سینمای مستند مخاطب خاص خود را دارد
به گزارش سلام سینما این مستندساز، تهیه کننده و عضو هیأت داوران بخش مسابقه آثار مستند گفت: روال شکل گیری موضوع، خلاصه قصه و فیلمنامه در سینمای مستند به گونهای است که در این مسیر همواره هر اثر مخاطب خاص و هدف خود را خواهد داشت. این مسئله گاهی باعث بروز این تصور میشود که سینمای مستند نمیتواند مخاطبان عام را به خود جذب کند.
رشتیان ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت بر پایه توجه به مخاطبان خاص شکل گرفته است اما در تعریف کلیتر، جشنواره فیلم فجر به مخاطبان عام و فراگیر سینما توجه دارد. مخاطبانی که تامین نظر و سلیقه آنها از طریق ساز و کار اکران شکل میگیرد. برخی از آثار سینمای مستند میتوانند به صورت عمومی دیده شده و یا حتی تعدادی از تولیدات سالانه سینمای مستد همان ابتدا برای مخاطبان فراگیر تولید میشوند. به نظر من با توجه به ظرفیتهای جشنواره فیلم فجر ضروری است که امکان نمایش آثار مستند در آن فراهم باشد.
رشتیان با بیان اینکه متولیان پخش یا نمایش در سلیقه مشاهده و دیده شدن آثار توسط مخاطبان موثر هستند، افزود: سلیقهای که روی آن تاکید وجود داشته و متداول باشد به تدریج شکلی عمومی پیدا میکند. برای مثال در دورانهای متفاوت آثاری همچون کمدی و یا درامهایی از گونههای دیگر شکل عمومی پیدا کرده و بیشتر از سایر ژانرها مورد توجه مخاطب بودند. این موضوع متاثر از اقتصاد سینما و شرایط اجتماعی است. بدون شک جشنواره فیلم فجر در شکل دهی به سلیقه مشاهده مخاطبان نقش خواهد داشت و این موضوع منجر به ایفای نقشی جدی در حوزه تولید فیلمها خواهد شد.
عضو هیأت داوران بخش آثار مستند در جشنواره چهل و سوم یادآور شد: سینمای مستند برای تاثیر پذیری و اثر گذاری در سلیقه اکران و مشاهده و همچنین رقابت با سایر آثار باید امکان دیده شدن پیدا کند. تجربه به من ثابت کرده است که آثار جدی سینمای مستند در شکلگیری ایده و بافت روایی آثار مربوط به سینمای داستانی اثر گذار خواهد بود، چراکه بسیاری از فیلمسازان خود عنوان میکنند که برای پرداختن به موضوع و سوژههایی ناب، دنبال کننده سینمای مستند ایران هستند.
رشتیان درباره چالشهای داوری این بخش نیز گفت: هنوز فرآیند تماشا و ارزیابی فیلمها را آغاز نکردیم، اما به طور قطع اعضای هیات داوران دارای تفاوت سلیقه خواهند بود. موضوع مهم این است که انتخابهای ما باید در جشنواره فیلم فجر نسبت به جشنواره تخصصی سینمای حقیقت متفاوت باشد و این این موضوع خود یک چالش جدی به حساب میآید.به گزارش روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، سعید رشتیان مستندساز، تهیه کننده و عضو هیأت داوران بخش مسابقه آثار مستند گفت: روال شکل گیری موضوع، خلاصه قصه و فیلمنامه در سینمای مستند به گونهای است که در این مسیر همواره هر اثر مخاطب خاص و هدف خود را خواهد داشت. این مسئله گاهی باعث بروز این تصور میشود که سینمای مستند نمیتواند مخاطبان عام را به خود جذب کند.
رشتیان ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت بر پایه توجه به مخاطبان خاص شکل گرفته است اما در تعریف کلیتر، جشنواره فیلم فجر به مخاطبان عام و فراگیر سینما توجه دارد. مخاطبانی که تامین نظر و سلیقه آنها از طریق ساز و کار اکران شکل میگیرد. برخی از آثار سینمای مستند میتوانند به صورت عمومی دیده شده و یا حتی تعدادی از تولیدات سالانه سینمای مستد همان ابتدا برای مخاطبان فراگیر تولید میشوند. به نظر من با توجه به ظرفیتهای جشنواره فیلم فجر ضروری است که امکان نمایش آثار مستند در آن فراهم باشد.
رشتیان با بیان اینکه متولیان پخش یا نمایش در سلیقه مشاهده و دیده شدن آثار توسط مخاطبان موثر هستند، افزود: سلیقهای که روی آن تاکید وجود داشته و متداول باشد به تدریج شکلی عمومی پیدا میکند. برای مثال در دورانهای متفاوت آثاری همچون کمدی و یا درامهایی از گونههای دیگر شکل عمومی پیدا کرده و بیشتر از سایر ژانرها مورد توجه مخاطب بودند. این موضوع متاثر از اقتصاد سینما و شرایط اجتماعی است. بدون شک جشنواره فیلم فجر در شکل دهی به سلیقه مشاهده مخاطبان نقش خواهد داشت و این موضوع منجر به ایفای نقشی جدی در حوزه تولید فیلمها خواهد شد.
عضو هیأت داوران بخش آثار مستند در جشنواره چهل و سوم یادآور شد: سینمای مستند برای تاثیر پذیری و اثر گذاری در سلیقه اکران و مشاهده و همچنین رقابت با سایر آثار باید امکان دیده شدن پیدا کند. تجربه به من ثابت کرده است که آثار جدی سینمای مستند در شکلگیری ایده و بافت روایی آثار مربوط به سینمای داستانی اثر گذار خواهد بود، چراکه بسیاری از فیلمسازان خود عنوان میکنند که برای پرداختن به موضوع و سوژههایی ناب، دنبال کننده سینمای مستند ایران هستند.
رشتیان درباره چالشهای داوری این بخش نیز گفت: هنوز فرآیند تماشا و ارزیابی فیلمها را آغاز نکردیم، اما به طور قطع اعضای هیات داوران دارای تفاوت سلیقه خواهند بود. موضوع مهم این است که انتخابهای ما باید در جشنواره فیلم فجر نسبت به جشنواره تخصصی سینمای حقیقت متفاوت باشد و این این موضوع خود یک چالش جدی به حساب میآید.