نقد و بررسی فیلم ماریا به کارگردانی مهدی اصغری ازغدی
![نقد و بررسی فیلم ماریا به کارگردانی مهدی اصغری ازغدی](/api/filedb/87cc36a1/فیلم-ماریا-.webp?w=1200&q=75)
ماریا به کارگردانی مهدی اصغری ازغدی، روایتگر زندگی یک فیلمساز جوان است که در روز عروسیاش با حادثهای عجیب مواجه میشود: دختری از روی پل خود را روی ماشین او پرت کرده و به کما میرود.
این اتفاق، فیلم را به سمت بررسی تأثیرات مخرب شبکههای اجتماعی و فشارهای جوامع سنتی بر زنان سوق میدهد. با اینکه قصه پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب دارد، پرداخت جزئیات آن ناقص است. برخی گرههای داستانی بهدرستی باز نمیشوند و افشاگریها منطق مشخصی ندارند. در نتیجه، روایت در برخی بخشها تأثیرگذاری خود را از دست میدهد.
شکلگیری ناقص شخصیتها
یکی از بزرگترین ضعفهای فیلم، روابطی است که یا بهدرستی شکل نمیگیرند یا پرداخت کاملی ندارند. رابطه فیلمساز و همسر جوانش سطحی باقی میماند و تنشهای بین آنها عمق پیدا نمیکند. از سوی دیگر، شخصیتی که در کماست، با وجود نقش کلیدیاش در داستان، آنچنان که باید تأثیرگذار نیست. همچنین، فیلم نشانههایی از یک مثلث عشقی را مطرح میکند، اما این خط روایی نیمهکاره رها شده و بدون نتیجه مشخصی باقی میماند.
زندگی بلوچهای مهاجر؛ فرصتی که کامل استفاده نمیشود
یکی از نکات جالب توجه ماریا، پرداختن به زندگی بلوچهای مهاجر در تهران است. فیلم با نشان دادن این جامعه، فصلی جدید از به تصویر کشیدن آنها را در سینمای ایران باز میکند. اما این پرداخت عمق چندانی ندارد و بیشتر به یک نگاه کلی و سطحی به جوامع سنتی و طایفهای محدود میشود. در نتیجه، آنطور که باید، تأثیری عمیق بر مخاطب نمیگذارد. این نگاه نادقیق باعث شده که فیلم بیشتر به کلیشههای رایج نزدیک شود تا یک تصویر واقعی و ملموس از زندگی مهاجران بلوچ.
بازیهایی معمولی و روایت نامنسجم
یکی دیگر از ضعفهای فیلم، نحوه پیشبرد وقایع است. برخی اتفاقات مهم بهطور ناگهانی افشا میشوند، اما منطق روایی آنها دچار اشکال است. در کنار این، بازیهای فیلم در سطحی معمولی باقی میمانند و لحظات دراماتیک تأثیرگذاری چندانی ندارند. صابر ابر و پانتهها پناهیها و دو بازیگر جوان دیگر نمیتوانند بازیای متفاوت از خود ارائه دهند.
در نهایت، ماریا فیلمی با موضوعی مهم و چالشبرانگیز است که تلاش دارد فشارهای فضای مجازی و سنت را به تصویر بکشد. بااینحال، پرداخت ناقص شخصیتها، روابط گنگ و ضعف در منطق افشاگریها باعث شده که فیلم از پتانسیل بالای خود استفاده نکند و به یک اثر درگیرکننده تبدیل نشود.