همکاری تاریخی استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز از یک فیلم کمادعا آغاز شد

استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز، دو نام بزرگ در دنیای سینما و موسیقی فیلم، بدون شک تاثیر بسیار عمیقی بر صنعت فیلم و موسیقی در پنجاه سال گذشته گذاشتهاند. اسپیلبرگ که پایهگذار تابستانهای پررونق فیلمهای بلاکباستر بود، باعث شد فیلمهای ژانری از جمله علمی-تخیلی و ماجراجویی جایگاه ویژهای در سینما پیدا کنند. جان ویلیامز نیز با موسیقی سمفونیک و تممحورش، موسیقی فیلم را به شکلی مستقل و شنیدنی در خارج از فیلمها تبدیل کرد.
اما همکاری این دو اسطوره سینما از فیلمی کوچک و کمادعا به نام «شکرلند اکسپرس» در سال ۱۹۷۴ آغاز شد. این فیلم برخلاف شاهکارهای بعدی اسپیلبرگ مثل «آروارهها» یا «ملاقات نزدیک از نوع سوم»، قصهای ساده از یک تعقیب و گریز در جادههای تگزاس بود. اما همین پروژه کوچک پایه همکاریهای بعدی و درخشان این دو شد.
بیشتر بخوانید:
مینیسریال لغوشدهی استیون اسپیلبرگ ؛پروژهای که کرونا نابودش کرد
چرا استیون اسپیلبرگ پیشنهاد بازی جکی چان در پارک ژوراسیک را رد کرد
در «شکرلند اکسپرس» جان ویلیامز رویکردی متفاوت را در موسیقی فیلم اتخاذ کرد و به جای تمرکز بر مقیاس بزرگ بصری فیلم، با کمک سولو هارمونیکای نواز توتس تیلمانز، بر احساسات شخصیتها و تغییرات داستانی تاکید کرد. این تجربه اولیه، اسپیلبرگ را آنقدر تحت تأثیر قرار داد که در پروژه بعدی خود یعنی «آروارهها» هم ویلیامز را انتخاب کرد. معروف است که اسپیلبرگ ابتدا هنگام شنیدن ملودی دو نتی ویلیامز برای تم کوسه، قصد خنده داشت اما به همکاریشان اعتماد کرد و نتیجه، تاریخساز شد.
از آن زمان تاکنون، جان ویلیامز در ۲۹ فیلم اسپیلبرگ موسیقی ساخته است؛ همکاریای که رکوردی بیسابقه در دنیای فیلم به شمار میرود. اگرچه در برخی آثار اسپیلبرگ موسیقیدانهای دیگری همکاری کردند، اما عمق و اعتبار این همکاری بینظیر تا به امروز همچنان مایه افتخار سینما باقی مانده است.
هرچند هنوز مشخص نیست که فیلم بعدی اسپیلبرگ در سال ۲۰۲۶ با موسیقی ویلیامز همراه خواهد بود یا خیر، اما نام این دو هنرمند تا همیشه به هم گره خورده و یادآور صحنههای بیادماندنی سینما و موسیقی فیلم است.
منبع: slashfilm