فیلم Crimson Peak اثر گیرمو دل تورو پس از ده سال هنوز یک تراژدی گیشه است

گیرمو دل تورو در مصاحبه با Vulture درباره تبلیغات «(Crimson Peak) گفت: «موضوعی که فیلم را به قعر برد، این است که بهعنوان یک فیلم ترسناک فروخته شد. من میدانستم که این کار ما را بیچاره میکند!»
فیلم داستان ادیث، نویسندهای جوان، را دنبال میکند که پس از ازدواج با توماس شارپ به یک عمارت گوتیک و مرموز منتقل میشود. او با لیدی لوسیل، خواهر توماس، روبهرو میشود که نگهبان اسرار تاریک خانواده است. ادیث، که توانایی ارتباط با ارواح را دارد، درگیر معمای شبحوار عمارت میشود.
دل تورو، که پیشتر فیلمهایی چون (Pan’s Labyrinth) و (Pacific Rim) را کارگردانی کرده بود، با (Crimson Peak) تلاش کرد یک اثر رمانتیک گوتیک و بزرگسالانه بسازد؛ فیلمی که به شدت شخصیتمحور و R-rated بود و با دیگر آثار انگلیسی او تفاوت داشت. با این حال، یونیورسال این فیلم را به مخاطبان عام وحشتدوست فروخت و این باعث شد انتظارها با واقعیت فیلم همخوانی نداشته باشد.
(Crimson Peak) در اکتبر ۲۰۱۵ اکران شد و در اولین آخر هفته، با رقابت فیلمهایی مانند (Goosebumps)، (Bridge of Spies) و (The Visit)، تنها به رتبه چهارم رسید و پس از چند هفته از سینماها خارج شد. این فیلم در نهایت ۷۴.۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت؛ کمتر از بودجه تولید و تبلیغات، و بدین ترتیب یک شکست گیشهای لقب گرفت.
با این حال، مرور زمان جایگاه فیلم را تغییر داد. طرفداران و منتقدان پس از اکران خانگی، DVD و Blu-ray به ارزش واقعی فیلم پی بردند. دل تورو در مصاحبه ۲۰۲۴ خود گفت: «این فیلم با کسانی که آن را دوست دارند، در سطح مولکولی ارتباط برقرار میکند. بعضی فیلمها کمکم مخاطب خود را پیدا میکنند و بعضی دیگر فوراً موفق میشوند و دیگر خبری از آنها نیست.»
امروزه، (Crimson Peak) بهعنوان یک اثر کالت و نمونهای از سبک منحصربهفرد دل تورو در ترکیب وحشت، رمانتیک و بصری باشکوه شناخته میشود و شاید مهمترین درس آن برای هالیوود، اهمیت تبلیغات درست و همخوانی انتظار مخاطب با محتوای فیلم باشد.