پنج فیلم بینالمللی جشنواره کن امسال که بخت بالایی برای موفقیت در اسکار 2026 دارند

برندگان جشنواره فیلم کن 2025 روز شنبه معرفی شدند و تمام جوایز اصلی به فیلمهای بینالمللی (غیرآمریکایی) رسید، بسیاری از مدعیان بالقوه اسکار 2026 را در معرض توجه قرار داد و زمینه را برای یک رقابت هیجانانگیز در فصل جوایز فراهم کرد.
در سالهای امیر و در نتیجه گسترش اعضای رایدهنده در آکادمی اسکار، فیلمهای بینالمللی بیشتری در بخشهای برتر اسکار حضور داشتهاند. در سالهای گذشته شاهد دو برابر شدن تعداد فیلمهای بخش بهترین فیلم بودهایم. با توجه به اینکه کن بزرگترین منبع برای فیلمهای راهیافته به اسکار است، نکتهای که با کسب جوایز اسکار توسط «انگل» و «آنورا» و نامزدی اسکار بهترین فیلم توسط «آناتومی یک سقوط» اثبات شد، میتوان فیلمهای زیر را بهعنوان بزرگترین رقبا برای موفقیت در اسکار 2026 در نظر گرفت.
1. برنده نخل طلا: یک تصادف ساده، جعفر پناهی
رشتههای دارای شانس: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین فیلم بینالمللی
جعفر پناهی بعد از هانری-ژرژ کلوزو، میکلآنجلو آنتونیونی و رابرت آلتمن به چهارمین کارگردانی تبدیل شد که نخل طلا، خرس طلایی جشنواره بینالمللی فیلم برلین و شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را بهدست میآورد. «یک تصادف ساده»، فیلم مهیج ایرانی که توسط شرکت نئون خریداری شده است، داستان پنج زندانی سابق را دنبال میکند که در مورد هویت احتمالی مردی که بهنظر میرسد سابقه آزار و اذیت آنها را در زندان داشته و رفتاری که باید با او انجام دهند بحث میکنند. این داستان پیچیده اخلاقی بهطور غیرقانونی و بدون اجازه مقامات سینمایی ایران ساخته شده است و بعید است که این کشور فیلم را برای بهترین فیلم بینالمللی ارسال کند. فرانسه و لوکزامبورگ که بخشی از تولید مشترک فیلم را بر عهده داشتند، میتوانند بار این مسئولیت را به دوش بکشند. «یک تصادف ساده» با پیروزی در جشنواره کن ثابت کرد که میتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. در چهار سال از پنج سال گذشته، فیلم برنده نخل طلا نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم هم شده است. مهمترین بخشهایی که به این فیلم کمک میکنند تا یکی از 10 جایگاه نامزدی در رشته بهترین فیلم را به دست آورد، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی است. ممنوعیتهای ایجادشده برای پناهی میتواند حمایت پرشور شاخه کارگردانان روشنفکر را به خود جلب کند و البته تاثیر مونولوگهای چندلایه فیلم را نباید فراموش کرد.
2. برنده جایزه بزرگ: ارزش عاطفی، یواخیم تریه
رشتههای دارای شانس: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (دو بازیگر)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین فیلم بینالمللی
در مورد فیلم «ارزش عاطفی» میتوان حتی با اطمینان بیشتری از بخت بالای موفقیت صحبت کرد، حتی اگر دلیلش فقط این باشد که اعضای آکادمی با فیلمهای یواخیم تریه آشنایی بیشتری دارند – چراکه پیشازاین او را در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم «بدترین آدم دنیا» (به همراه همکار فیلمنامهنویس او، اسکیل وگت) و همینطور بهترین فیلم بینالمللی نامزد کردهاند. تریه امسال با رناته رینسوه (بازیگر نقش اول فیلم و برنده پیشین جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره کن) در این کمدی-درام خانوادگی همکاری کرده است. تیم بازیگری فیلم، با حضور ستارگانی چون استلان اسکارشگارد و ال فانینگ، جذابیت زیادی دارد و با توجه به حضور این تیم و تحسینهای مداوم منتقدان، میتوان بخت زیادی برای موفقیت آن قائل شد.
3. برنده جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردان: مامور مخفی، کلبر مندونسا فیلیو
رشتههای دارای شانس: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین فیلم بینالمللی
«مامور مخفی» یکی دیگر از فیلمهایی است که توسط کمپانی نئون خریداری شده است. این فیلم عملا همان مسیر فیلم «امیلیا پرز» در جشنواره کن سال گذشته را طی کرد و جوایزی از جمله بهترین کارگردانی برای کلبر مندونسا فیلیو و بهترین بازیگر مرد را برای واگنر مورا از آن خود کرد – اتفاقی که هر دو را به رقیبان اسکار در بخشهای مربوطه تبدیل کرده است. این فیلم مهیج سیاسی درباره معلمی فراری که امیدوار است در بحبوحه دیکتاتوری نظامی برزیل به پسرش بپیوندد، یادآور فیلم «هنوز اینجا هستم» است که سال گذشته برنده اسکار بهترین فیلم بلند بینالمللی شد و نامزدیاش در رشته بهترین فیلم یکی از بزرگترین شگفتیها بود (فیلم زندگینامهای والتر سالس هم به همین ترتیب بهواسطه حضور ستاره اصلیاش، فرناندا تورس، مورد توجه قرار گرفت). اگر چه دو فیلم دیگر کن که پیش از این مورد اشاره قرار گرفتند ممکن است بخت بیشتری برای موفقیت داشته باشند، اما در دو سال گذشته از این جشنواره سه نامزد بهترین فیلم اسکار بیرون آمده است. ضمن اینکه هرگز نباید تاثیر شور و اشتیاق و تعداد زیاد مخاطبان برزیلی را در نتایج بخش اصلی اسکار نادیده گرفت.
4 و 5. برندگان جایزه هیات داوران: صراط، الیور لاکس و صدای سقوط، ماشا شیلینسکی
رشتههای دارای شانس: بهترین فیلم بینالمللی
این دو فیلم بهطور مشترک جایزه هیات داوران را از آن خود کردند و هر دو قابلیت این را دارند که در بخشهای دیگری از جوایز بینالمللی نیز حضور داشته باشند. درام «صراط» به کارگردانی الیور لاکس (باز هم توسط کمپانی نئون خریداری شده) محصول مشترک فرانسه و اسپانیا است و به پدری میپردازد که در بیابانهای مراکش دنبال دختر گمشدهای میگردد، درحالیکه فیلم آلمانی «صدای سقوط» کاوشی انتزاعی در یک قرن از چهار نسل از دختران جوانی است که توسط یک مزرعه خاص به هم متصل شدهاند. این فیلم به کارگردانی ماشا شیلینسکی ساخته شده و بهزودی توسط کمپانی موبی توزیع خواهد شد.
منبع: Gold Derby