چهار سریال جدید، زمانی برای میخکوب شدن مقابل تلویزیون

کانال تلویزیونی استار ترکیه، نمایش سه سریال جدید به نام های " Sevgili Geçmiş-گذشته عزیز " ، " Çocuk-بچه " و " güvercin-کبوتر " را طی یک ماه گذشته شروع و چهارمین سریال این کانال به نام " Sefirin Kizi-دختر سفیر " نیز بزودی پخش خود را آغاز خواهد کرد.
سریال های پخش شده با داستان های متنوع، بازی درخشان بازیگران و هنرمندی کارگردانان، بگونه ای جای خود را در میان علاقمندان به سریال های تلویزیونی در آن کشور باز کرده اند که بنظر می رسد، این کانال که سال گذشته توانسته بود با سریال بسیار زیبا و موفق " جنایت های پیش پا افتاده "، تمامی رکورد های مربوط به تماشای یک سریال در ترکیه را بشکند، اینبار نیز موفق خواهد شد تا علاقمندان به سریال های تلویزیونی را هر روز پای شبکه خود بنشاند و بدینگونه بازار بزرگ تبلیغ کالا و خدمات در تلویزیون را نیز از آن خود نماید.
هر سه سریال در حال پخش، بقدری زیبا و دیدنی هستند که بسیاری از مردم در کامنت های خود در ارتباط با این سریال ها، اعلام داشته اند که به تماشای پخش مجدد آنها نیز نشسته اند؟!. کانال تلویزیونی استار، با پخش این سریال ها، در واقع تماشاچی را میخکوب و آنها را نسبت به دیدن قسمت های بعدی سریال ها ترغیب کرده است که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود. روی این اصل، از همین حالا میتوان حدس زد که این کانال برای ماه های متمادی، اولین کانال بازدید کننده مردم ترکیه خواهد بود.
رمز موفقیت سریال های ترک در چیست؟
استنتاجات زیر بر اساس تجربه عینی سال ها اقامت در ترکیه تقدیم می شود:
اولین علت موفقیت سریال های مذکور را باید در سناریو های متفاوت و بدون نقص آنها دانست. موفقیت سریال های ترکیه ای در دنیا، قبل از اینکه مرهون کارگردانی و بازی خوب بازیگران ترک باشد، مدیون سناریو نویس های برجسته ای است که طی سالیان اخیر توانسته اند، به درجه از پختگی و جسارت برسند که بعضا سناریو های نوشته شده را، با سناریو های نوشته شده، توسط همتایان آمریکائی خود مقایسه کنند.
در مرحله دوم باید به سوژه های بکر، بدیع و دست اول این سریال ها اشاره نمود. در سریال های ساخت ترکیه، عموما به موضوعاتی پرداخته می شود که نمونه مشابه نداشته اند. این سریال ها موضوعات مختلفی چون اجتماع، خانواده، سیاست، اقتصاد، روابط شخصی، روابط عاشقانه، اتفاقات دراماتیک، مسائل مربوط به اتفاقات قومی و قبله ای و فرهنگ و تاریخ آن کشور را مورد توجه قرار می دهند.
در مرحله سوم، تهیه کنندگان ترک، مبالغ زیادی برای خرید این سناریو ها پرداخت می کنند. هزینه های نجومی، که نه تنها هنر نویسندگان را ارج می نهد، بلکه آنها را برای ادامه کار و تلاش برای ارائه نمونه های بهتر، بیشتر و بیشتر تشویق می کند. نویسنده سناریو اکثر سریال های ترکیه ای، 25 نفر سناریو نویس حرفه ای خانم و آقا هستند، این عده، بدلیل ارائه سناریو فیلم و سریال های پرطرفدار در گذشته، با مقبولیتی که نزد تهیه کنندگان و کارگردانان ترکیه ای پیدا کرده اند، عملا بر بازار سناریو نویسی در آن کشور حاکم شده و به سایر سناریو نویسان رخصت ورود به این عرصه را نمی دهند.
در مرحله چهارم، اسپانسر های متعدد سرمایه گذار در تولید سریال های تلویزیونی هستند که هر کدام سهمی از فیلم، اعم از مطرح شدن نام و لوگو شرکت با هر بار نمایش سریال؛ تا نمایش تولیدات و تبلیغ کالا و خدمات در متن فیلم و سریال را می برند. سرمایه گذاری این شرکت ها در تولید سریال، بعضا به دلیل تولیداتی است که با هدف صادرات به بازار های جهانی دنبال می شود، آنها منتظر فروش و پخش سریال در کشورهای هدف می نشینند و بعد شروع به صادرات کالای تبلیغ شده به آن کشور می کنند. ضمن اینکه اطمینان از بازگشت سرمایه، سرمایه گذاران ترکیه ای را برای حضور در این بازار همواره تشویق کرده است.
در مرحله پنجم، باید به بازار تبلیغات در تلویزیون اشاره نمود که با مطرح شدن این سریال ها، کانال پخش کننده، با حجم وسیعی از سفارش تبلیغ روبرو می شود که این امر بعضا ارقام باور نکردنی را شامل می گردد. رصد مرتب و ارائه آمار تماشای کانال های مختلف توسط بینندگان ترک، شرکت ها را به سمت ارائه کلیپ های تبلیغاتی خود به شبکه های تلویزیونی پر بیننده جلب می کند که این امری عادی در دنیاست.
در مرحله ششم، موضوع خصوصی بودن کانال های تلویزیونی در ترکیه است که خودنمائی می کند، کانال های خصوصی، مثل یک شرکت تجاری عمل می کنند، آنها نیازمند فعالیت برجسته، برای کسب درآمد بیشتر هستند، که این امر این شرکت ها را برای اقدامات و ابتکارات جدید تشویق و ترغیب می کند.
در مرحله هفتم، باید به موضوع فروش سریال های تولید شده به تلویزیون کشورهای خارجی پرداخت. بازار بزرگی که اکنون سر به صد ها میلیون دلار درآمد سالانه زده است، به نوشته گاردین انگلیس، ترکیه در سال 2023 ، حداقل یک میلیارد دلار، از بابت فروش سریال های تلویزیونی به کشورهای مختلف جهان درآمد خواهد داشت، طبیعی است سرمایه گذاران در سریال ها نیز به این بازار چشم دوخته و از آن منتفع گردند.
در مرحله هشتم، باید به نقش نهاد های مربوط به فرهنگ و هنر در ترکیه اشاره نمود، آنها تسهیلات کامل در اختیار سازندگان سریال های تلویزیونی قرار می دهند تا از ورای ساخت سریال و فروش آن، بتوانند ضمن معرفی فرهنگ، تاریخ، زیبائی های طبیعی و توریستی ترکیه، به جذب هر چه بیشتر توریست نائل آیند. در سال جاری، ترکیه پذیرای بیش از 40 میلیون نفر توریست بوده است؛ که بخشی از افزایش قابل ملاحظه توریست های عازم ترکیه، ناشی از معرفی این کشور توسط سریال های تهیه شده بوده است.
در مرحله نهم، بهره برداری از لوکیشن های بسیار چشم نواز طبیعی، شهری و فضاهای بسته و شیک و به اصطلاح اتو کشیده است که به فیلم ها، فضای بصری خاص می بخشد. شمال و جنوب ترکیه از مواهب طبیعی بسیار زیبا برخوردار است، ضمن اینکه اگر ما در ایران یک باستی هیلز و چند مرکز تجاری بزرگ داریم، در ترکیه ده ها و صدها باستی هیلز و مرکز تجاری وجود دارد که هر کدام از آنها میتواند، بعنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته، متد و الگوی یک زندگی راحت و بدون دردسر را به نمایش بگذارد. این چیزی است که بینندگان این سریال ها در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله در ایران خودمان، حسرت آن را می خورند.
در مرحله دهم، حاکمیت سیستم لائیسیته در ترکیه ( علیرغم حضور یک دولت کاملا اسلام گرا ) است که ممانعتی نسبت به نمایش تصاویر زنان بی حجاب، نیمه برهنه و برخی فضا های خاص چون دیسکو و دانسینگ و رقص و شادی و عیش و نوش بعمل نمی آورد. اصولا سانسور به مفهومی که ما می شناسیم، در ترکیه معنی ندارد، اما در عین حال باید گفت آنچه ما در سریال های ترکیه ای می بینیم، تصویر واقعی جامعه مذهبی آن کشور نیست، 75% بانوان ترکیه محجبه هستند، 85% مردم آن کشور نماز می خوانند، به همین نسبت روزه می گیرند و عموما روستا نشین بوده و از یک زندگی معمولی برخوردارند، اما سریال های ترکیه ای، جامعه ترکیه را بگونه ای به نمایش می گذارد که نشان از یک زندگی کاملا مدرن و شیک دارد. تنها خط قرمز ترکیه، نمایش معاشقه، صحنه های کاملا غیر اخلاقی، مصرف مشروبات و کشیدن سیگار است.
در وحله یازدهم، باید به استفاده از دکوراسیون های مناسب، رنگ های شاد، لوکیشن های دلنواز، هنرپیشه های با ظاهر مناسب و نمایش مظاهر تمدن و تجدد در سریال ها اشاره نمود، هزینه های زیادی برای ساخت دکوراسیون فیلم ها و سریال ها در ترکیه بعمل می آید تا تولیدات آنها از قابلیت بالا برخوردار باشد که تا کنون اینگونه نیز بوده است.
در مرحله دوازدهم، باید گفت مردم ترکیه بر خلاف مردم کشورمان، از چهره چندان زیبائی برخوردار نیستند، لذا کارگردانان آن کشور، سعی می کنند همچون برخی دیگر از کشورها چون هند و....، با گزینش زیبارویان، اعم از دختر و پسر، به سریال های خود جلوه بصری بخشیده و در نتیجه ارتباط نزدیک تری بین تماشاچی با کاراکترهای مختلف فیلم و سریال را فراهم آورند. آنها برای ساخت فیلم و سریال، معمولا برای ایفای نقش، سراغ افرادی می روند که تیپیک بوده، جذاب بنظر می رسند و با لباس های بسیار شیک و زندگی در خانه های رویائی، بتوانند به مطرح شدن فیلم و استقبال از آن در ترکیه و سایر کشورها کمک نمایند.
در مرحله سیزدهم، بازی بسیار خوب هنرپیشگان ترک در نقش هائی است که برایشان تعریف می شود. آنها به هیچ وجه ادای بازیگر و سلبریتی را درنمی آورند، بلکه چنان در نقش خود فرو می روند و بازی درخشانی از خود به نمایش میگذارند که به مخاطب کوچکترین احساس تصنع دست نمی دهد. این فقط برای کسانی قابل لمس و درک است که به زبان ترکی استانبولی مسلط بوده و سریال ها را، نه به صورت دوبله، که به زبان اصلی می بینند.
در مرحله چهاردهم، باید از تدوین عالی سریال های ترک سخن گفت که عموما بدون نقص هستند. در این خصوص به صراحت می توان گفت که تدوینگران سریال ها در ترکیه، به بلوغ کامل رسیده و نقش برجسته ای در کمک به کارگردانان آن کشور بازی می کنند.
در مرحله پانزدهم، باید به استفاده کمپانی های ترکیه از مدرن ترین اسباب و آلات فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و.... اشاره کرد، دوربین های پیشرفته، سیستم های صوتی جدید، سینماهای با قابلیت پخش آنلاین و فیلم های چند بعدی و..... تنها بخشی از آن بشمار می روند.
ضمن اینکه سفارشی نبودن سریال های تلویزیونی در ترکیه و عدم دخالت دولت در آنها نیز قابل توجه و تعمل است.
هم اکنون 100 کشور دنیا از خریداران سریال های تلویزیونی تولید شده در ترکیه هستند که این امر، بعد از آمریکا، این کشور را در ردیف دوم در صادرات سریال در دنیا قرار داده است. ترکیه از سال 2002 تا کنون بیش از 150 سریال به کشورهای مختلف جهان فروخته است. سریال های ساخت ترکیه در برخی از کشورهای جهان، بگونه ای جای خود را باز کرده اند که به یک عامل اصلی تفریح مردم آن کشورها تبدیل شده اند.