جستجو در سایت

1404/02/03 16:00

سکوت پشت موسیقی آخرین بازمانده از ما

سکوت پشت موسیقی آخرین بازمانده از ما
در دومین قسمت از فصل تازه «آخرین ما»، موسیقی نه‌تنها همراه روایت است بلکه گاه آن را جلو می‌برد. آهنگسازان سریال از جزییاتی سخن گفته‌اند که نشان می‌دهد چطور لحظات تلخ و خشونت‌بار بدون آن‌که شخصیت‌ها را سیاه‌وسفید ترسیم کنند، با موسیقی جان گرفته‌اند.
به گزارش سلام سینما

در اپیزود دوم از فصل دوم سریال «The Last of Us»، دو لحظه‌ی کلیدی شامل محاصره خونین جکسون و کشته‌شدن جول (پدرو پاسکال) به‌دست ابی (کایتلین دیور) قرار داشت. دیوید فلیمینگ، آهنگساز جدید سریال، و گوستاوو سانتاولایا، آهنگساز نسخهٔ بازی‌های ویدئویی، درباره دشواری‌های ساخت موسیقی این سکانس‌ها در گفت‌وگویی با واریتی صحبت کردند.

فلیمینگ می‌گوید: «وقتی فهمیدم باید موسیقی هر دو لحظه‌ی «حمله‌ی کلیکرها به جکسون» و «مرگ جول» را به‌طور هم‌زمان پی بگیریم، دانستم که این کار نیازمند حرکتی بسیار آهسته و سنجیده است؛ نه می‌توانستیم اتفاقات را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه دهیم و نه اجازه داشتیم کم‌اهمیت‌شان کنیم.» سانتاولایا که از سال‌ها قبل می‌دانست سرنوشت جول مرگ است، تمرکز خود را روی ضرب‌آهنگ‌های احساسی و کاراکترمحور قرار داد، در حالی که فلیمینگ تمام نیروی خود را صرف صحنه‌های اکشن کرد.

محاصره جکسون و گستردن فضای صوتی

در سکانس طولانی دفاع مردم جکسون از شهرشان در برابر سیل کلیکرها، فلیمینگ با به‌کارگیری چلوهای دِتیون‌شده و بَنژوهای باسود (که در اپیزودهای قبلی نیز استفاده شده بودند)، گام به گام لایه‌های صوتی را افزون کرد تا حس اضطراب و هرج‌ومرج را به نهایت برساند. او درباره‌ی کشمکش میان دو صحنه گفت: «چطور می‌توانستم در اوجِ هیجان هم‌زمان جکسون و صعود ابی از دیوار را پررنگ کنم بدون این‌که اولی رنگ ببازد؟ مجبور بودم حتی بیش از ۱۱ درجه هیجان را بالا ببرم و بازهم جا برای نفس کشیدن باقی بگذارم!»

لحظه‌ی وحشتناک وداع جول و الی

سانتاولایا با تأکید بر استفاده از سازهای خاص از جمله رونروکو، ملودی‌های پیشین سریال را بار دیگر بازخوانی کرد تا اوج احساسی وداع جول و الی را بسازد. او می‌گوید: «حفظ خامی و اصالت موسیقی با همان ابزار و تم‌ها برایم مهم بود، اما باید از موسیقی بازی فاصله می‌گرفتم تا شنونده متوجه کپی‌برداری نشود و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته باشد.»

آهنگسازان در خدمت کاراکتر، نه قالب شرور

ابی که در فصل جدید پس از جنجال‌های بازی به‌عنوان ضدقهرمان معرفی شده، در این اپیزود نقطهٔ بازگشتی غیرقابل‌برگشت را تجربه کرد. فلیمینگ درباره آهنگ متن ابی می‌گوید: «می‌خواستم نیروی خشم و درد را ضبط کنم، بی‌آن‌که او را صرفاً شرور نشان دهیم. ابی ضدقهرمان است اما اساساً همه‌چیز در این جهان سیاه‌وسفید نیست.» سانتاولایا و فلیمینگ هر دو بر این باورند که موسیقی باید بازتاب‌دهنده عمق شخصیتی باشد، نه یک برچسب ساده.

منبع: variety


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image