اعترافات آهنگسازان فیلم جدید جیمز گان

جان ویلیامز، خالق تم کلاسیک «سوپرمن» (Superman)، به همراه آثارش برای «آروارهها» (Jaws) و «جنگ ستارگان» (Star Wars)، از اسطورههای موسیقی فیلم محسوب میشود. حال، در نسخه جدید «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان، دو آهنگساز، جان مورفی و دیوید فلمینگ، مأمور بازآفرینی این تم مقدس شدند.
برخلاف «مرد پولادین» (Man of Steel) زک اسنایدر که کاملاً از تم ویلیامز صرفنظر کرد، گان از ابتدا تأکید داشت که میخواهد با حفظ احترام به نسخه ریچارد دانر، موسیقی «سوپرمن مارچ» را بازگرداند. مورفی ابتدا نسخههایی غیرمنتظره از این تم ساخت: نسخه گوتیک، تنظیم با گیتار آکوستیک به سبک گروه موسیقی (Radiohead)، حتی نسخه پانک! در نهایت، نواختن گیتار الکتریک با حالوهوای اجرای جیمی هندریکس از سرود ملی آمریکا، نسخهای خلق کرد که در تیزر اول فیلم استفاده شد.
فلمینگ نیز با تمرکز بر لحظات اکشن و شخصیتپردازی کلارک، بخشهای مختلفی از تم ویلیامز را بهعنوان موتیفهای احساسی و دراماتیک بازسازی کرد. او میگوید جیمز گان از شنیدن نسخه آرام آن روی پیانو، بهشدت تحتتأثیر قرار گرفت.
برای شخصیت لکس لوتر، مورفی با الهام از کاراکترهای دنیای تکنولوژی مدرن مثل ایلان ماسک، از صداهای سینتیسایزر و گیتارهای الکترونیک بهره گرفت.
عشقورزی ساده و خاکی بین لوئیس و کلارک نیز در قالب قطعهای با گیتار فیلترشده روایت شد؛ با وجود رد شدن نسخه ارکسترال، مورفی معتقد است نسخه سادهتر با فضای فیلم همخوانتر است.
بهرغم ترس از «جهنم آهنگسازان»، استقبال مثبت از این موسیقی نشان داد که نوآوری همراه با احترام، راهی تازه برای زندهکردن آثار کلاسیک است.