشان به زمین بریزیم.»
۱۱-اقتباس سینمایی رمانی که خودش درباره جنگ دوم جهانی نوشته است
تارانتینو در گفتگو با مارتین اسکورسیزی از رمانی گفته که داستان سربازی است که تجربه جنگ دوم او را از فیلمهای هالیوودی دلزده کرده است. «با فیلمهای خارجی آشنا میشود که کار امثال کوروساوا و فلینی هستند. با خودش میگوید کار اینها با فیلمهای الکی هالیوود فرق دارد». طرح این فیلم مثل «روزی روزگاری در هالیوود» است و از زندگی شخصی تارانتینو برمیآید؛ اما مسئله این است که آیا تارانتینو حاضر است طرح رمانش را به سینما بیاورد؟ البته ایده دیوانهواری نیست چرا که تارانتینو برخی طرحهای متفاوت خودش را در رسانههای گوناگون عملی کرده است («هشت نفرتانگیز» مثال خوبی است که از دل یکی از ضمیمههای داستان «جانگو» درآمده است).
۱۲-وسیط
آغاز قرن جدید است و پشت سر اکران سه کاری که مقبول طبع صاحبنظران افتادهاند («سگهای انباری» و «داستان عامهپسند» و «جکی براون») تارانتینو از این دم میزند که میخواهد یکی از فیلمهای موردعلاقه خودش از ژانر روانشناختی ترسناک را بازسازی بکند و آن «وسیط» لوچو فولچی است (که موسیقی آن را در «بیل را بکش» آورده است). جالوی ایتالیایی لوچو فولچی درباره یک زن غیبگوست که اسکلتی مدفون را در دیوار خانه شوهرش کشف میکند. تارانتینو یکجا در سال ۲۰۰۰ از این گفته که میخواهد بریجیت فوندا، ستاره «جکی براون» در این بازسازی نقشآفرینی داشته باشد. بعید نیست که این طرح بهعنوان آخرین ساخته او روی پرده سینماها نقش ببندد چرا که او بارها گفته که شاید ژانر ترسناک را در آخرین پردهاش امتحان بکند.
۱۳-لوک کیج: قهرمان جویای کار
تارانتینو همیشه هوادار سینمای تجاری سیاهپوستها بوده (و «جکی براون» را هم به همین علت ساخته است). عجیب نیست که میشنویم او میخواهد ژانر ابرقهرمانها را امتحان کند و فیلمی درباره لوک کیج بسازد که کتاب کمیک آن با الهام از سینمای تجاری سیاهپوستها ساخته شده است. تارانتینو به امتیوی گفته که بعد از «سگهای انباری» به فکر ساخت فیلمی افتاده که اقتباسی از «لوک کیج: قهرمان جویای کار» باشد: «همه چیز جور بود. حقوق مالکیت اثر که در اختیار اد پرسمن بود و او پایه کار بود. من حتی با لورنس فیشبورن حرف زدم که نقش لوک کیج را بازی بکند؛ اما سر آخر نشستم و فیلمنامه دیگری نوشتم که همان «داستان عامهپسند» شد. اگر تارانتینو بخواهد فیلمی در ژانر ابرقهرمانها بسازد بعید نیست که سراغ «لوک کیج: قهرمان جویای کار» برود. نتفلیکس اخیراً یک مجموعه اورجینال درباره لوک کیج ساخته است که داستان قهرمان جویای کار را دوباره سر زبانها انداخته است.
۱۴-بازی برلین
یکی دیگر از طرحهای پیاده نشده تارانتینو که اینجاوآنجا از آن گفته است یک فیلم اقتباسی است که میخواهد بر اساس سهگانه جاسوسی لن دیتون بسازد که مجموعه سه داستان «بازی برلین» و «صحنه مکزیک» و «مسابقه لندن» است. دو قسمت «بیل را بکش» بهحساب خود تارانتینو یک فیلم هستند و بعید نیست که تارانتینو همین طرح را برای سهگانه «بازی برلین» پیاده بکند. یکجا گفته که عاشق انگلیس است و دنبال بهانه کاری میگردد که چند ماهی را در انگلیس سپری بکند. این بهانه میتواند ساخت سهگانه «بازی برلین» باشد که تارانتینو همهجا از عشق خود به ساخت آن گفته است.
۱۵-جیمز باند
«وقت مردن نیست» کری فوکوناگا آخرین فیلمی است که دانیل کریگ در آن نقش جیمزباند را بازی کرده است. جیمزباند جدید باید به سویههای کنکاش نشده داستان ۰۰۷ سرک بکشد که سرآغاز آن داستان باند ۲۶ است؛ اما چه کسی بهتر از تارانتینو که بخواهد دستی به سر و روی داستان خاک گرفته ۰۰۷ بکشد؟ خود تارانتینو پس از اکران «بیل را بکش» گفته که طرح بازسازی «کازینو رویال» را در سر دارد. حتی از این گفته که یک نقش برای اوا گرین کنار گذاشته است و میخواهد پیرس بروسنون را برای بازی در نقش ۰۰۷ به روی صحنه برگرداند. تارانتینو تا کنون بهخاطر اختلافنظر با تهیهکنندههای مجموعه باند از ساخت فیلم باند خودش ناتوان بوده و بعید به نظر میرسد که اختلافنظرها به توافق ختم بشود چرا که خودش میگوید «تهیهکنندههای باند از این میترسند که کار من بهقدری خوب از آب دربیاید که فیلمهای آینده این مجموعه به فنا بروند.»
۱۶-یک فیلم اروتیک
تارانتینو در یک مصاحبه با نشریه تلگراف گفته که شاید یک روز فیلم اروتیکی بسازد که خیلی شبیه سافت فیلمهای دهه ۷۰ باشد: «خلاصه ایده آن رابطه دو توریست آمریکایی با یک زوج سوئدی است. داستان هم در استکهلم اتفاق میافتد». «اگر روزی چنین فیلمی را بسازم باید فانتزیهای خودم را رو بکنم. باید فیلم چندشی باشد؛ چون همینش سینمایی است.» تارانتینو میگوید مشکل ساخت چنین فیلمی این است که نمیتواند مصاحبههای عمومی را تاب بیاورد: «من با روکردن شخص خودم مشکلی ندارم اما نمیتوانم با سؤالهایی که خبرنگارها میپرسند روبهرو بشوم. باید سؤالهای عجیبی بپرسند.»
۱۷-«زیر چهل ضربه»
«جکی براون» تارانتینو نشان استادی او در اقتباس از کارهای المور لئونارد است. «جکی براون» اقتباسی از «پانچ عرق نیشکر» لئونارد است و تارانتینو وقت اکران آن به شوخی و جدی گفته که باید یک اقتباس سینمایی دیگر از کارهای لئونارد داشته باشد و برای این کار «زیر چهل ضربه» را مدنظر دارد. داستان آن یک تریلر انتقامی وسترن است که خوراک تارانتینو است: داستان یک آپاچی و یک سرباز سیاهپوست است که از صف اعدام فرار میکنند و میروند به شکار پنج نفر از شرورترین یاغیهای غرب. تارانتینو حتی حق ساخت داستان لئونارد را هم دارد؛ اما تنها دلیلی که شاید مانع ساخت این کار باشد همین است که او داستانهای بدیع خودش را به داستانهای اقتباسی ترجیح میدهد.
۱۸-جنگو/زورو
نشریه کولایدر در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده که تارانتینو روی اقتباسی از «جانگو/ زورو» کار میکند که مجموعه داستانهای گرافیکی خودش است و در نوشتن آن با جرود کارمایکل کمدین همکاری دارد. «جانگو/زورو» یک مجموعه هفتجلدی است که بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ منتشر شده است و پیامد «جانگوی زنجیربریده» بهحساب میآِید. داستان آن سالها پس از «جانگوی زنجیربریده» است و حول آشنایی جانگو با دون دیگو دلا وگاست که همان زوروی معروف باشد. زورو با جانگو همراه میشود تا در راه آزادسازی جمعیت بردههای بومی به او کمک کند. باید منتظر ماند و دید که آیا تارانتینو برای آخرین فیلمش به داستان شخصیت محبوب خودش برمیگردد یا به پرده کشیدن آن را به دیگران واگذار میکند.
۱۹-قانون جایزه
تارانتینو بهقدری از ساخت قسمتهای داستانی «قانون جایزه» در «روزی روزگاری در هالیوود» حظ برده است که یکجا گفته میخواهد یک طرح کامل را به داستانهای «قانون جایزه» اختصاص بدهد. «آنقدر مجموعههای قدیمی «قانون جایزه» را تماشا کردهام که عاشق شخصیت جک کاهیل شدهام. مجموعههای نیمساعتهای که هر کدام یک خروار داستان دارند.» عشق تارانتینو به مجموعه «قانون جایزه» بدیهی است و تنها مسئله این است که آیا ساخت یک مجموعه تلویزیونی میتواند آخرین کار تارانتینو بهحساب بیاید؟
۲۰-یک کار بدیع و موخوره - وار
مهمترین نشانهای که ما از آخرین فیلم تارانتینو در دست داریم شاید همانی باشد که خودش در زمان اکران عمومی «روزی روزگاری در هالیوود» گفته است: «اگر در نظر بگیرید که تکتک فیلمها یک قصه را دنبال میکنند میبینید که هر فیلم یک واگن است که قطار مانند به باقی فیلمها متصل میشود. من فکر میکنم که آخرین فیلم باید مؤخره باشد و نمایش پرشکوهی از توقف قطار.» بعید است که تارانتینو از ساخت یک اثر بدیع صرفنظر بکند و برای ساخت فیلم آخر خودش به محتوای مجموعههای قدیمی مثل «استار ترک» رجوع داشته باشد. مهم نیست که این «استار ترک» تارانتینو چقدر بدیع از آب درمییابد.
۲۱-وسترن - اسپاگتی کمدی
تارانتینو حین صحبت در جشنواره رم ۲۰۲۱ از این ایده دم زده که شاید به ساخت دهمین فیلم اکتفا نکند. این حرف در پاسخ به خبرنگار نشریه ورایتی بوده که پرسیده آیا ممکن است که فیلم آخرش «بیل را بکش» دیگری باشد؟ تارانتینو گفته «چرا که نه؟ اما قبل آن باید یک کمدی بسازم.» تارانتینو تأکید کرده که این فیلم با فیلم بعدیاش فرق دارد؛ اما توضیح بیشتری نداده است جز اینکه باید وسترن اسپاگتی داشته باشد و اینکه هیچکسی در این به زبان خودش حرف نمیزند. این را که گفته خودش زیر خنده زده است: «بهشدت خندهدار خواهد بود... راهزن مکزیکی ایتالیایی حرف میزند. قهرمان فیلم آمریکایی است. کلانتر بد آلمانی است. دختر سالندار اسرائیلی است. هیچکسی به زبان خودش حرف نمیزند. بازیگرها فقط همین را میدانند که کجای حرف یارو باید دیالوگ خودشان را بگویند.»
منبع: Indiewire