نقد فیلم خداحافظ دختر شیرازی – یک عاشقانه ساده

منبع: سایت دیجیاتو
فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» به کارگردانی و بازیگری افشین هاشمی در حالی این روزها در عرضه سینما خانگی است که شاید بتوان آن را بهترین اثر او تا به امروز دانست. در ادامه برای بررسی بیشتر با ویجیاتو همراه باشید.
اگر به نور و رنگ قالب بر سکانسهای ابتدایی فیلم دقت کنیم، متوجه میشویم خانه هم با حال و هوای آلوده از خیانت صورت گرفته بر عواطف ساکنان آن در ابتدا از لحاظ رنگ آمیزی، شادابی لازم را ندارد اما هرچه فیلم به جلو میرود با افت و خیز و البته واکنشهای احساسی کاراکترها، پرده به پرده نور گرم بر تصاویر خانه قالب شده و با قرارگرفتن گلدان و گل و گیاه در پس زمینه، به شکلی تناوبی روح زندگی به خود میگیرد.
بطور مثال نازی دختر بچه کوچک و پرشور شبنم با بازی عالی آیسان حداد، به عنوان یک دختر بچه، علاقه عجیبی به بازی فوتبال دارد، برای همین در بیشتر سکانسها تماشاگر او را در پوشش لباس تیم ملی فوتبال ایران میبیند، گویی او نماد وحدت بین تمام اقوام ایرانی و البته سنبل نسل آینده ایران است.
و یا شبنم پیروزی به عنوان مظهر یک زن ایرانی و البته شیرازی، با آنکه لهجه خود را به قول نسیم در خود پنهان میکند اما آنقدر فاکتورهای آشنای یک زن ایرانی را در بازی و شخصیت خود بروز داده که نداشتن لهجه شیرازی او کمتر شخصیتش را به حاشیه برده است.
در شخصیت سازی نسیم کارونی هم نهایت ظرافت و خوشطبعی کارگردان دیده میشود، نسیم عاشق بازیگری است اما از لحاظ ظاهر فاقد المانهای یک سوپر استار سینما است، او ساده و بی آلایش است، برای همین حرفه و تواناییهایش زیر سایه چنین مسائلی اصلا دیده نمیشود. شاید این تنها تنقید و ایرادی است که افشین هاشمی به درستی و در مقام کارگردان در فیلم خود جا داده تا به نظام حاکم بر سینمای موجود تلنگری زده باشد. اصلا به دلیل همین ضعفهای درونی، شخصیت نسیم یک شخصیت دوست داشتنی، گرم و باصفایی در آمده است، او در سکانسی از فیلم تار خود را بر میدارد و به شکلی مبتدیانه و البته گوش خراش به آن مینوازد (با توجه به اینکه افشین هاشمی در دنیای واقعی استاد کمانچه بوده و به خوبی موسیقی را میشناسد) و یا در صحنه مقابله و زد و خورد با دزدها، نمیتواند کار قهرمانانهای از خود نشان دهد تا شاید این اتفاق فرصتی باشد که به مثابه یک سوپر هیرو برای باز پس گیری کیف شبنم خودش را در دل او جا کند. نسیم در حقیقت یک انسان ساده و بی آلایشی است که به خوبی تماشاگر میتواند با شخصیتش همزاد پنداری کند.
حرف آخر اینکه شاید افشین هاشمی در آخرین ساخته خود، از جلوههای شاخص سینمایی و یا تدوینهای غیرخطی در داستانگویی استفاده نکرده است اما آنقدر روایت او از عشق و زندگی در«خداحافظ دختر شیرازی» یک روایت صاف، ساده و بی اغراقی است که نمیشود سادگیاش را دوست نداشت و از دیدنش لذت نبرد.
منبع: سایت دیجیاتو