رشد Demon Slayer همزمان با کاهش قدرت بلاکباسترهای هالیوودی در آسیا
.jpg?w=1200&q=75)
این آخر هفته، انیمه «شیطانکش: قلعه بینهایت» (Demon Slayer: Infinity Castle) از کمپانیهای Sony/Crunchyroll به پرفروشترین انیمه تاریخ گیشه آمریکا تبدیل شد و در کنار موفقیت جهانی فیلم چینی «نژا 2) (Ne Zha 2) در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۵ جای گرفت. «شیطانکش» تاکنون ۷۰ میلیون دلار در بازار داخلی و بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سطح جهانی فروخته است و احتمالاً فروش فیلمهای تابستانی مانند «چهار شگفتانگیز: گامهای نخست» (The Fantastic Four: First Steps) و «سوپرمن» (Superman) را پشت سر خواهد گذاشت.
اما در آسیا، انیمه و آثار تولید محلی بر بازار غالب شدهاند. این تغییر نشاندهنده کاهش نفوذ بلاکباسترهای هالیوود در بازار آسیا است، بازاری که زمانی موتور اصلی درآمدهای گیشه برای صنعت سرگرمی آمریکا به شمار میرفت. شکافهای ایجادشده توسط پاندمی کووید و اعتصابهای ۲۰۲۳ هالیوود، همراه با رشد صنعت سرگرمی در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی، عامل این تغییر هستند.
بهعنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، ۱۰ فیلم پرفروش سال همگی از اعضای انجمن فیلمهای هالیوودی بودند و شش فیلم برتر بیش از ۶۰٪ فروش جهانی خود را خارج از آمریکا کسب کردند. اما در سال ۲۰۲۵، تنها دو فیلم از نه فیلم MPA در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش، این سهم خارجی را دارند: «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (Jurassic World Rebirth) یونیورسال با ۶۰.۶٪ و «فرمول یک» (F1) از اپل و برادران وارنر با ۶۹٪.
ریچ گلفوند، مدیرعامل IMAX، در گزارش مالی اخیر شرکت اعلام کرد که فیلمهای غیرهالیوودی ۴۰٪ فروش گیشه IMAX در نیمه اول ۲۰۲۵ را تشکیل دادهاند، این اتفاق عمدتاً به دلیل موفقیت «نژا 2» و تمرکز این شرکت بر اکران آثار محلی در سراسر جهان بوده. پیش از این، این درصد هرگز برای نیمهای از سال از ۲۰٪ فراتر نرفته بود و تاکنون IMAX با فیلمهای محلی ۳۱۶ میلیون دلار فروش داشته که رکورد ۲۴۳ میلیون دلار ۲۰۲۳ را پشت سر گذاشته است.
دانل لوریا، نایب رئیس ارشد استراتژی محتوا در Boxoffice، میگوید کشورهای دارای صنعت فیلمسازی محلی توسعهیافته، مانند ژاپن و کره جنوبی، با پر کردن جای خالی آثار هالیوودی پس از پاندمی، توانستهاند سریعتر بازیابی کنند و رقابتیتر شوند.
در ژاپن، تنها دو فیلم هالیوودی در بین ۱۰ فیلم پرفروش ۲۰۲۴ قرار گرفتند: (Inside Out 2) از پیکسار و (Despicable Me 4). بالاترین فروش فیلم هالیوودی در ژاپن متعلق به (Wonka) با ۱۵.۴ میلیون دلار بود، در حالیکه فیلم محلی (Kingdom 4: Return of the Great General)۵۰ میلیون دلار فروخت. روند ۲۰۲۵ نیز ادامه دارد و هفت فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش ژاپن تولیدات داخلی هستند، با رکورد ۲۱۳ میلیون دلار «شیطانکش».
در کره جنوبی، ترکیب بازار متوازنتر است؛ چهار فیلم هالیوودی در بین ۱۰ فیلم پرفروش قرار دارند، از جمله (F1) با ۳۸.۹ میلیون دلار. بلافاصله پس از آن، فیلم کمدی-ترسناک محلی (My Daughter Is a Zombie) با ۳۸.۲ میلیون دلار قرار دارد.
و در ویتنام، پنج فیلم پرفروش تاریخ سینما پس از پاندمی منتشر شدهاند، که سه فیلم برتر در ۱۸ ماه گذشته اکران شدهاند. فیلم جنگی (Red Rain) با ۲۱.۲ میلیون دلار، پرفروشترین فیلم تاریخ ویتنام است و رکورد فروش (Avengers: Endgame) را تقریباً دو برابر کرده است.
با تمایل مخاطبان جهانی به آثار بومی و محلی، دوران فیلمهای میلیارد دلاری متعدد هالیوود ممکن است گذشته باشد، مگر آنکه تولیدات چینی بیشتری مانند «نژا 2» رکوردشکنی کنند. این تغییرات فشار بر هالیوود برای بودجهبندی دقیق و استخراج حداکثر ارزش پس از اکران، از طریق فروش مجوز، محصولات جانبی و سرویسهای استریم را افزایش میدهد.
با توجه به ادغامهای اخیر و کاهش تعداد اکرانهای گسترده، انتظار میرود بازارهای محلی، از توهو تا CJ Entertainment، فرصتهای بیشتری برای پر کردن جای خالی هالیوود پیدا کنند.