فیلم ماریا، روایتی از تقابل سنت و مدرنیته است
صابر ابر، پانتهآ پناهیها، حسین محجوب، کامیاب گرانمایه، مهشید خدادی، محمد صدیقیمهر، صادق سهرابی، نکیسا نوری، سجاد رضایی، محمدعلی حسینعلیپور، مصطفی اکبری، نرگس باغکی، حسن نصرتی و حسین نصرتی گروه بازیگران این فیلم هستند و داستان آن حکایت تکهای از فیلم تمرین بازیگری یک دختر جوان علاقهمند به بازیگری در نقش یک روسپی خیابانی است که به طور ناخواسته پخش شده و هیچکس باور نمیکند که این فیلم تنها یک تمرین بازیگری بوده است.
در گفتوگوی با تهیهکننده، این فیلم سوالاتی را مطرح کردیم.
علی لدنی، تهیهکننده:
«ماریا»، روایتی از تقابل سنت و مدرنیته
علی لدنی، تهیهکننده فیلم سینمایی «ماریا» از چالشهای همکاری با یک کارگردان اولی، روند انتخاب بازیگران، سختیهای دریافت مجوز و موفقیتهای بینالمللی این فیلم میگوید. او معتقد است که حمایت از فیلمسازان جوان، بهویژه آنهایی که حرف تازهای برای گفتن دارند، ضرورتی انکارناپذیر در سینمای امروز است. از آثار قبلی او میتوان به تهیهکنندگی فیلمهای «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «برف روی شیروانی داغ»، «ساز و سن»، «در مه بخوان» و.. اشاره کرد.
چرا تهیهکنندگی فیلم «ماریا» را پذیرفتید؟
این فیلم توسط آقای اصغری، کارگردان اولی ساخته شده است و از آنجایی که با اصغری آشنایی قبلی داشتم و با او همشهری هستیم، تصمیمم بر این بود که او را حمایت کنم. به همین خاطر ایشان چندین فیلمنامه داشتند که به ما ارائه دادند و بعد از بررسیها، با توجه به اینکه فیلمنامه «ماریا» از یک داستان اجتماعی و فرهنگی برخوردار است، حرف جدیدی دارد و مناسب جامعه است، در نهایت این فیلمنامه انتخاب شد.
کار کردن با یک کارگردان اولی سخت نبود؟
پروسه دریافت مجوز از ارشاد برای یک کارگردان اولی بسیار سختتر از هرچیز دیگر بود و زمان طولانی صرف شد تا ایشان بتواند کارگردانی فیلم سینمایی «ماریا» را انجام دهد. اصغری در سوابق خود، فیلمهای کوتاه متعددی ساخته بود، به همین خاطر با مشاهده و بررسی آنها متوجه شدم که ایشان توانایی ساخت یک اثر بلند را دارد. بنابراین راغب شدم با او همکاری کنم.
از نتیجه کار راضی بودید؟
بله. از نظر من فیلم «ماریا» یک اثر متفاوت و ارزشمند اجتماعی است، آگاهیدهنده است، راهکار ارائه میدهد و به خوبی تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر میکشد. بنابراین میتوان به فیلم اعتماد کرد و آن را در جشنوارهها و رویدادهای مختلف ارائه داد. ناگفته نماند که این فیلم در یکی از جشنوارههای بینالمللی ژاپن به عنوان بهترین فیلم شناخته و از آن تقدیر شد. از طرفی، کست و عوامل خوبی نیز برای ساخت این فیلم انتخاب شدند که تأثیر زیادی در موفقیت آن داشتند و کارگردان به خوبی توانست آن را مدیریت کند.
بازیگران مدنظر کارگردان را انتخاب کردید؟
بسیار تلاش کردیم که همینطور باشد و همه چیز طبق پیشبینی کارگردان پیش برود. البته که یکی از موضوعاتی که همواره در آثارم به آن توجه میکنم، تطبیق امور با خواستههای کارگردان است تا همه چیز در نهایت طبق نظرات کارگردان پیش برود. در این فیلم نیز با همفکری و تبادل نظر، بهترین انتخابها را انجام دادیم.
از جذابیتهای ساخت این فیلم بگویید.
اتفاق ویژه در این فیلم مضمون فیلمنامه و دو بازیگر جوان کار است که حتی در جشنواره ژاپن، مورد تقدیر امیر نادری نیز قرار گرفتند.
در فیلم «ماریا» از جلوههای ویژه بصری و میدانی استفاده شده؟
در این فیلم با استفاده از تکنیکها سعی شده که همه چیز رئال و طبیعی باشد.
چشماندازتان برای اکران عمومی چه زمانی است؟
این روزها سلیقه مردم تغییر کرده، بهگونهای که اکران فیلمهای کمدی افزایش یافته و این موضوع باعث شده که هویتمان به فراموشی سپرده شود. به همین خاطر معتقدم که ذائقه مردم باید تغییر کند تا به فیلمهای اجتماعی بها داده شود. امیدوارم که سال آینده سال خوبی باشد و استقبال مخاطبان از فیلمهای اجتماعی رو به بالا باشد تا بتوانیم اکران عمومی فیلم را رقم بزنیم.
بازخورد فیلم «ماریا» را در جشنواره فجر چگونه پیشبینی میکنید؟
با توجه به اینکه این فیلم در جشنوارههای بینالمللی موفق به دریافت جایزه شده، معتقدم که در ایران نیز باید برخوردار از یک جایگاه و منزلت باشد.
در تجربههای بعدیتان مجدد از کارگردان اولیها حمایت خواهید کرد؟
بله، قطعاً. نه تنها از فیلمهای سینمایی کارگردان اولیها، بلکه از فیلمهای کوتاه فیلمسازان جوان که فیلمنامه خوبی داشته باشند و شرایط فراهم باشد، حتماً حمایت خواهیم کرد.
صحبت پایانی
امیدوارم که اتفاقات خوبی برای فیلم سینمایی «ماریا» بیفتد. از طرفی بهتر است که به فیلمهایی که با سرمایه خصوصی ساخته شده، نگاه دیگری شود و شرایط طوری فراهم شود که این فیلمسازان بتوانند مجدد فیلمهای دیگرشان را بسازند. لذا معتقدم که در شورای داوری، فیلمهایی که با سرمایه شخصی ساخته میشوند، باید نسبت به فیلمها با سرمایههای دولتی متفاوت دیده شوند. همچنین لازم است که تنها به سرمایه توجه نکنند، بلکه باید به فکر، ایده و محتوای فیلم توجه شود و بدانند که این فیلم در چه شرایطی ساخته شده است.