ستایش Watchmen زک اسنایدر از سوی راجر ایبرت؛ فیلمی جنجالی با نمره کامل منتقد افسانهای

فیلم ابرقهرمانی (Watchmen) محصول ۲۰۰۹ به کارگردانی زک اسنایدر، یکی از بحثبرانگیزترین آثار در تاریخ سینمای مدرن است. این فیلم اقتباسی از رمان گرافیکی کلاسیک آلن مور و دیو گیبونز، بهدلیل وفاداری بیش از حد یا ناکافی به منبع اصلی، همواره محل اختلاف نظر میان طرفداران و منتقدان بوده است. با وجود این، راجر ایبرت، منتقد افسانهای سینما که در سال ۲۰۱۳ درگذشت، برخلاف بسیاری از همکارانش، فیلم را اثری «جسورانه و الهامبخش» خواند و آن را نمونهای از «رهایی سینمای ابرقهرمانی از قالبهای تکراری» دانست.
ایبرت در نقد خود نوشت: «Watchmen تجربهای حسی و تأثیرگذار است؛ ترکیبی از صدا، تصویر و شخصیتها که حس یک رمان گرافیکی را بهزیبایی منتقل میکند.» او بهویژه بازی بیلی کروپ در نقش دکتر منهتن را تحسین کرد و گفت: «او وقاری خدایی اما انسانی به نقش میبخشد.»
این منتقد برجسته بر این باور بود که فیلم اسنایدر با وجود پیچیدگیهایش، ذهن بیننده را به تفکر و تحلیل وامیدارد؛ ویژگیای که به گفته او، جوهره اصلی هنر سینما و نقد است.
در حالیکه بسیاری از منتقدان، (Watchmen) را اثری سنگین و برای مخاطب عام نامناسب میدانستند، ایبرت آن را پیشرو و فراتر از زمان خود توصیف کرد. حتی کریستوفر نولان نیز بعدها اظهار داشت که اگر فیلم پس از عصر (Avengers) اکران میشد، احتمالاً موفقیت بیشتری به دست میآورد.
با وجود درآمد ۱۸۵ میلیون دلاری در برابر بودجه ۱۳۰ میلیون دلاری، (Watchmen) از نظر ایبرت اثری بود که نه بهدلیل اعداد گیشه، بلکه بهخاطر «قدرت درونیاش بهعنوان یک تمثیل فلسفی» ارزشمند بود.
ایبرت در پایان نقدش پیشبینی کرد: «این فیلم بحثهای پرشوری را برخواهد انگیخت»؛ پیشبینیای که امروز، با گذشت بیش از یک دهه، هنوز درست به نظر میرسد.