پشت پرده اصلاحیه های متعدد به فیلم های ایرانی چیست؟
به گزارش سلام سینما در چند روز گذشته، خبرهای متنوعی مبنی بر اصلاحیه و عدم دریافت پروانه نمایش دریافت می نماییم. از سخنان وزیر ارشاد درباره فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» تا خبر غیر قابل اصلاح بودن فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» جهت دریافت پروانه نمایش.
در حالی که فیلم مانی حقیقی روز به روز پرفروش تر می شد، اعتراض هایی از گوشه و کنار به به فیلم «50 کیلو آلبالو» وارد شد. این اعتراض ها قدم به قدم جدی تر شد و حتی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) یک پیاله آلبالوی فاسد را در اعتراض به اکران این فیلم به حجت الله ایوبی تقدیم کرد تا آنکه وزیر ارشاد در سخنانی درباره فیلم پنجاه کیلو آلبالو اعلام کرده بود: فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» با وجود آنکه مجوز اکران گرفته و از آن هم استقبال شده، اشکالات فراوانی دارد. من پس از اعتراضهایی که توسط برخی رسانهها انجام شد، شخصا آن را بازبینی کردم. واقعا فیلم نامناسب و مغایر سیاستهای دولت است.
نخستین تاثیر این انتقادات در شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد دیده شد. این شورا سخت گیری هایش را افزایش داد و چندین پروژه مهم از جمله فیلم های پیمان معادی و سعید آقاخانی را رد کرد.پس از آن خبرهای مبنی بر انجام اصلاحیه هایی به فیلم «درکولا» اثر رضا عطاران و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی اعلام شد و ترانه علیدوستی از اصلاحیه 30 دقیقهای فیلم «مادر قلب اتمی» ساخته تازه علی احمدزاده خبر داد و در تازه ترین خبرهای رسیده دیروز اعلام شد فیلم جدید کاهانی جهت دریافت پروانه نمایش غیر قابل اصلاح است.
تابناک در همین رابطه و در تحلیل این ماجرا نوشت:
بخشی از شدت عمل شورای پروانه نمایش به واسطه حساسیت برخی مقامات نسبت به وضعیت فرهنگی و همچنین تذکراتی است که در این زمینه داده شده؛ اما بخش دیگر به کوشش شورای پروانه نمایش و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد برای رعایت ملاحظات در این مجموعه و جلوگیری از دامن زدن به چند متولیگیری در حوزه سینماست.
به تعبیر دیگر، به طور جدی بیم آن میرود که سایر سازمانها و مجموعههای قدرتمند، به روند صدور یا توقف اکران عمده فیلمها ورود کنند و کار از دست سازمان سینمایی خارج شود. طبیعتاً در صورت رقم خوردن چنین شرایطی و اعلام موجودیت چندین پدر برای سینمای ایران، دیگر نمیتوان درباره امنیت اقتصادی در سینمای کشورمان، کمترین سخنی بر زبان راند.
بنابراین، سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش به این جمعبندی رسیدند تا در صدور پروانه فیلمهای سینمایی، سختگیری بیشتری به خرج دهند و از وقوع چنین اتفاقاتی که مدیریت سینما را غیرقابل کنترل خواهد کرد، پیشگیری کنند.