ریچارد لینکلیتر با Nouvelle Vague سینمای موج نو فرانسه را زنده کرد

ریچارد لینکلیتر، کارگردان مشهور آمریکایی، در جدیدترین ساختهاش «Nouvelle Vague» که ادای دینی سیاهوسفید به ژانلوک گدار و موج نوی سینمای فرانسه است، با چالشهای زبانی و تکنیکی جالبی روبرو شد. این فیلم که در جشنواره Nouvelle Vague بیاریتز افتتاح شد و پیشتر در کن نمایش داده شده، فضای پاریس سال ۱۹۵۹ و ساخت فیلم کلاسیک «نفس بریده» را به شکلی دقیق و جزئینگرانه بازسازی میکند.
لینکلیتر درباره تجربه کارگردانی فیلمی به زبان فرانسوی، زبانی که خودش به آن تسلط ندارد، گفت: «من سیستم خاصی برای این کار داشتم و کاملاً به میشل هالبراستادت، تهیهکننده فیلم، و تیم سازنده تکیه داشتم.» هالبراستادت که سالها به عنوان خبرنگار با گدار آشنا بوده و در فرانسه مجله Premiere را هدایت کرده، به تیم در زمینه زبان و فرهنگ کمک شایانی کرد.
بیشتر بخوانید:
به بهانه عرضه فیلم موج نو ریچارد لینکلیتر در نتفلیکس: آیا تن ژان-لوک گدار در گور میلرزد؟!
دوئل سینمایی در اسکار: لینکلیتر با موج نو در برابر پناهی با یک تصادف ساده
او ادامه داد: «داشتم رفتار بازیگران را زیر نظر میگرفتم و از خودشان میپرسیدم ‘آیا این خوب بود؟’ اینطور بود که اعتماد زیادی به تیم سازنده داشتم.» لینکلیتر تاکید کرد که باوجود فیلمنامه اولیه به زبان انگلیسی، بلافاصله به نسخه فرانسوی روی آورد چون «برای من صدای سینما زبان فرانسوی است با زیرنویس انگلیسی.»
این فیلم به جزئیات فنی دوران موج نوی سینما هم پایبند بوده و لینکلیتر گفت: «باید تکنیکهای فیلمبرداری پس از اوایل دهه ۶۰ را حذف میکردم؛ هیچ کرین شات، استدیکم یا دالی دوربینی نداشتیم. باید همه چیز ساده و مطابق با آن دوره فیلمسازی میشد.»
فیلم روند ساخت «نفس بریده» را با تمرکز بر شخصیتهای جوان و امیدوار موج نو و رابطه پرتنش گدار با بازیگران و تهیهکنندهاش به تصویر میکشد. لینکلیتر میگوید: «این فیلم مثل کپسول زمان است، ما را به سال ۱۹۵۹ میبرد تا با گدار و دوستانش همراه شویم.»
«Nouvelle Vague» اکنون توسط نتفلیکس خریداری شده و این شانس را دارد که پس از سه دهه، نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی از سوی فرانسه شود.
منبع: variety