جستجو در سایت

1395/05/30 17:51

روند نزولی تعداد مخاطبان آثار ده نمکی

روند نزولی تعداد مخاطبان آثار ده نمکی
نموداری که نشان از کاهش مخاطبان آثار ده نمکی در شهر تهران در مسیر فیلم سازی وی دارد

به گزارش سلام سینما، ورود ده نمکی به سینما با سر و صداهای زیادی همراه بود. بسیاری از افراد که به گذشته ده نمکی علاقه مند نبودند از حضور وی در سینما خوشحال نبودند و در مقابل بسیاری این تغییر مسیر ده نمکی را پسندیدند.

با تمام مخالفت ها و حمایت ها شروع مسعود ده نمکی با اکران فیلم اخراجی های 1 در سینما طوفانی بود. شروع طوفانی ده نمکی اگرچه مورد پسند سینماها واقع شد اما منتقدان فیلم های وی را فاقد ارزش های سینمایی می دانستند و تک منتقدان حامی فیلم های وی همانند مسعود فراستی از اخراجی های 3 دیگر به مخالفت به آثار وی پرداختند.

منتقدان فروش فیلم های وی را ناشی از شکستن خط قرمزها و تیم بازیگری و تبلیغات زیاد آن می دانستند اما مسعود ده نمکی فیلم های خود را بسیار با ارزش می پنداشت و در جواب منتقدان همچنان به فروش فیلم هایش اشاره می کرد و خود را خوشحال از عصبانیت منتقدان نشان می داد.

اما نکته ای که شاید ده نمکی از آن غافل بود روند کاهشی مخاطبان وی بود تا جایی که آخرین فیلم این کارگردان به کمترین میزان مخاطب در بین تمام آثار وی تبدیل شد.

 

نمودار زیر نشان دهنده کاهش شدید مخاطبان آثار ده نمکی در شهر تهران در مسیر فیلم سازی وی دارد.

 

 

اخراجی های 1:

اخراجی های 1 بیش از 1.3 میلیارد تومان در شهر تهران فروش کرد آمار دقیقی از فروش این فیلم در شهرستان ها وجود ندارد اما در زمان اکران فروش 1.7 میلیاردی فروش فیلم در شهرستان ها مطرح شد.

مشارکت پیمان قاسم خانی در فیلم نامه اخراجی های 1 از نکات جالب این فیلم بود. فیلم در اکران نوروزی با تبلیغات نسبتا گسترده بر روی پرده رفت. شاید بتوان اخراجی های 1 را محبوب ترین فیلم ده نمکی بین مردم هم دانست.

اگر سی دی قاچاق این فیلم در زمان اکران منتشر نشده بود، قطعا اخراجی های 1 فروش بسیار بالاتری را برای خود ثبت می کرد.

این فیلم پرفروش ترین فیلم سال 1386 شد.

 

اخراجی های 2:

جنجالی ترین فیلم ده نمکی در گیشه سینماها این فیلم بود. در حالی که قرار بود در نوروز 88 دو فیلم درباره الی و جدایی نادر از سیمین به طور همزمان اکران شوند. طی اتفاقاتی که هیچ گاه علت دقیق آن مشخص نشد این فیلم را از جدول اکران کنار گذاشتند و نوروز با یک فیلم کمتر نسبت به سایر فیلم ها و در اختیار گرفتن تمام سالن های درباره الی رکوردار دریافت سالن در کشور شد.

اخراجی ها با استقبال فوق العاده ای هم از سوی مردم مواجه شد و رکورد ریالی سینما را شکست. این فیلم بیش از 3.7 میلیارد در تهران و 4.7 میلیارد در شهرستان ها فروش داشت.

اخراجی های 2 همانند اخراجی های 1 سی دی قاچاق این فیلم در زمان اکران منتشر شد. البته زمانی سی دی قاچاق منتشر شده بود که فروش فیلم افت کرده بود. اما قطعا اگر این اتفاق نمی افتاد به فروش بالاتری دست پیدا می کرد.

این فیلم پرفروش ترین فیلم سال  1388شد.

 

اخراجی های 3:

اخراجی های 3 همزمان با فیلم جدایی نادر از سیمین در سال 1390 اکران شد. رقابت فروش این دو فیلم به به جدل سیاسی هم بین سیاسیون تمام شد. تلویزیون در تبلیغات اخراجی ها 3 سنگ تمام گذاشت.

اخراجی های 3 در سینماهای تهران 2.3 میلیارد توان فروخت و فیلم ورود آقایان ممنوع در سینماهای تهران بیش از فیلم ده نمکی فروخت. اما در سینماهای شهرستان با فروش 3.6 میلیارد تومان پرفروش ترین فیلم سال شد.

اخراجیهای 3 علی رغم فروش بالا اما کم مخاطب ترین فیلم بین سری های اخراجی ها بود.

با توجه به نبود یک سیستم دقیق در اعلام آمار فروش فیلم ها بخصوص در سینماهای شهرستان ها، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند آمار فروش فیلم ها واقعی نمی باشد.

 

رسوایی 1

رسوایی اولین فیلم غیر کمدی مسعود ده نمکی بود. این فیلم از بین تمام آثار ده نمکی از تبلیغات تلویزیونی کمتری داشت. این فیلم در تهران 2.5میلیارد تومان و در شهرستان ها 3میلیارد تومان فروخت. این فیلم علی رغم پر فروش ترین فیلم سال شدن آمار مخاطبانش حدودا نصف مخاطبین اخراجی های 3 بود و روند نزولی اثار ده نمکی همچنان در این فیلم ادامه داشت.

 

معراجی ها

معراجی های 1 را منتقدان ضعیف ترین فیلم ده نمکی می دانستند. در معراجی های 1 همچنان مخاطبان ده نمکی روند نزولی به خود دید. این فیلم باز با حمایت صدا و سیما در تبلیغات مواجه شد. معراجی ها با وجود اینکه در بین 5 فیلم پر فروش سال قرار گرفت اما اولین فیلم ده نمکی بود که نتوانست پرفروش ترین فیلم سال لقب بگیرد.

 

رسوایی 2:

رسوایی 2 در ادامه روند نزولی اثار ده نمکی با افت شدید مخاطب مواجه شد. این فیلم اولین فیلم ده نمکی بود که نتوانست در ایام جشنواره سالن کاخ جشنواره را پر کند. ده نمکی بعد از عدم استقبال اهالی مطبوعات و رسانه ها انتقادات تندی به آنان مطرح کرد و فروش رسوایی 2 را جواب انان دانست.

اما رسوایی 2 که موفق به فروش 1.5 میلیاردی در تهران و 1.3 میلیاردی در شهرستان ها مواجه شد. در حالی که تنها 5 ماه از سال گذشته است در رتبه نهمین فیلم پر فروش سال قرار گرفته است و در روزهای آتی با پیش گرفتن فیلم دختر از این فیلم به رتبه دهم نزول خواهد کرد.

تبلیغات گسترده رسوایی 2 در ایام جام ملت های اروپا اعتراض کارگردان فیلم ایستاده در غبار که فیلمش از تبلیغات کمی بهره می برد مواجه شد.

رسوایی 2 اولین فیلم ده نمکی بود در ایام نوروز اکران نشد.

 


افراد مرتبط