بودجه ساخت فیلم گودزیلا منهای یک لو رفت
![بودجه ساخت فیلم گودزیلا منهای یک لو رفت](/api/filedb/dab083d/فیلک-گودزیلا-منهای-یک.webp?w=1200&q=75)
فیلم قبلی که شاهکاری به کارگردانی تاکاشی یامازاکی بود، ما را به ژاپن پس از جنگ جهانی دوم برد و داستان تأثیرگذار یک خلبان کامیکازه را روایت کرد که با گودزیلا روبهرو شده و دچار اختلال استرس پس از سانحه شده بود. این فیلم با بودجهی کمتر از ۱۵ میلیون دلار شگفتیساز شد و با فروش ۱۱۶ میلیون دلاریاش در گیشه رکوردی فراموشنشدنی را به جا گذاشت. حالا یامازاکی دوباره دستبهکار شده تا دنیای گودزیلا را به سطحی جدید برساند!
در مراسم جوایز انجمن جلوههای ویژهی بصری، جایی که یامازاکی جایزهی معتبر Visionary Award را دریافت کرد، او رسماً اعلام کرد که مشغول نگارش فیلمنامه و طراحی استوریبوردهای این فیلم موردانتظار است. نکتهی جالبتر اینکه این بار استودیو Toho بودجهی بیشتری برای پروژه در نظر گرفته است، اگرچه رقم دقیق آن هنوز فاش نشده است. یامازاکی علاوه بر این، نظرات خود را دربارهی آیندهی هوش مصنوعی در صنعت سینما مطرح کرد. او گفت:
امروزه، هوش مصنوعی بهعنوان یک دستیار قدرتمند وارد میدان شده، اما هنوز فاصله زیادی تا ایفای نقشی مستقل و خلاقانه دارد. این فناوری هنوز نمیتواند جایگزین نبوغ انسانی شود. فعلاً در روندهای تولیدی ما جایی ندارد، اما سرعت رشد آن آنقدر سرسامآور است که آیندهای غیرقابلپیشبینی را رقم میزند. تا همین اواخر، همچنان به فیلمهای سلولوئیدی وفادار بودم و با ماکتهای فیزیکی کار میکردم. شاید روزی چارهای جز پذیرش هوش مصنوعی نباشد، اما تا آن روز ترجیح میدهم یکی از آخرین افرادی باشم که این گذار را تجربه میکند، چراکه شیفته اصالت فناوریهای سنتی هستم.
تاکاشی یامازاکی رسماً تأیید کرده که در حال نگارش و طراحی استوریبوردهای پروژه جدید گودزیلا است. اما این فیلم دقیقاً چه ماهیتی خواهد داشت؟ هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست و ما نمیدانیم که آیا ادامهای مستقیم منهای یک خواهد بود یا اثری کاملاً مستقل؟ در اوایل ۲۰۲۴، یامازاکی هنگام اعلام آغاز کار این فیلم صراحتاً گفت که این پروژه دنبالهی مستقیم بر منهای یک نخواهد بود. بااینحال، در اواخر همان سال هنگامی که حضور او بهعنوان نویسنده، کارگردان و سرپرست جلوههای ویژه تأیید شد، باز هم معمای ارتباط این فیلم با اثر قبلی بیپاسخ ماند.
فیلم جدید، چه دنبالهای بر منهای یک باشد و چه نباشد، این بار با بودجهای بزرگتر و امکاناتی گستردهتر ساخته خواهد شد. منهای یک با هزینهای نسبتاً پایین، در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار، تولید شد اما تحت هدایت یامازاکی جلوههای ویژهای را به نمایش گذاشت که حتی از بلاکباسترهای هالیوودی با بودجههای چندین برابر بیشتر، خیرهکنندهتر به نظر میرسید. این شاهکار بصری، آنقدر چشمگیر بود که توانست جایزه اسکار بهترین جلوههای ویژه را از آن خود کند. حالا که بودجهی پروژهی جدید افزایش یافته، این سؤال مطرح است که یامازاکی و تیمش این بار چه نوآوریهایی را به دنیای سینما خواهند آورد
منهای یک تنها یک فیلم موفق نبود، بلکه پدیدهای بود که توانست هم در گیشه بدرخشد و هم در قلب مخاطبان جای بگیرد. ترکیب اکشنهای پرهیجان با جلوههای بصری خیرهکننده باعث شد این اثر تماشاگران را میخکوب کند، اما چیزی که آن را ماندگار کرد داستانهای انسانی تأثیرگذارش بود. حالا با بازگشت یامازاکی در نقش نویسنده، کارگردان و سرپرست جلوههای ویژه، آن هم با بودجهای بالاتر، انتظارات از این فیلم جدید زیاد است.