کارگردان زعفرانیه ۱۴ تیر: فیلمم حروم شد!

فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد، با وجود حضور در جشنواره جهانی فجر، تا تیرماه ۱۴۰۴ در صف اکران باقی ماند و حالا با ترکیبی از بازیگران مطرح چون مهدی هاشمی، نازنین بیاتی، لیندا کیانی و هنگامه قاضیانی، توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.در گفتوگویی با سید علی هاشمی، از دلایل تأخیر طولانی در اکران فیلم گرفته تا چالشهای روایت داستانی در دل یک خانواده مرفه تهرانی، از ناگفتههایی پرده برداشتیم که «زعفرانیه ۱۴ تیر» را به اثری متفاوت در سینمای اجتماعی ایران بدل کرده است.
آیا این فیلم به نوعی بازتابدهنده تغییرات اجتماعی یا فرهنگی جامعه است؟
قطعا همین طور است و فیلم این تغییرات نسلها را به روشنی به تصویر میکشد، پدر نمونه کامل یک آدم تازه به دوران رسیده است و هر کدام از کاراکترها مصداق شخصیتهای واقعی است که در جامعه وجود دارند.به نظر من مهمترین ویژگی فیلم بیان تفاوت دیدگاه میان نسلها است که اتفاقا همین نگرشهای متفاوت نسلها موجب اختلاف و به همریختگی زندگیشان میشود، در همان زمان با چند دختر هم سن و سال کاراکتر ماهرخ صحبت کردیم و همهشان همه موافق تصمیم ماهرخ بودند و میگفتند اگر ما هم در شرایط ماهرخ بودیم چنین کاری میکردیم و اتفاقا همه بچههای دهه ۷۰-۸۰ اعتقاد داشتند که این یک کاغذ پاره و قرارداد است که فسخ میشود.
اکران فیلم به چه شکلی است از اکران فیلم راضی هستید؟
نه از اکران راضی نیستم و فکر میکنم فیلم به قول معروف «حروم شده» چون طبق تصمیمات تهیه کننده و پخشکننده هیچ تبلیغی برای فیلم انجام نشده است. به همین دلیل خیلیها از اکران فیلم مطلع نیستند. فیلم آقای الوند که همزمان با فیلم ما در حال اکران است در بیلبوردها تبلیغ میشود ولی ما هیچ تبلیغی در بیلبوردها و شبکههای مجازی نداریم. تهیه کننده نیز به تبلیغات شبکههای ماهوارهای اعتقادی ندارد و این موارد خیلی به فیلم آسیب زده و باعث شده که سینمادارها سانسهای خوب به ما ندهند، حتی پردیس سینمایی چارسو که سرگروه فیلم ماست سانسهای خوبی به ما نداده و طبیعتا این موارد باعث دیده نشدن فیلم از سوی مخاطب میشود و گویی این فیلم برای سینمادار و بقیه اهمیتی ندارد و فقط میخواستند فیلم اکران شود. ضمن اینکه فیلم، همزمان با چند فیلم اجتماعی دیگر اکران شده که کار ما را سختتر هم کرده است.
چرا اکران فیلم ۷ سال به طول انجامید؟
در واقع این فیلم در تایمهای اکران با بدشانسی مواجه شد چون در اولین تایم اکران، کرونا آمد؛ دومین بار با وقایع ۱۴۰۱ همزمان شد و در سومین تایم اکران، جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل رخ داد ولی این بار فیلم را اکران کردیم چون ممکن بود اکران فیلم دوباره چند سال به عقب بیافتد.
در ساخت فیلم «زعفرانیه ساعت ۱۴» با مسئله غیرمنتظرهای مواجه شدید؟
بله، رفتن برق. چون در سال ۹۷ همچون امسال در تایمهای خاصی برق میرفت و زمانی که ما در لوکیشن بودیم حدود ۲ ساعت برق نداشتیم و همین امر حدود ۳ روز ما را از برنامه عقب انداخت ضمن اینکه اواخر بهار بود و هوا به شدت گرم بود و این گرما در زمان قطع برق ما را خیلی اذیت کرد ولی در نهایت بعد از حدود ۲۰ روز تهیه کننده یک موتوربرق تهیه کرد و این مسائل رفع شد.
شما کارگردان سریال مستوران هم بودید. قصد ندارید سریال را ادامه دهید و مستوران ۳ را بسازید؟
ما حدود ۲ سال قبل زمانی که مستوران ۲ به پایان رسید طرح مستوران ۳ را نوشتیم و همان موقع طرح را به تلویزیون ارائه دادیم و گرچه داستان مستوران ۲ ناتمام مانده ولی متاسفانه هیچ اقدامی برای ساخت مستوران ۳ از سوی تلویزیون صورت نگرفته البته در نشستهایی که با مسئولان سازمان اوج داشتند خواهان ادامه سریال بودند ولی زمانی که متن داده شد هیچ جوابی از سوی آنها ارائه نشد و من حس میکنم تلویزیون رغبتی به ساخت قسمت سوم مستوران ندارد و کارهای دیگری در اولویت دارند؛ البته چند کار دیگر هم داشتیم که سیما فیلم تایید نکرد و همچنان منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ میدهد.
طی این مدت به سبک خاصی از کارگردانی رسیدهاید؟
ژانرهای مختلف سینما برای من همیشه جذاب بوده و دوست دارم ژانرهای مختلف را تجربه کنم البته درام و ملودرام را خیلی دوست دارم، من در کارگردانی دکوپاژ مشخص دارم و همه چیز از قبل مشخص است و طبق آن پیش میروم؛ در واقع زمانی که فیلم میسازم همه زندگی من تحت شعاع قرار میگیرد و گویی زندگی نمیکنم چون تمام تمرکزم روی ساخت فیلم است که خیلی از من انرژی و زمان میگیرد ولی متاسفانه این مورد برای خیلی از تهیه کنندهها اهمیتی ندارد در حالی که به لحاظ تولید خیلی به نفع تهیه کننده است.