جستجو در سایت

1397/04/04 16:11

مهم‌ترین نقش‌آفرینی هدیه تهرانی در سینمای ایران، نه به عنوان یک بازیگر که در جایگاه یک زن مدرن

مهم‌ترین نقش‌آفرینی هدیه تهرانی در سینمای ایران، نه به عنوان یک بازیگر که در جایگاه یک زن مدرن
هدیه تهرانی را می‌توان تاثیرگذارترین بازیگر زن سینمای بعد از انقلاب دانست. بازیگری که نه فقط به خاطر بازی‌های درخشانی که ارائه داد، که به واسطه تصویر تازه‌ای که از «زن معاصر» در ایران معاصر ساخت در تاریخ سینمای این سرزمین ماندگار خواهد بود، حتی اگر در این سال‌ها کمتر او را جلوی دوربین دیده باشیم.

اختصاصی سلام سینما-در آن روزهای گرم و ملتهب تیر ماه ۱۳۷۸، وقتی که امیدهای یک نسل (متولدین دهه پنجاه) پیامد گشودگی سیاسی/اجتماعی بعد از دوم خرداد ۷۶ در حال پرپر شدن بود، تو در فیلم «قرمز» با داغ ننگ و زخمی که مردسالاری ایرانی بر تنت بجا گذاشته بود، کلنجار می‌رفتی و از خلال انتقام، در جستجوی یک هویت زنانه بودی.

یک سال بعد، در یکی از معدود تصاویر دلبستگی‌ات در فیلم‌های ایرانی، در «شوکران» آنقدر بابت اعتمادت به مرد فریبکار، هزینه پرداختی و ذلیل شدی که مرگ تنها پناه و شیوه آرامشت برای خفتن خود و فرزند درون شکمت بود.

شوکران

بازی درخشان تو در «کاغذ بی‌خط» شکل درونی شده و پخته‌تر کاراکتر مالوف‌ات بود. جایی که در چنبره زشتی و خشونت اجتماع موحش، از طریق خیال‌پردازی/امر فانتزی به دنبال نجات خود و فرزندانت بودی. با آمدن دهه نکبت (دهه هشتاد) و گسترش تباهی، حضور تو در فیلم‌ها کمتر شد و چه دردناک بود تماشای قامت فروپاشیده و مچاله‌ات در «چهارشنبه سوری» به گاه پی بردن به خیانت همسر و بی‌کس بودن در آستانه چهل سالگی. به قول گلوریا سوانسون در «سانست بولوار»؛ فیلم‌ها بیش از حد برای درخشش تو کوچک بودند و چه بهتر که بواسطه هوش و شخصیتت، خود را خرج لاطائلات ایرانی نکردی. نسلی که تو تنها ستاره‌اش بودی (متولدین دهه شصت) با تماشای چهره چروکیده‌ات در «اسرافیل» و خویشتن‌داری همیشگی‌ات در ابراز عاطفه و احساس، بار دیگر بعد از سال‌ها از تماشای وارستگی یک شخصیت روی پرده سینما به وجد آمد.

اسرافییل هدیه تهرانی

تو با تمام شکست‌ها و سرخوردگی‌هایی که در این فیلم و در نقش ماهی از سر گذراندی، باز همان شخصیت مستقل و خودساخته‌ همیشگی‌ات را در پایان فیلم، با طفره‌روی از ملاقات عاشق دیرین، به رخ تماشاگران کشیدی. عزت‌نفس برآمده از شخصیت/شمایل تو، یکی از معدود الگوها برای دختران و زنان این سرزمین طی این سه دهه به منظور رسیدن به شخصیتِ زن مدرن ایرانی بوده است. به‌عبارت بهتر تو تنها زن ایرانی بودی که در بزنگاه تغییر و تحولات اجتماعی در اواسط دهه هفتاد، منش و زیستی مدرن از خودت در فیلم‌ها ارائه دادی.

تولدت مبارک زیبای ابدی...


                                                                          پویان عسگری  پویان عسگری