نگاه انتقادی یک رسانه به عملکرد صندوق اعتباری هنر | صندوقی که روز به روز کوچکتر میشود

یکی از اصلیترین خدمات مهم و جذاب صندوق به اصحاب فرهنگ هنر و رسانه در طول این سالها ارائه تسهیلات بیمه تکمیلی بوده است که نحوه پرداخت یکجا و سهم چهلدرصدی صندوق همیشه محل سؤال بوده است. بنا بر گفته مدیرعامل صندوق انتخاب شرکت بیمه تکمیلی ابتدا در مجمع مطرحشده و سپس تصمیمگیری و مصوب میشود. نهایتاً به هیئتمدیره میآید، هیئتمدیره تائید میکند و قرارداد بسته میشود. طبیعتاً در انتخاب شرکت بیمه فارغ از قیمت ارائه خدمات، نحوه ارائه خدمات درمانی نیز بسیار مهم است و شرکت بیمهای باید انتخاب شود که بیشترین قرارداد را با مراکز درمانی داشته و مراکز نیز به خدمات آنلاین و غیر آنلاین به بیمه طرف قرارداد خود پایبند باشد. خدمات بیمه تکمیلی سال جاری با همکاری بیمه آسیا در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با سه سقف قیمتی بسیار متفاوت نسبت به سال گذشته ارائه شد. باید دید آیا مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه آسیا حاضر به ارائه خدمات به دارندگان بیمه تکمیلی آسیا هستند؟ طبق مشاهدات اعضای صندوق اعتباری هنر (که بیمه تکمیلی داشتند) در سال گذشته با مراجعه به برخی مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دانا با امتناع این مراکزی روبرو شدند و این مراکز به ارائه پرونده پزشکی برای اهدا به بیمه دانا اکتفا میکردند و مراجعهکننده باید تمام هزینه را پرداخت و مجدداً اقدام به دریافت سهم بیمه تکمیلی خود میکرد. نکته تأکیدی و عجیب بیمه تکمیلی امسال صندوق اعتباری هنر این است که بنا بر مصوبه هیئتمدیره صندوق اعتباری هنر از امسال تنها پدر و مادر اعضایی که تحت تکفل (تحت پوشش بیمه پایه فرد – عضو صندوق) باشند میتوانند از خدمات بیمه تکمیلی بهره ببرند که این موضوع بدعتی در نحوه ارائه خدمات صندوق اعتباری هنر است. تا سال گذشته اعضای صندوق که تعداد آن به بیش از صد هزار نفر رسیده، میتوانستند از خدمات بیمه تکمیلی برای پدر و مادر خود نیز که اغلب سالمند هستند، استفاده کنند اما از امسال ارائه این تسهیلات ملزم به تحت تکفل بودن پدر و مادر شده است! این در حالی است که از بین صد و سه هزار عضو بنا بر گفته مدیرعامل این صندوق تنها شصتوچهار هزار نفر عضو بیمه تأمین اجتماعی صندوق هستند و مابقی اعضا از بیمههای محل کار و در مواردی والدین خود استفاده میکنند. به نظر میرسد با روند معکوسی که صندوق در سالهای اخیر داشته از سال آینده ارائه خدمات بیمهای به همسر اعضا و فرزندان نیز دچار محدودیتهای چشمگیری شود تا هزینههای صندوق کاهش یابد. در ارائه خدمات بیمه تکمیلی نابرابری مشهودی بین اعضا مختلف وجود دارد. بدین شکل که بنا بر گفته مدیرعامل صندوق در سال گذشته طی «طرح آرا» هزینه بیمه تکمیلی نهصد و نوزده نفر از اعضای بالای شصت سال از سوی صندوق پرداختشده است اما طبق مصوبه امسال از ارائه بیمه تکمیلی به پدر و مادر اعضا اجتناب میشود و این شائبه ایجاد میشود که بین هنرمندان – اهالی رسانه و سایر اعضا تبعیضی مشهود وجود دارد.
کماکان مثل سالهای گذشته هنوز این پرسش مطرح است که صندوق چگونه به شرکتهای بیمه پرداختی انجام میدهد؟ با توجه به وضعیت اقتصادی و تعطیلی و بیکاری بسیاری از هنرمندان و اهالی رسانه در سال اخیر و افزایش نرخ چشمگیر سهم اعضا و پرداخت یکجا بیمه تکمیلی، تعداد قابلتوجه ای از اعضا خود را از گرفتن خدمات بیمه تکمیلی محروم کردند زیرا توان مالی پرداخت یکجا بیمه تکمیلی برای خود و اعضای خانوادهشان را نداشتند. این در حالی است که نیمی از مبلغ کل قرارداد در ابتدا به شرکت بیمه پرداخت میشود و سهم صندوق طی چند قسط واریز میشود. صندوق اعتباری هنر بهجای تسهیل خدمات به اعضای خود، به تسهیل پرداختیهای خود پرداخته است.
از بررسی عملکرد صندوق اعتباری هنر در ارائه خدمات بیمه تکمیلی که بگذریم در طرحهای دیگر صندوق مثل فروش اقساطی کالا و «حوزه خدمات» نیز جای خالی کالاهای اساسی در سایت هنر کارت محسوس است و در مقایسه با بازار خدمات خاصی ارائه نمیکند.
منبع: صبا