هناس، سطحی و سفارشی

فیلم هناس روایت گر زندگی شهید داریوش رضایی نژاد است که از دانشمندان هسته ای بوده این فیلم از زاویه ای همسر این شهید روایت می شود، مشکل اصلی فیلم که نمی تواند وارد یک اثر بیوگرافی شود پرداخت سینمایی آن است و اینکه نمی تواند یک اثر سینمایی باشد یعنی حد و اندازه فیلم ربطی به پرده سینما ندارد چرا که هناس با اینکه موضوع ملتهبی دارد و می توانست تبدیل به یک اثر استراتژیک شود اما فیلمساز مدیوم ساختاری اش را فراموش کرده به همین جهت هناس بیشتر شباهت به یک گزارش تلویزیونی دارد تا یک اثر جسور سینمایی ، با اینکه ایده بسیار جسورانه است اما فیلمساز با انگیزه های سفارش سازی آن را جلوی دوربین برده و نگاه محافظه کارانه اش باعث شده این دانشمند هسته ای نتواند تبدیل به قهرمان شود با اینکه این گونه از آثار می طلبد که قهرمان پروری شود اما در شرایط کنونی هیچ سمپاتی شکل نمی گیرد نه همسر شهید برای ما تبدیل به کاراکتر می شود و نه داریوش می تواند به یک کاراکتر واقعی اش تبدیل شود انگار فیلمساز با طرحی با محوریت شهره همسر شهید جلو رفته در هناس بیشتر از اینکه داریوش هسته مرکزی باشد شهره فیلم را جلو می برد این باعث می شود خلل در خط روایی شده و آن چیزی که باید در راستای درام شکل بگیرد در راستای گزارش صورت گرفته این فیلم بر اساس واقعیت و خاطرات همسر شهید ساخته شده اما انگار خاطرات تبدیل به تصویر شده و از درام به دور ، فیلمساز تصور کرده با سرهم کردن تصویر می تواند به داریوش نزدیک شود اما فیلمساز حتی نمی تواند یک نمایی از گستردگی کارهای پژوهشی شهید را به ما نشان بدهد اینکه داریوش را فقط پشت لپ تاپ ببنیم یا در کلاس درس یا در اتاق چند در چندی که ربطی به محل کار یک دانشمند ندارد نمی تواند کاراکتر بسازد از سوی دیگر فرهاد چه کسی است ؟ یا چه می خواهد ؟ یا چرا شهره به دفتر او رفت و آمد می کند؟ در ابهام می ماند، کلیت هناس در سطح مانده است و نمی تواند اثری مهم برای مخاطب باشد چرا که نگرش فیلمساز به شهید دانشمند در حدی نیست که بتواند از او یک قهرمان حقیقی بسازد و نشانه هایی از علم و دانش شهید به مخاطب ارائه بدهد تا مخاطب بداند این شهید چرا و به چه دلیل در معرض تهدید قرار گرفته هیچ نشانی و نگاهی به شخصیت نمی شود با اینکه نکته مهم این گونه از فیلم ها ساختن قهرمان در بستر مناسب است اما هناس سعی دارد یک اثر سفارشی و سطحی باشد که حتی ترور داریوش هم نمی تواند برای تماشاگر مهم و تاثیر گذار باشد. بازی مریلازارعی و بهروز شعیبی هم مورد قبول نیست . بهتر است این گونه از فیلم ها به دلیل تاثیرگذاری بیشتر از تلویزیون پخش شود.