مخاطب و فیلم کوتاه
هوالمصور
شاید تصور عام این است که از ابتدا فیلم ها بلند بوده و بدلیل وجود برخی شرایط ، تعدادی از فیلمسازان رو به ساخت فیلم کوتاه آورده اند ، اما باید گفت که اینچنین نیست ، همه چیز از عکس ، تعدد عکس و سپس فیلم کوتاه آغاز شده است ، حالا چرا با سابقه ای که فیلم کوتاه دارد و با تمایل اکثر مردم جامعه به تماشای کلیپ های کوتاه ، مثلاً اینستاگرامی ، صنعت حرفه ای فیلم کوتاه ، کم مخاطب یا میتوان گفت بی مخاطب است ؟ چند دلیل دارد ، اول ویترین فیلم کوتاه است ، ویترین کار همان بازیگران هستند که باید درست باشد و در فیلم کوتاه نیست ، بازیگران چهره نیستند و علاوه بر آن کسانی هم که بازی میکنند ، قدرت کافی برای جذب مخاطب را ندارند ، دوم داستان است که فیلم کوتاه ندارد و میشود گفت همگی به روایت بسنده میکنند ، دلیل سوم که قطعا عامل اصلی کم مخاطب بودن یا بی مخاطب بودن فیلم کوتاه است ، فاصله زیاد و عجیب و غریب موضوعات فیلم کوتاه از جامعه و مسائل مربوط به آن است ، متاسفانه فیلم های کوتاهی که امروزه ساخته میشوند ، صرفا بدنبال اجرای تکنیک های مختلف هستند و محتوا را به کل فراموش کرده اند و این مسئله علاوه بر هدر رفتن وقت و سرمایه ، مشکلات فرهنگی را نیز بوجود آورده است .
بنظر باید با نمای لانگ شات به مسیر طی شده فیلم کوتاه نگاه شود ، شاید اینگونه بیراهه هایی که آمده است ، تشخیص داده و سپس اصلاح شوند ، شاید .
علی اشتیاقی / کارشناس کارگردانی / کارشناس ارشد نویسندگی