چرا تبلیغ سیدنی سوئینی این قدر جنجالی شد؟ + مجموعه تصاویر آگهی او

سیدنی سوئینی یک بار دیگر به یکی از اصلیترین ترندهای حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شده است. بهتازگی مجموعهای از تبلیغات با حضور سوئینی برای برند جین American Eagle منتشر شده است که فضایی دوقطبی را بین افراد دست راستی و چپگرا ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید: آیا پیام حمایتی ترامپ برای سیدنی سوئینی یک شمشیر دولبه است؟ | عکس
یکی از مناقشهبرانگیزترین ایدههای این تبلیغات، ایجاد ارتباط میان دو واژه ژنها (Genes) و جین (Jeans) است. بهعنوان مثال در یکی از این تبلیغات، سوئینی میگوید: «ژنها از والدین به فرزندان منتقل میشوند و اغلب ویژگیهایی مانند رنگ مو، شخصیت و حتی رنگ چشم را تعیین میکنند. شلوار جین من آبی است». در همین حین دوربین به سمت صورت او حرکت میکند. در تبلیغ دیگری، سوئینی کلمه «ژن» را در یک آگهی دیواری با مضمون «سیدنی سوئینی ژن خوبی دارد» با کلمه «جین» جایگزین میکند.
از دید مخالفان، این تبلیغ بهمعنای برتریدادن به ویژگیهایی بیولوژیک چون چشمان آبی است و برخی از این ویژگیها را بهطور ذاتی برتر از ویژگیهای دیگر میداند. مثل این است که بگوییم رنگ آبی چشم بهطور ذاتی بهتر از هر رنگ دیگری است.
از دید منتقدان عموما چپگرا، این تبلیغات مصداق ایده جنجالی بهسازی نژادی هستند؛ ایدهای که طبق آن انسانها میتوانند با استفاده از پرورش انتخابی جمعیت از نظر ویژگیهای کیفی بهبود پیدا کنند. اگر میخواهید بدانید که چنین ایدهای چقدر میتواند خطرناک باشد، به یاد بیاورید که هیتلر با برتری دادن به نژاد آریایی و عملیکردن پروژه هولوکاست چنین ایدهای را دنبال میکرد!
برخی از مخالفان همچنین به جنسیتزدگی تبلیغات اشاره کردهاند؛ جایی که تمرکز دوربین بر اندام سیدنی سوئینی برای تبلیغ یک برند جین استفاده شده است.
از سوی دیگر، حامیان این تبلیغ که بسیاری از آنان جمهوریخواه هستند، ایده تمرکز بر اندام سوئینی را انکار نکردهاند (راستش را بخواهید، ایدههای مشابهی هر روزه هم در مورد زنان و هم مردان در تبلیغات مختلف اجرا میشود) اما تاکید بر رنگ پوست او و تایید ایده بهسازی نژادی در آگهی سیدنی سوئینی برای American Eagle را احمقانه خواندهاند.