حضور کریس ایوانز، سیدنی سوئینی، آنجلینا جولی و وینس وان امیدها را برای خریدهای جدید زنده کرد

در شرایطی که پلتفرمهای استریم به دقت روی نسبت هزینه به حفظ مخاطب تمرکز دارند و پخشکنندگان سنتی به بازگشت سرمایه در گیشه فکر میکنند، TIFF 2025 فرصتی فراهم آورده تا آثار مستقل با پشتوانه ستارههای بزرگ و کارگردانان شناختهشده راهی به سوی موفقیت تجاری و جوایز سینمایی پیدا کنند. حضور خریداران جدید همچون Black Bear Finance و Row K، و نگاه ویژه Mubi و A24 به پروژههای تازه، نشانهای از پویایی دوباره بازار فیلم در دوران پساکرونا است.
یکی از فروشندگان فعال در بازار فیلم توصیف کرد: فضای خرید در TIFF امسال «با احتیاط خوشبینانه» است. برخلاف نگرانی از کمبود فیلمهای مستقل، مسئله اصلی سختگیری خریداران در ارزیابی معیارهای موفقیت است؛ از الگوریتمهای پیچیده استریمها گرفته تا محاسبه هزینه تبلیغات و بازگشت سرمایه برای پخشکنندگان سنتی.
پلتفرمهای استریم و خریداران سنتی:
اپل ترجیح میدهد محتوای اختصاصی خود را تولید کند و کمتر به خرید در جشنوارهها روی میآورد.
آمازون بیشتر به حقوق پخش خارجی علاقه دارد.
نتفلیکس گرایش به خرید جهانی دارد و سال گذشته در TIFF بیش از ۳۰ میلیون دلار برای دو فیلم هزینه کرد.
از سوی دیگر، پخشکنندگان مستقلی که با سرویسهای استریم قرارداد (Pay-One) دارند (مانند Sony Classics با نتفلیکس، Searchlight با هولو و A24 با HBO Max) در موقعیت بهتری برای خرید آثار جدید هستند.
خریداران تازه و بازار پرامید:
TIFF امسال شاهد ورود بازیگران جدیدی چون Black Bear Finance و Row K است که با پشتوانه سرمایهگذاری تازه، انگیزه خرید آثار شاخص را دارند. همچنین Mubi که در کن با خرید پر سر و صدای (Die, My Love) توجهها را جلب کرد، در TIFF به دنبال فیلمهای تجاریتر است.
فیلمهای شاخص جشنواره:
(Sacrifice) با بازی کریس ایوانز، آنیا تیلور-جوی و جان مالکوویچ (۶ سپتامبر).
(Christy ) به کارگردانی دیوید میچود و بازی سیدنی سوینی و بن فاستر (۵ سپتامبر).
(Couture) با بازی آنجلینا جولی به زبان فرانسوی (۷ سپتامبر).
(Easy’s Waltz) با هنرنمایی وینس وان در نقش خوانندهای شکستخورده (۱۱ سپتامبر).
(Dead Man’s Wire) به کارگردانی گاس ون سنت با بازی بیل اسکارسگارد و آل پاچینو (۷ سپتامبر).
(The Voice of Hind Rajab) درامی تحسینشده درباره غزه که در ونیز رکورد ۲۳ دقیقه تشویق ایستاده دریافت کرد (۷ سپتامبر).
(The Wizard of the Kremlin) با بازی جود لا در نقش ولادیمیر پوتین (۱۰ سپتامبر).
معادله موفقیت در بازار پساکرونا:
به گفته کارشناسان، دوران خریدهای پرهزینه فوری به سر آمده و موفقیت دیگر به معنای فروش چندمیلیون دلاری در همان روزهای نخست جشنواره نیست. اکنون خریداران ترجیح میدهند فیلمهای آماده را با هزینهای معقول خریداری کنند و سپس به سمت فصل جوایز هدایت کنند. نمونه بارز آن (The Brutalist) بود که با فروش ۱۶ میلیون دلاری و سه جایزه اسکار نشان داد ترکیب نقد مثبت و استراتژی پخش هوشمندانه میتواند نتیجهبخش باشد.