رئیس محتوای نتفلیکس کره: بازی مرکب تأیید فلسفهی بومی ماست

با شکستن رکوردهای جهانی توسط فصل سوم «بازی مرکب»، فلسفهی بومیمحور که توسط دون کانگ، رئیس محتوای نتفلیکس کره ترویج شده، با قدرت اثبات شده است.
دون کانگ در گفتوگو با ورایتی گفت: «ما هرگز انتظار نداشتیم که این سریال به پربازدیدترین عنوان نتفلیکس در سطح جهانی تبدیل شود، اما این اتفاق افتاد، چون تمرکزمان را روی چیزی گذاشتیم که از ابتدا به خودمان وعده داده بودیم: اینکه تیمهای محلی با خالقان محلی، برای مخاطب محلی، داستانهایی بومی تعریف کنند.»
بیشتر بخوانید:
زمان شروع تولید نسخه آمریکایی سریال بازی مرکب مشخص شد
منتقدان خارجی در مورد فصل پایانی سریال بازی مرکب چه گفتهاند؟ | چکیده نقدها و امتیازها
فصل جدید این درام بقای کرهای با بیش از ۶۰ میلیون بازدید در سه روز نخست، به نخستین سریالی تبدیل شد که در هفتهی اول انتشارش، در هر ۹۳ کشوری که نتفلیکس فهرست Top 10 دارد، در رتبهی اول قرار گرفت.
کانگ، که در اندونزی بزرگ شده و زمان قابل توجهی را در کره سپری کرده، میگوید: «اگر بخواهید برای مخاطبی جهانی که شناختی از فرهنگش ندارید، داستان بنویسید، در واقع دارید برای یک مخاطب خیالی مینویسید. آنچه سازندگان با آن بزرگ شدهاند، همان چیزهایی است که الهامبخش داستانهایشان میشود.»
با وجود فشار موفقیت جهانی، کانگ هیچ ریسکی در ادامهی همکاری با فیلمسازان نوظهور نمیبیند: «مردم دنبال داستانهای تازهاند. قصههایی که حتی خود مخاطبان نمیدانستند دوست دارند ببینند.»
این رویکرد به پروژههایی مانند انیمیشن بلند «گمشده در نور ستارگان» به کارگردانی هان جی-وون منجر شده، که اولین فیلم بلند انیمیشنی او با حمایت نتفلیکس محسوب میشود. کانگ میگوید با وجود اینکه در سالهای اخیر انیمیشن بزرگسال کرهای کمیاب بوده، دیدن آثار هان فرصتی عالی برای پشتیبانی از او ایجاد کرد.
نتفلیکس همچنین از کارگردانان نوظهور در فیلمهای زنده مانند کیم ته-جون (کارگردان فیلم «دیوار به دیوار») نیز حمایت کرده است.
کانگ میگوید: «ما فقط تعداد کمی کارگردان معروف در کره داریم، اما بعد از آنها یک شکاف بزرگ نسلی وجود دارد. ما روی پرورش این نسل جدید خلاق تمرکز کردهایم.»
او همچنین به تفاوتهای عمدهی تولید در نتفلیکس با تلویزیون سنتی کره اشاره میکند. به گفتهی او، در حالی که سریالهای کرهای سنتی حتی در زمان پخش هم هنوز فیلمنامه کامل ندارند، نتفلیکس با زمان بیشتر برای پیشتولید و پستولید، به سازندگان اجازه میدهد خلاقیتشان را به طور کامل اجرا کنند.
کانگ میگوید: «گاهی برای تدوین نهایی، بیشتر از زمان تولید فیلمبرداری وقت میگذاریم. این یعنی سازندگان و بازیگران میتوانند کارهای بهتری ارائه دهند.»
بازیگر آمریکایی-هنگکنگی، بایرون من، که در فیلم کرهای «معامله بزرگ» بازی کرده، هم تفاوتهای تولید کرهای و هالیوودی را تأیید کرده و گفته است که طراحی صحنهها شبیه کمیکهای مانگا بوده است.
در حالیکه فرمت عمودی و ویدیوهای کوتاه در جهان در حال رشدند (بازار میکرو درام چین در ۲۰۲۴، ۶.۹ میلیارد دلار ارزشگذاری شد)، کانگ دربارهی ورود نتفلیکس به این حوزه محتاط است و میگوید فعلاً برنامهای برای آن وجود ندارد.
در حال حاضر، تمرکز اصلی او همچنان بر همان فرمول موفق باقی مانده: توانمندسازی خالقان بومی برای تعریف داستانهایی اصیل که ابتدا در خانه طنینانداز شوند و سپس از طریق زیرساخت جهانی نتفلیکس، جهان را تسخیر کنند.
با موفقیت تاریخی فصل سوم «بازی مرکب»، به نظر میرسد نتفلیکس کره و دون کانگ در مسیر خلق نسل بعدی پدیدههای جهانی کرهای ثابتقدم ماندهاند.
منبع: