چطور جیمز گان به فیلمساز رسمی دنیای قهرمانان مارول تبدیل شد؟

جیمز گان ظاهراً قبلاً ابرقهرمانها را دوست نداشت. این را میتوان در چند فیلم اولیهاش دید. اینکه حالا او استاد یک دنیای ابرقهرمانی کاملاً جدی و صادقانه است — که توسط فیلم «سوپرمن» خودش رهبری میشود — کمی عجیب به نظر میرسد. او به وضوح ۱۸۰ درجه چرخش کرده و از آن روحیهی بازیگوش و منتقد جوانانهاش فاصله گرفته و به یک دید کاملاً جدی و سنتی درباره ابرقهرمانها رسیده است، دیدی که شاید آن جیمز جوان آن را نشناسد.
برای مثال، در سال ۲۰۰۰، زمانی که جیمز گان هنوز در حال پیشرفت بود، او فیلمنامه فیلم کمدی ابرقهرمانی کمبودجه «The Specials» را نوشت که توسط کریگ مازین ساخته شده بود. این فیلم تیمی از ابرقهرمانان را در روز تعطیلیشان نشان میدهد، زمانی که خبری از جنایت یا دشمن برای مبارزه نیست. این ابرقهرمانها هر کدام قدرت داشتند، اما در زندگی روزمره کاملاً معمولی به نظر میرسیدند؛ حتی یکی از آنها که «ویول» نام داشت، به ترک تیم برای پیوستن به تیمی بهتر فکر میکند.
بیشتر بخوانید:
جیمز گان: Supergirl در دنیای جدید DC کاملاً متفاوت از Superman خواهد بود
دلیل تاخیر در اکران فیلم The Batman 2 از زبان جیمزگان
گان در «The Specials» کنوانسیونهای معمول ابرقهرمانی را شکسته بود و این قهرمانان قدرتمند را نه به عنوان مبارزان نجیب عدالت بلکه به عنوان انسانهای معمولی، با حسادتها، طمعها و کسالتهای روزمره نشان داد. آنها اگر لازم بود جنایت را میجنگیدند، ولی در اصل افراد عادی و بیتکلفی بودند.
این تنها نمونهای نبود که گان قهرمانان را به چالش کشید. حداقل سه فیلم او نشان دادهاند که تبدیل شدن به ابرقهرمان در عمل چقدر تلخ و دشوار است. اما بعد از مدتی، گان تغییر مسیر داد و احتمالاً موفقیت فیلم «Guardians of the Galaxy» باعث شد که او از نقاد به سازندهای در چارچوب استودیو تبدیل شود.
در فیلم «Super» (۲۰۱۱) گان، داستان مردی به نام فرانک روایت میشود که به دلیل جدایی همسرش از افسردگی رنج میبرد و با الهام از برنامهای کمبودجه به نام «Holy Avenger» تبدیل به یک ابرقهرمان به نام Crimson Bolt میشود. این فیلم به ما نشان میدهد که خشونت و ابرقهرمانی ممکن است چیزهای بسیار خشن و دردناکی باشند و انگیزههای این قهرمانان بیشتر خشم و افسردگی است تا عدالت.
چهار سال بعد، گان «Guardians of the Galaxy» را ساخت؛ فیلمی که دیگر آن طعنه و نقادی پیشین را نداشت و بیشتر به شکل یک فیلم اکشن و علمی-تخیلی تجاری بود که داستان گروهی از شخصیتهای ناسازگار را به یک خانواده تبدیل میکند.
گان با این فیلمها موفقیت تجاری بزرگی به دست آورد و فیلمهایی مانند «The Suicide Squad» را ساخت که با وجود خشونت و درجه R، روی احساسات انسانی تمرکز داشتند.
جالب است که گان که تهیهکننده فیلم ترسناک «Brightburn» هم بود، حالا فیلمی کاملاً مستقیم درباره سوپرمن ساخته است؛ فیلمی که کاملاً برخلاف «Brightburn» است که نشان میداد ابرقهرمان در دنیای واقعی میتواند تبدیل به یک شرور شود.
این تغییر رویکرد در طی شش سال بسیار چشمگیر است؛ از یک منتقد پرشور ابرقهرمانها به یک کارگردان جدی و پذیرفتهشده در صنعت فیلمهای ابرقهرمانی.
منبع: slashfilm