سوپرمن جدید؛ رهایی DC از زنجیرهای دههها فیلمهای ابرقهرمانی!

فیلم جدید «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان که اولین اثر تحت برند DC Studios و نقطه آغاز دنیای سینمایی تازه DC محسوب میشود، با پایانبندی و سکانسهای پس از تیتراژ خود، رویکردی تازه و متفاوت به ژانر ابرقهرمانی ارائه داده است. در اوج فیلم، شهر متروپولیس به دو نیم تقسیم میشود و لکس لوتر (با بازی نیکلاس هولت) برای نابود کردن سوپرمن (با بازی دیوید کورنسوت) شکافی میان ابعاد ایجاد میکند. با وجود این ویرانیها، مردم متروپولیس با آرامش و نظم قابل توجهی شهر را ترک میکنند و به نظر میرسد که این فجایع به امری عادی و روزمره در این جهان تبدیل شدهاند.
این فیلم برخلاف بسیاری از آثار قبلی که خرابیهای عظیم و فاجعهبار باعث ایجاد ترس و اضطراب میشد، دنیایی را به تصویر میکشد که در آن انسانها سالهاست با موجودات فوققدرت و بحرانهای جهانی کنار آمدهاند. سوپرمن در این نسخه نه تنها با دشمنان بیرونی بلکه با چالشهای درونی مانند کشف واقعیت تلخ درباره والدین بیولوژیک خود و پیچیدگیهای روابط عاطفی روبرو است.
بیشتر بخوانید:
انتقاد بازیگر سابق سوپرمن از رویکرد سیاسی جیمز گان در بازسازی شخصیت این ابرقهرمان
چگونه سوپرمن کریستوفر ریو پرواز کرد و تنها فیلم مرد فولادی شد که اسکار گرفت
پایان فیلم با ترمیم شکاف متروپولیس توسط همکار سوپرمن، میستر ترتیفیک (ادی گاتگی)، و دو سکانس پایانی که حال و هوایی سبک و بدون استرس دارند، به مخاطب این پیام را میدهد که جهان DC دیگر نباید چندان جدی و سنگین گرفته شود. این رویکرد تازه، جدا از کلیشههای رایج در فیلمهای ابرقهرمانی دو دهه گذشته، فضای نو و آزادانهتری برای روایت داستانهای قهرمانی فراهم کرده است.
منبع: variety