الیکا عبدالرزاقی و بیش از 20 سال تلاش بیوقفه در دنیای بازیگری

اختصاصی سلام سینما - الیکا عبدالرزاقی، از آن نسل بازیگرانی است که مسیر حرفهای خود را نه با شهرت ناگهانی، که با حضور در کلاسهای استاد حمید سمندریان و سالها تلاش در صحنه تئاتر آغاز کرد. بازیگری که تجربه و پشتکار، او را به یکی از چهرههای قابلاعتماد عرصه هنرهای نمایشی تبدیل کرده است. امروز که نامش در تیتراژ سریال «اجل معلق» در کنار رضا عطاران قرار گرفته، میتوان گفت عبدالرزاقی دیگر تنها یک بازیگر کمدی نیست، بلکه چهرهای شناختهشده با کارنامهای متنوع و چندوجهی است.
شهرت با مهران مدیری؛ از «قهوه تلخ» تا «دورهمی»
او در سال ۱۳۸۹ با ایفای نقش در مجموعه پرطرفدار «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری به شهرت گستردهای دست یافت. با این حال، همان زمان ۱۱ سال سابقه فعالیت جدی در تئاتر داشت و پشتوانه آموزشی قدرتمندی از کلاسهای حمید سمندریان همراهش بود.
اما این موفقیت ناگهانی تبعاتی هم داشت. عبدالرزاقی بعدها در گفتوگویی ویدیویی اعتراف کرد که شهرت ناگهانیاش بعد از «قهوه تلخ»، بهشدت روی روحیهاش تأثیر گذاشته بود. او از تغییر رفتار دوستان و فاصله گرفتن اطرافیان گفت و حتی به یاد میآورد که در روزهای فیلمبرداری این سریال، بارها گریه کرده بود. از نگاه او، حجم توجه رسانهها و از دست رفتن حریم خصوصی، فشار روانی بزرگی ایجاد کرده بود که بهسادگی قابل مدیریت نبود.
با این وجود، عبدالرزاقی ادامه داد و توانست مسیر حرفهایاش را تثبیت کند. او پیش از «قهوه تلخ» نیز در آثار دیگری با مهران مدیری همکاری داشت و این همکاریها در ادامه هم تداوم پیدا کرد؛ از «بمب خنده» و «ویلای من» گرفته تا «شوخی کردم»، «در حاشیه» و بعدها حضور در برنامه موفق «دورهمی» که نقطه اوج محبوبیت عمومی او محسوب میشود.
مسیر پررنگ در طنز، اما محدود نمانده در آن
عبدالرزاقی که نشان داده بود توانایی خوبی در طنز دارد، در سریال نمایش خانگی «ساخت ایران» نیز خوش درخشید. حضور در کنار ستارههایی چون امین حیایی و محمدرضا گلزار، باعث شد نام او بیش از پیش شناخته شود.
در کنار طنز، او به تدریج تلاش کرد تا خودش را در نقشهای جدی نیز محک بزند. آثاری چون «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «سرباز» و «برف بیصدا میبارد» نشان دادند که عبدالرزاقی بازیگری چندوجهی است و توانایی دارد درامهای اجتماعی و شخصیتهای پیچیدهتر را نیز به تصویر بکشد. این روند حالا با حضور او در پروژه فاخر «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری، به مرحله تازهای رسیده است. البته هنوز نقشی که عبدالرزاقی در این سریال برعهده دارد مشخص نیست.
در تئاتر نیز با وجود کاهش فعالیت بعد از شهرت تلویزیونی، او همچنان ارتباطش را با این حوزه حفظ کرد. یکی از تازهترین تجربههایش، کارگردانی یک اجرای موزیکال از «شاه لیر» شکسپیر است که نشان میدهد عبدالرزاقی به دنبال مسیرهای تازه و ترکیب فرمهای هنری است.
الیکا عبدالرزاقی و شجاعتِ متفاوت بودن
یکی از نکات متمایز زندگی عبدالرزاقی، تجربه شخصیاش با یک ویژگی فیزیکی خاص است. او در یازدهسالگی دچار بیماری گیلنباره شده و بهدلیل آن، بدنش از کمر به پایین فلج شد. پای چپش بازیابی شد اما پای راستش به حالت طبیعی برنگشت. با وجود این، او هیچگاه این موضوع را بهعنوان نقطه ضعف نپذیرفت.
این ویژگی باعث شده در بسیاری از نقشهایش کمتر از نماهای بلند در حال راه رفتن استفاده شود، اما هیچگاه مانعی برای درخشش او نبوده. عبدالرزاقی نهتنها این تفاوت را پنهان نکرد، بلکه شجاعانه دربارهاش صحبت کرده و آن را بخشی از هویت حرفهای خود میداند. حتی تصمیم داشت در یک استندآپ کمدی با این ویژگیاش شوخی کند، اما بازخورد منفی مخاطبان با شوخیای که او با چهره خودش کرده بود باعث شد منصرف شود. او معتقد است هنوز جامعه آمادگی پذیرش چنین نگاه بیپیرایهای را ندارد و گاهی با شوخی درباره این تفاوتها گارد میگیرد.
با اینحال، عبدالرزاقی از نظر خودش فردی موفق است؛ نه با وجود این ویژگی، بلکه همراه با آن.
تجربه جدید «اجل معلق»
امروز، الیکا عبدالرزاقی یکی از هنرمندان پرکار و محبوب تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و رسانههای سرگرمی است. او در فصلهای مختلف برنامههایی چون «جوکر» و «صداتو» (فصل ۳) حضور داشته و چهرهاش برای مخاطب ایرانی بسیار آشنا و دوستداشتنی است.
جدیدترین حضور او در سریال «اجل معلق»، اولین همکاریاش با رضا عطاران محسوب میشود؛ اتفاقی که با استقبال گستردهای از سوی علاقهمندان به آثار طنز همراه شده. به نظر میرسد این سریال، فصلی تازه در کارنامه عبدالرزاقی باشد؛ همکاری با بازیگری که خود چهره ویژهای در عرصه کمدی ایران است، میتواند ترکیب تازهای از طنز، تجربه و بلوغ حرفهای ایجاد کند.
