سیاست و فرهنگ در مرکز توجه امی ۲۰۲۵؛ از انتقاد از دولت تا دفاع از رسانههای عمومی

هفتاد و هفتمین دوره از جوایز امی در سالن «پیکاک» لسآنجلس بیش از هر زمان دیگر بازتابدهنده فضای سیاسی و فرهنگی پرتنش آمریکا بود. بازیگران و نویسندگان نهتنها موفقیتهای خود را جشن گرفتند، بلکه از تریبون این مراسم برای رساندن پیامهای اجتماعی و سیاسی استفاده کردند.
هانا اینبایندر، بازیگر سریال «هَکس» (Hacks)، پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل کمدی در پایان سخنرانی خود شعار «مرگ بر آیس» (اشاره به اداره مهاجرت و گمرک آمریکا) سر داد و سیاستهای سختگیرانه علیه مهاجران را محکوم کرد. او همچنین نام فلسطین را بر زبان آورد و در کنار دیگر هنرمندانی قرار گرفت که با سنجاقسینههایی خواستار آتشبس در غزه شدند. مگان استالتر، دیگر بازیگر «هَکس»، کیف دستیاش را با یادداشتی با مضمون «آتشبس» تزئین کرده بود.
گروه نویسندگان برنامه (Last Week Tonight With John Oliver) نیز هنگام دریافت جایزه بهترین فیلمنامه برای برنامههای نمایش چندگانه، نسبت به محدود شدن فضای طنز سیاسی هشدار دادند. دنیل اوبراین، نویسنده ارشد برنامه، گفت: «خوشحالیم هنوز در جمع نویسندگان کمدی شبانه هستیم؛ تا وقتی که چنین برنامههایی همچنان اجازه پخش داشته باشند.»
کریس آبرگو، رئیس آکادمی تلویزیون، نیز با ادای احترام به «شرکت رسانههای عمومی آمریکا» (CPB) که برنده جایزه فرمانداران شده بود، از تصمیم کنگره برای قطع بودجه فدرال آن انتقاد کرد؛ سخنی که با واکنش هو شدن از سوی تماشاگران همراه شد. او یادآور شد: «از خیابان سِسِمی گرفته تا همسایه ما آقای راجرز، رسانه عمومی ستون فقرات فرهنگ ما بوده است. در بسیاری از شهرهای کوچک، این رسانه نهفقط یک خط فرهنگی بلکه یک سامانه هشدار اضطراری برای خانوادهها بود.»
برایان کرنستون، بازیگر سرشناس، نیز پیش از معرفی برنده بهترین برنامه تاکشو به لغو جنجالی اهدای جایزه «سیلوانوس تِیر» به تام هنکس توسط آکادمی نظامی «وست پوینت» طعنه زد و دلیل این لغو را سیاسی دانست. او گفت: «ویژگی یک تاکشوی استثنایی توانایی گفتگو با مهمانانی متنوع است؛ از نیل دگراس تایسون الهامبخش تا تام هنکس که ظاهراً برای برخی بیش از حد بیدار (وُک) است.»
جایزه بهترین تاکشو در نهایت به (The Late Show) با اجرای استیون کلبر تعلق گرفت؛ برنامهای که سیبیاس قصد دارد سال آینده بهدلایل مالی (و بهگفته برخی منتقدان، فشارهای سیاسی) آن را متوقف کند. کلبر در سخنرانی خود گفت: «این برنامه در آغاز درباره عشق بود، اما حالا بیشتر درباره از دست دادن است. گاهی تنها وقتی چیزی را در آستانه از دست دادن میبینید، میفهمید تا چه حد دوستش دارید.»
کلبر همچنین ابراز امیدواری کرد که پایان (The Late Show) به معنای پایان سنت دیرینه تاکشوهای شبانه آمریکایی نباشد.