جستجو در سایت

1398/09/21 00:00

سگها به بهشت نمی‌روند!

سگها به بهشت نمی‌روند!

داگمن

ترجیح میدهم با همین نام انگلیسی فیلم که نام فروشگاه مارچلو(با بازی مارچلو فونتی) فیلم را بخوانم، واژه‌ای که به ابرانسان قدرتمندداگمنی و مردی که با سگها زندگی میکند پهلو می‌زند.

داگمن عجیب به سینمای نئورئالیسمی ایتالیا شبیه است، انگار دسیکا پس از سالها فیلمی با شمایلی مدرنتر ساخته یا پا گهگاه مناظرشهرکهای اطراف رم عجیب ماما رمای پازولینی را به خاطر می‌آورد. آن حجمه ضعیف و شلوغ ایتالیایی‌های حاشیه نشین که ارزویشهری شدن گریبانشان را گرفته.

افتتاحیه فیلم با ان نمای ثابت از مردی که سگی را تربیت میکند عجیب هل ات میدهد توی فیلم و فضای بیرنگ و سردش!

مارچلو که مغازه ارایش و پیرایش سگها را دارد، مردیست ساده و گاه ابله که اطرافیان دست می‌اندازندش و تنها دلخوشی‌اش دخترکوچکش است که انگار زشتی و حماقت پدرش را نمیبیند.

قصه حول شخصیت مارچلو و ارزوهایش میچرخد، ارزوی قوی بودن و دیده شدن... دیده شدنی که تاربه هر قیمتی پیش می‌رود.

ماتئو گارونه هم مانند بسیاری از کارگردانان امروز سینمای ایتالیا ثابت کرد که انگار ایتالیایی‌ها را گریزی از تاریخ مقتدر سینمایشاننیست، سورنتینو را با بهترین فیلمش به خاطر بیاورید که گویی نسخه به روز شده فلینیست!

داگمن بیش از پایان بندی شک برانگیزش در روایت، در فرم حرف بیشتری برای گفتن دارد، پلانهای ثابت و با وقار در کنار دوربینی کهصبر میکند تا شخصیت نزدیکش شود و بچرخد همچون سینمای کلاسیک ، پر از لذتت میکند که ترکیبی از سکانسهای به شدت مینیمالمدرن و کلاسیک سینما ببینی و به فکر بروی که اسم سبک را چه بگذاری. که مگر در دنیای اکنون و با تمام محتواهای روایت شد چهچیزی بیش از فرم، سینما را زنده نگه داشته!

مارچلو تغییر خواهد کرد و فاجعه پایانی را رقم خواهد زد، این سرنوشت کاملا ملموس و قابل حدس است، انقدر پیچش ندارد که تعجببیاورد، ولی با تمام این سادگی سیر تحوی و شاید بهتر بگویم اوج خشم مارچلو هویدا نمیشود، شاید محافظه کار بودن گارونه برای بتنگه داشتن بازی‌ها و کنش‌ها باعث شده اوج فیلم خاصیتش را از دست بدهد.

سکانس پیش از پایان و به دام انداختن سیمونه تا ابد همچون یک سگ شاید میتوانست پایان جذابتری از قتلش باشد. البته بازگشتمارچلو و فریاد زدن جنایتش در قالب افتخاری خنده‌دار هم با تمام قابل حدس بودنش در راستای شخصیت احمق مارچلوست. مارچلوییکه هر کاری از دزدی تا قتل انجام دهد بازهم یک داگمن است.