جستجو در سایت

1404/02/06 13:00

یک انتخاب غیرمنتظره در دنیای مبارزات و موسیقی هالیوود

یک انتخاب غیرمنتظره در دنیای مبارزات و موسیقی هالیوود
گارت ایوانز، کارگردان معروف فیلم‌های اکشن، در فیلم جدید خود «هَوَک»، با حضور تام هاردی، سبک‌های سینمای دهه‌های 70 و 80 را با داستانی پیچیده درباره خانواده و مبارزات شخصیت‌ها ترکیب کرده است. ایوانز در این گفتگو از طراحی سکانس‌های اکشن، انتخاب موسیقی و تاثیرپذیری‌اش از فیلمسازان بزرگ صحبت می‌کند.
به گزارش سلام سینما

گارت ایوانز، کارگردان مطرح سینما که با آثار اکشنی همچون «دوران حمله» و «دوران حمله ۲» شناخته می‌شود، این بار در فیلم «هَوَک» که تام هاردی در آن ایفای نقش می‌کند، به سراغ یک تریلر جنایی هیجان‌انگیز رفته است. این فیلم ترکیبی از سینمای آمریکا در دهه ۷۰ و سبک «خونریزی قهرمانانه» هانگ کنگ در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است و ایوانز در این پروژه نشان داده که همچنان در ساخت صحنه‌های مبارزه و طراحی داستان‌های اکشن قدرتمند مهارت دارد.

در یک مصاحبه اختصاصی با ورایتی، ایوانز از نحوه طراحی صحنه‌های اکشن در فیلم «هَوَک» و رویکرد خود در کارگردانی فیلم‌های اکشن پس از «دوران حمله» صحبت کرد. او تأکید کرد که در ابتدای هر پروژه، ابتدا به دنبال طراحی داستان و شخصیت‌هاست و صحنه‌های اکشن را تنها زمانی می‌سازد که نیاز به آن‌ها برای پیشبرد داستان وجود داشته باشد.

شخصیت‌ها و مبارزات: طراحی براساس ویژگی‌های روان‌شناختی

ایوانز در توضیح نحوه طراحی مبارزات در فیلم‌هایش گفت که برای هر صحنه، ابتدا به تحلیل روان‌شناختی شخصیت‌ها پرداخته و بر اساس ویژگی‌های هر شخصیت، نوع مبارزه و رفتار آن‌ها در موقعیت‌های مختلف را طراحی می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود که صحنه‌های مبارزه به طور ارگانیک و هماهنگ با داستان شکل بگیرند.

پایان دوران «پنچاک سیلات» در مبارزات فیلم‌های ایوانز

بعد از پروژه‌هایی مانند «گنگ‌های لندن» و «آپاستل»، ایوانز دیگر از هنر رزمی «پنچاک سیلات» که در «دوران حمله» ویژگی بارز فیلم‌هایش بود، استفاده نکرده است. در فیلم «هَوَک»، او بیشتر بر مبارزات نزدیک و استفاده از سلاح‌ها تمرکز کرده است، به‌ویژه به دلیل حضور تام هاردی که پیشینه‌ای در جیو-جیتسو دارد، تصمیم گرفته است که سبک‌های رزمی از فیلم حذف شوند.

فیلم در ایام کریسمس: الهام‌گیری از فیلم‌های شین بلک

یکی از نکات جالب فیلم «هَوَک»، زمان وقوع آن در ایام کریسمس است. ایوانز در توضیح این انتخاب گفت که کریسمس برای او زمان مناسبی برای بررسی روابط خانوادگی است و این به عنوان یک تم مهم در فیلم برای بررسی شخصیت‌هایی که از خانواده‌هایشان دور هستند، به کار رفته است. ایوانز همچنین اذعان کرد که این انتخاب، به نوعی ارجاعی به فیلم‌های شین بلک نیز بوده است.

تأثیر موسیقی بر صحنه‌های اکشن: هماهنگی با احساسات و انرژی

ایوانز در مورد نحوه استفاده از موسیقی در فیلم‌هایش گفت که هنگام نوشتن فیلمنامه، معمولاً یک فهرست از آهنگ‌ها می‌سازد تا به خلق حس و حال خاصی در فیلم کمک کند. برای فیلم «هَوَک»، او به‌ویژه از آهنگ‌های Gesaffelstein برای صحنه‌های اکشن استفاده کرده است. او اشاره کرد که این آهنگ‌ها دقیقاً با انرژی و لحظات صحنه‌ها هماهنگ شده‌اند و به شدت بر احساسات و تأثیرگذاری صحنه‌ها افزوده‌اند.

پیشرفت حرفه‌ای ایوانز بعد از «دوران حمله»

گارت ایوانز در پایان مصاحبه از پیشرفت حرفه‌ای خود پس از موفقیت‌های «دوران حمله» صحبت کرد و تأکید کرد که هر پروژه جدید، برای او فرصتی است تا مهارت‌های خود را به‌عنوان کارگردان به چالش بکشد و بیاموزد. او اشاره کرد که برای او بسیار مهم است که همواره خود را به چالش بکشد و از تجربه‌های جدید با بازیگران و سبک‌های مختلف بهره‌برداری کند.

اکشن رزمی: آینده‌ای روشن در سینما

در آخر، ایوانز درباره وضعیت کنونی سینمای اکشن رزمی گفت که این ژانر همچنان زنده و پویاست و فیلم‌های عالی از کشورهای مختلف در حال تولید است. او به ویژه از فیلم‌های جدید ژاپنی و کارگردانانی چون چاد استاهلسکی و دیوید لیچ تمجید کرد و معتقد است که این ژانر همچنان در مسیر موفقیت قرار دارد.

منبع: variety


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image