گزارش بیبیسی فارسی از پایتخت۷؛ درآمد سریال یک سوم بودجه مصوبه مجلس!

بیبیسی فارسی در گزارشی با عنوان «پایتخت ۷؛ وقتی که "هد فامیل" برگ برنده میشود» به ابعاد مختلف پخش این سریال نوروزی و رمضانی در تلویزیون ایران پرداخت و آن را بازگشتی موفق برای سازمان صداوسیما توصیف کرد. بهنوشته این رسانه، پخش این فصل از پایتخت نه تنها موجب رضایت عوامل تولید و مسئولان صداوسیما شد، بلکه با استقبال ۶۰ درصدی مخاطبان توانست بخشی از بینندگان سابق را بار دیگر پای تلویزیون بکشاند.
در این گزارش، به نقل از رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، از رکوردشکنی این سریال در پلتفرم تلوبیون خبر داد و نوشت: «حدود یک میلیارد و ۸۰۰ هزار دقیقه از این سریال بهصورت آنلاین دیده شده است.»
همچنین این رسانه به درآمد چشمگیر صداوسیما از آگهیهای پخششده در زمان سریال اشاره کرده و با استناد به گزارش بخش آنلاین روزنامه اطلاعات آورده است: «اگر میانگین هر ثانیه آگهی بازرگانی را ۲۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، تنها ۱۸ دقیقه آگهی در قسمت اول سریال، رقمی در حدود ۲۷۰ میلیارد تومان را نصیب صدا و سیما کرده است.» این مبلغ، معادل یکسوم بودجه مصوب مجلس برای این سازمان عنوان شده است.
همچنین در این گزارش پیشبینی شده صدا و سیما از درآمد آگهیهای این سریال دستکم «عددی معادل یک سوم بودجه مصوبه مجلس را از آن خود کند».
بیبیسی فارسی همچنین با اشاره به هزینه تقریبی تولید پایتخت ۷ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و دستمزدهای بالا برای بازیگران، به نقل از رسانهها نوشت: «مبلغ دستمزد برخی بازیگران اصلی بین ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان تخمین زده میشود.»
یک منتقد سینمایی به بیبیسی فارسی گفت «به نظر میرسد که این ارقامی که درباره دستمزد بازیگران اصلی از جمله محسن تنابنده مطرح میشود منصفانه باشد بخصوص که آقای تنابنده به عنوان مجری طرح، مدت زمانی طولانی صرف پیشتولید و اجرای این سریال کرده است».
در بخشی از گزارش، به سکانس جنجالی قسمت نوزدهم این فصل اشاره شده که در آن گفتوگوی انتقادی میان شخصیتهای «نقی معمولی» و «بهتاش» به عنوان نمایشی از شکاف نسلی و بحران هویت تعبیر شده است.
این رسانه در پایان گزارش خود، این سکانس را یکی از معدود لحظاتی دانست که مخاطب تلویزیون توانسته خودش را در قاب رسانه رسمی کشور ببیند و آن را «آینهای تمامنما از جامعه ایرانی» توصیف کرد.