جستجو در سایت

1404/01/21 12:34
به بهانه اکران یک فیلم ماینکرفت | اختصاصی سلام سینما

بازی‌های کامپیوتری؛ قهرمان جدید سینمای تجاری

بازی‌های کامپیوتری؛ قهرمان جدید سینمای تجاری
یک فیلم ماینکرفت پس از نخستین نمایش در سینما، در آخر هفته‌ای که گذشت فروش جهانی خود را به مبلغ 301 میلیون دلار رساند. این موضوع تنها برای صنعت سینما مهم نیست، بلکه نشان می‌دهد بازی‌های ویدئویی تا چه اندازه در فرهنگ ما نفوذ کرده‌اند.
به گزارش سلام سینما

هر چند، ستاره‌هایی چون جیسون موموآ و جک بلک روح تازه‌ای به داستان فیلم ماینکرفت می‌بخشند، اما داستان واقعی مربوط به دنیای طرفدارانی است که در طول چندین دهه در دنیای ماینکرفت مشغول ساخت‌وساز بوده و همچنان هستند. 

بازی ماینکرفت پس از منتشرشدن در سال 2009 به چیزی بیشتر از یک بازی ویدئویی تبدیل شد. ماینکرفت از یک بازی ساده سندباکسی (یک نوع سبک بازی که کاربر در آن برای استفاده از ابزارهای درون بازی آزادی عمل بدون محدودیت دارد) به مرور به یک پدیده چند نسلی تبدیل شد. 

همچنان نیز از نفوذ و تاثیری بی‌همتا برخوردار است. عنوان پرفروش‌ترین بازی کل تاریخ متعلق به ماینکرفت است. بیش از 300 میلیون نسخه از آن فروش رفته و ماهیانه بالغ بر 140 میلیون کاربر فعال دارد. 

اگر از آمار و ارقام بگذریم باید بگوییم این بازی، یک پلتفرم تمام‌عیار برای خیال‌پردازی محسوب می‌شود. 

نسل‌های متعددی با این بازی بزرگ شده، آن را تماشا کرده‌، جهان‌های مورد نظر خود را در آن ساخته‌، داستان‌های زیادی را روایت کرده‌ و حرفه‌های فراوانی حول محور آن شکل داده‌اند. 

گیمرهای مشهور و خلاق نیز نقشی کلیدی را در بالا بردن اعتبار ماینکرفت ایفا کرده‌اند. از احیای پر سروصدای پیودیپای از بازی ماینکرفت گرفته تا میراث فراموش‌نشدنی تکنوبلید، یوتیوبرهای معروف که بامهارت در بازی و شوخ‌طبعی خود بر میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته‌اند. 

واقعاً نمی‌شود از وابستگی فرهنگی این بازی چشم‌پوشی کرد. اشاره فیلم به تکنوبلید بیش از اینکه یک ایستر اگ (پیام‌های پنهان درون فیلم که عموماً ارجاعاتی است به افراد، فیلم‌ها و مسائل مهم و شناخته شده دیگر) ساده باشد، یک قدردانی مهم از خالقان دنیای بازی ماینکرفت است. 

در طول سالیان در صنعت سرگرمی از اپیزودهای سریال ساوت پارک گرفته تا موزیک ویدیویی از لیدی گاگا، شاهد اشارات متعددی به بازی ماینکرفت بوده و هستیم. 
حتی در بازی‌های ویدیویی دیگری چون اسکای‌ریم نیز تقابل ماینکرفت بسیار مشهود است. 

ماینکرفت از مرزهای دنیای بازی‌های ویدیویی فراتر رفته و دسترسی آن محدود به بازیکنان نمی‌شود. ماینکرفت اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عامه است. 

چنین گسترش فرهنگی راه را برای موفقیت سینمایی فیلم ماینکرفت نیز فراهم کرد و آن را در کنار آثار اقتباسی دیگری چون برادران سوپر ماریو، سونیک و سریال آخرین بازمانده ما قرار داد. 

یک فیلم ماینکرفت را در تماشاخانه سلام سینما رایگان تماشا کنید

فیلم ماینکرفت تنها یک مثال تازه از تاریخ غنی این بازی و حضورش در تاروپود فرهنگ غربی است. چیزی که بازی ماینکرفت را از سایر بازی‌ها متمایز می‌کند نوع طرفداران آن است: افرادی مشتاق به همکاری، خلاق، فعال و به‌شدت مثبت. 

عظمت دنیای ماینکرفت باعث شده برندهای معروف هم بخواهند جزئی از این جهان فانتزی باشند. امروزه شاهد همکاری‌های هوشمندانه برندهایی چون مک‌دونالد و پاپی سودا با ماینکرفت هستیم. مک‌دونالد بسته‌های غذایی هپی میل (غذای کودکان) را با اسباب‌بازی‌های دنیای ماینکرفت تلفیق می‌کند و پاپی سودا قوطی‌های خود را با طرح ماینکرفت به تولید رسانده و به کسانی که نوشیدنی‌های آن را بخرند به ‌قید قرعه بلیت فیلم ماینکرفت را هدیه می‌دهد. 

چنین حرکت‌های تجاری موفقیت‌آمیز است؛ زیرا به مذاق هواداران بازی بسیار خوش می‌آید. طرفداران می‌توانند به‌صورت مستقیم با دنیای ماینکرفت درگیر شوند. 
در دنیای معاصر، بازی‌های ویدیویی یکی از قدرتمند‌ترین نیروهای محرک فرهنگ و جامعه به‌حساب می‌آیند. 

هنگامی که داستان‌ها با محوریت طرفداران ساخته می‌شوند و برندها با احترام به مشتری، خود را درگیر چنین موضوعاتی می‌کنند، تأثیرگذاری آن‌ها نیز دوچندان می‌شود. 
در اینجا فرهنگ دیگر حالتی تجارت به خود می‌گیرد. هواداران به سوخت اصلی شکل‌گیری تعامل معنادار میان برندها تبدیل می‌شوند. دیگر از بازی‌ها اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی صورت می‌گیرد. فروش فیلم بر بازی و فروش بازی بر فیلم اثر متقابل می‌گذارد. 

در نهایت با چنین تعاملاتی داستان‌ها خود را وارد قلب مردم می‌کنند. ماینکرفت ثابت کرد که سوددهی تنها به معنی توزیع‌ و پخش نیست، بلکه به معنی ارتباط‌گرفتن با مخاطب است. 
 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image